JOMFRU MARIAS SYNÅL

På Karmøy, på vår vei hjem fra Skudeneshavn for noen uker siden, stoppet vi innom Olavskirken, eller Avaldsnes kirke som det heter nå.

Det var jo jeg og kjæresten som var på tur denne gangen. Men i barndommen kjørte vi ofte forbi denne kirka, da vi skulle besøke bestemoren min i Haugesund.

Jeg har muligens vært innom kirka en gang i barndommen, men jeg klarer ikke å huske det. Så det har vært noe jeg alltid har hatt lyst til å gjøre, gå innom og besøke kirka, og synåla 🙂

Kirken er en middelalderkirke, og historien rundt den er jo mange.

Men et fakta er at den bl.a. ble brukt til første runde av valgene til Riksforsamlingen i 1814. Og sånt skal man ikke kimse av.

På Karmøy er det masse historikk helt fra svært gammelt av, hvor en del av landets viktigste hendelser har foregått lenge før vår tid.

For meg er denne bautaen, som kalles Jomfru Marias Synål trekkplasteret. Du ser den også på det øverste bildet. Jeg har minner av den helt fra barndommen av, da mine foreldre ofte pleide å fortelle når vi kjørte forbi, at den dagen nålen treffer kirkeveggen, kommer verdens undergang, noe jeg ble fortalt var gammel overtro.

På et infoskilt ved kirka sto det at i gamle dager, da nålen la seg mer og mer mot kirkeveggen, ble det jobbet iherdig for å hindre møte med veggen, hvor da noen ble sendt opp for å meisle av biter av bautaen, sånn at den ikke ville komme i konflikt med veggen. Det var deres måte å omgå sagnet om undergang. Dette er jo en teori. Jeg regner med det finnes flere teorier.

Jeg fant litt forskjellig info og teorier på Wikipedia, som du kan lese her: Jomfru Marias Synål.

Du kan også lese litt historikk om kirken hvis du titter innom her: Avaldsnes kirke.

Som vi ser, er ikke nålen av den minste sorten. Det skal store sytøy til for å bøte med denne nålen 😉

Det er mulig å se at det er hugget biter av bautaen, eller at de har falt av av seg selv. Det er jammen ikke godt å si.

Et fascinerende skue 🙂

Ellers på kirkegården rundt kirka var det gravstøtter fra flere epoker. Og jeg synes personlig sånne kors som her på bildet er veldig talende og spesielle. Ingen tvil om at religionen sto sterkt den gangen. Og kontrasten til moderne og industrielle installasjoner som i bakgrunnen på bildet her, er stor. Virkelig to helt forskjellige verdener, side om side.

Jeg er ikke selv religiøs på noen måte. Jeg er vel heller der at jeg stiller en del spørsmål om sannhetsgehalten i forskjellige ting som blir fortalt. Men historikken, kirkene og utsmykningen liker jeg å se nærmere på. Og når det er ordentlig gammelt, så kan jeg fort drømme litt, og forsøke å se tilbake i tid, hvordan verden og tilværelsen var for menneskene den gangen for enormt lenge siden.
Og til slutt konkluderer jeg med at jeg er veldig fornøyd med å være født i vår tid, og ha muligheten til å få et innblikk i all den gamle historien.

Jeg synes det er bra at det gamle blir tatt godt vare på, for ettertidens generasjoner ♥

Liker du gamle bygg og historie?

 

#avaldsneskirke #olavskirken #karmøy #avaldsnes #jomfrumariassynål #synål #historie  

 

14 kommentarer
    1. Cathrine Ruth: Tusen takk for det 🙂 Ja, det er mange pene kirker i dette landet, og godt man tar vare på dem også 🙂

    2. Der har jeg vært. Har ei svigerinne og svoger på Karmøy. 🙂 Hadde med kamera og greier, med nylada batteri. Trodde jeg. Helt til jeg skulle ta bilder. Og så lå batteriet fortsatt i laderen hjemme … jaja. Godt en har mobiltelefon! Fine bilder.

    3. Flotte bilder! og mye fin historie…må innrømme at jeg ikke er så opptatt av gammel historie..men jeg elsker gamle bygninger..:-) Ha en god kveld!

    4. Marit: Hehe…jepp, kjenner igjen den tabben der….Eller dvs, ikke batteriet, men minnebrikken har jeg glemt ved et par anledninger….Så nå passer jeg godt på å alltid ha lukene vidåpne mens de tingene er ute av kameraet 🙂
      Og som du sier, godt en har mobiltelefon. Den har reddet mange situasjoner 🙂
      Koselig med svigerinne og svoger på Karmøy 🙂 Jeg har søskenbarn på Karmøy jeg 🙂 Fint å dra på besøk en gang i blant 🙂

    5. Toini: Takk for det 😀
      Ja, gammel historie kan jo være litt tungt å ta inn over seg. Jeg elsker å høre historie, men glemmer fort likevel. Så sånn sett blir det jo nytt for meg hver gang jeg hører en historie om igjen 😉
      Gamle bygninger er flotte…noe helt eget 🙂
      En flott kveld til deg også 🙂

    6. frodith: Tusen takk 🙂 Det er noe med det, når man ønsker litt mer detaljbilder, og ikke når opp 😉 Og så er det noe med vinkelen, det hele blir mer spennende 😀
      Klem <3

    7. natheless: Tusen takk for det 🙂 Ja, ble fornøyd med bildene, og fin effekt med den nålen. Absolutt verdt å ta en nærmere kikk på 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg