DEN JAPANSKE ELSKEREN (bokanmeldelse)

Jeg har ikke lest mye Isabel Allende tidligere. Åndenes Hus er vel den jeg helt sikkert vet jeg har lest. Utenom det er de andre bare bøker jeg har hørt om.

Sist jeg var innom bokhandelen og kjøpte noen bøker, ble jeg også anbefalt denne siste boken av Allende, Den Japanske Elskeren.

For en gangs skyld startet jeg å lese en nyere bok. For oftest leser jeg bøker jeg har arvet eller lånt, eller som er kjøpt på tilbud fordi de ikke lenger er helt nye.

Boken handler om Irina, Alma og Ichimei.

Irina er en ung kvinne som etter å ha vært litt rotløs får jobb på aldershjemmet Lark House. Der blir hun populær blant både personale og beboere.

Etterhvert flytter Alma inn. Hun krever ting på sin egen måte, og velger å ansette Irina på deltid, som sin assistent til å rydde og klargjøre, og legge til rette, og være selskapsdame.

Alma kom til USA fra Polen da krigen startet. Sendt dit av foreldrene, for at hun skulle være trygg hos sin velstående onkel og tante. Almas barnebarn, Seth, vil skrive bok om bestemorens historie, og sammen med Irina nøster de opp historien, også den som Alma ikke forteller, om gartnersønnen Ichimei som var med faren på jobb. Den hemmelige historien er om Alma og Ichimei som blir gode venner, og senere skilt av krigen. Etter krigen finner de hverandre igjen, og det utspiller seg en kjærlighet som de lenge får til å dyrke i skjul.

Realitetens verden er umulig for det elskende paret, og de blir gift på hver sin kant. Likevel fortsetter de å møtes fra tid til annen…..

Denne boken er en roman som tar for seg umulig kjærlighet, krig og sosiale forskjeller. Det er krigshistorie i boken. Jeg leste om noe jeg faktisk ikke hadde hørt om. Krigen i Europa kjenner jo de fleste av oss, men hva som utspant seg i USA, kjente jeg ikke så godt til. F.eks. var det konsentrasjonsleirer i USA, hvor de internerte japanere etter angrepet på Pearl Harbour.
Jeg har nok selv vært litt for opptatt av Europas krigshistorie, til å få med meg at lignende fant sted i USA.
Nå er jo forskjellene ganske store da, hvor japanerne fikk en mye mer human behandling enn jødene gjorde under Hitlers regime. Men likevel….fangenskap er fangenskap.

En velskrevet og god bok, som etterhvert griper tak, og gir dybde.
Og jeg er glad i bøker med innslag av reell historie 🙂


#isabelallende #godbok #bok #leseglede #lesehest #bokanbefaling #bokanmeldelse 

  

8 kommentarer
    1. Fint å få noen tips før påsken for folk 🙂 Jeg leser ikke så mye bøker pga øynene er litt dårlig, men lurer på å begynne med lydbøker 🙂

    2. frodith: Ja, lydbøker er jo genialt hvis man sliter med synet, eller også har lyst å gjøre noe annet samtidig, som å strikke og hekle 😉
      Selv mister jeg fokus mye lettere hvis jeg skal sitte og lytte til bok, så har ikke klart å vende meg til det enda 🙂

    3. Ligaya: Ja, ofte blir det sånn at jeg leser mange blogginnlegg istedet for å sette meg til med en god bok. Like spennende alt sammen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg