JEG KLARTE IKKE Å STOPPE Å LESE

Når en bok fenger meg så mye som Sarah Jio sin Fioler i mars, da kan jeg like gjerne glemme resten av verden, og lese i vei.

Og det gjorde jeg nesten også. Spesielt nå siste natt. Jeg pleier gjerne å lese litt på sengen før jeg sovner. Og det gjorde jeg jo i går kveld også. Jeg var kommet litt over halvveis i boken. Og jeg leste, klokken tikket, og jeg leste. “Bare en side til….”

En side ble til resten av boken. Jeg klarte ikke å stoppe.

Boken handler om Emily Wilson som drar til sin tante Bee i barndommens paradis etter en lei skilsmisse.
Hos tanten skal hun være i en måned, mens hun skal komme over bruddet. Og mens hun er der skal hun også forsøke å starte skrivingen av en ny bok.

Oppholdet på øya hvor tanten bor blir mer innholdsrikt enn hva Emily forventer. Hun finner en dagbok fra 1943, med ukjent eier. Dagbokens handling fengsler Emily, og hun leser hvert lille ledige øyeblikk, samtidig som hun gjør oppdagelser på øya og i storbyen, som sammenfatter med dagbokens innhold.

Emily er en pen dame, og mennene på øya fatter interesse for henne, så blir det litt dating også 🙂

Hvem er den ukjente eieren av dagboken? Og er det egentlig en dagbok, eller er det utkastet til en roman?
Emily prøver å nøste opp trådene i dagboken, og setter i gang med sin egen lille etterforsking. 

I denne boken vever Jio inn historie, kjærlighet og mysterium. Og boken blir vanskelig å legge fra seg.

En lettlest og fengende bok, som jeg virkelig anbefaler 🙂

Boken har et lettfattelig persongalleri, og en historie som man selv kan sette seg inn i, og da blir det ikke innviklet og tunglest. For meg var dette en perfekt bok akkurat nå for tiden.

Bokens handling, Cappelen Damm: 

Da Emily Wilson var i tjueårene, lå verden for hennes føtter. Hun hadde skrevet en bestselger, hun var gift med drømmemannen og det var ingenting som tydet på at ikke lykken skulle vare.

Ti år senere har lykken snudd. Derfor takker hun ja når grandtanten, Bee, inviterer henne til å tilbringe hele mars måned på Bainbridge Island. Emily lengter etter å slappe av ved sjøen, samtidig som hun kan drive research til sin nye roman. Men så finner hun en vakker dagbok fra 1943, og den viser seg etter hvert å inneholde overraskende forbindelser til hennes eget liv.

Bli gjerne med i min Facebookgruppe Leseglede for flere boktips og omtaler, og kanskje du selv har lyst å bidra der med bokomtaler eller annet 🙂

#sarahjio #bok #bokglede #roman #fiolerimars #leseglede 

12 kommentarer
    1. Lett å bli oppslukt av ei god bok ja..men jeg må bruke lang tid pga nakken..men nå er jeg ferdig med Et helt halvt år..og likte den godt :)) Høres fin ut denne du skriver om her også… Klem <3

    2. annebe: Jeg har funnet gode lesestillinger, så jeg plages ikke med nakken eller hodet. Men jeg er litt ukonsentrert i perioder, og da er sånne lettleste bøker med kjekke historier helt geniale 🙂
      Et helt halvt år er en veldig god bok, og om ikke du har sett filmen allerede, kan jeg også anbefale den. Det er oftest boken som er best, men i dette tilfellet vil jeg nesten si at filmen er like god <3

      Klem <3

    3. Så herlig..men samme hvor spennende en bok er..så detter øynene mine igjen..jeg leser bare på senga når jeg skal legge meg…og det hender jeg sovner med boka i hånda…hihihih… hørtes fin ut den ja… ha en god kveld!

    4. Den boka fikk jeg lyst til å lese! Jeg har nettopp lest “Fugletribunalet” av Agnes Ravatn. Vanligvis er jeg ikke så glad i krim, men denne rommet liksom så mye mer enn bare den dirrende uhygge-tonen!

    5. Jeg kan ikke lese på sengen, for da gjør jeg akkurat som du her, greier ikke legge fra meg boken.
      Hørtes ut som fengende lesning, kjekt med litt tips

    6. Toini: Hihi…ja, da er det ikke lett. Skulle ønske jeg hadde like godt sovehjerte. Men jeg kan ligge og vri meg en hel natt uten bok, og likevel ikke få sove, selv om jeg egentlig er passe god og trøtt 🙂

      En fin kveld til deg også 🙂

    7. karidansen: Ah…har ikke hørt om den tror jeg…i alle fall ikke som jeg husker. Jeg er selv glad i krim, men det finnes så enormt mye, så jeg klarer ikke å ta inn over meg alt sammen 🙂
      Men skal forsøke å huske tittelen, i tilfelle jeg kommer over den 🙂

      Ja, denne boka her ville du nok like…ganske koselig bok det 😀

    8. maiken: Hehe…ja, det pleier jo ikke å være et problem som regel. For det er sjelden jeg blir sååå fenget at jeg bare MÅ lese videre. Men var jo litt artig også da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg