KIRKEBYGG

Jeg liker våre religiøse byggverk her i dette landet. De er vakre på hver sine måter, i utsmykning og utrykksform. Så når jeg er på ferie eller turer rundt om i det ganske land, må jeg ofte stoppe og beundre.

Noen kirkebygg er enkle i sin form, mens andre er mer forseggjorte og storslagne.

I påsken var det flere kirker som streifet min vei, men kun 2 valgte jeg å forevige på kamerarullen min, rett og slett fordi det ikke passet å stoppe ved hver eneste kirke vi kom forbi 😉

Jeg er ikke på noen måte religiøs, bare sånn at det er sagt. Jeg er nok heller litt mer av en tviler på mine godt voksne dager. Respekterer så klart dem som har et godt kristent livssyn likevel 🙂
Uansett hindrer det meg ikke i å beundre arkitektur og utsmykning, eller å la meg få den storslagne følelsen av styrke, stemning  og makt som disse kirkebyggene utstråler.

Dette er Spind kirke. Den har jeg fotografert før, og er også dokumentert i minst ett tidligere blogginnlegg. Men det er en stund siden nå 🙂
Kirken ligger idyllisk til ute på landet. Det ser ikke ut som at det bor så veldig mange folk der, men da jeg kjørte forbi Langfredag, var det veldig mange som sto på trappen utenfor kirken etter Gudstjeneste.

Den er visst veldig fin innvendig, men jeg benyttet ikke anledningen til å få tatt en titt. Jeg ønsker heller å gå rundt og kikke uten at det skal være en seremoni innvolvert 🙂

Kirken ble bygget i 1776 og ligger i Lister prosti, Agder og Telemark bispedømme fant jeg ut da jeg leste litt wikipedia 🙂

 

Frelserens kirke, Farsund, er en pen steinkirke. Den ble bygget i 1785. I 1901 brand den ned, og ble så gjenreist med de samme steinene, men med nytt interiør.

Kirken var ikke så lett å ta bilde av, da den lå i en bakke, litt nedsenket fra veien hvor det kunne vært fint å få en oversikt, men et lite glimt fra inngangspartiet fikk jeg heldigvis til.

Det er også bygget ut rundt deler av kirken, sånn at den fremstår som moderne. En populær kafé er opprettet i en del av tilbygget. Der var vi innom flere ganger.

Detaljen med urskiver synes jeg var en fiffig detalj. Da kan alle vite hva klokken er, samme hvilken side av bygget man er på. Her er det ikke mulig å komme for sent til Gudstjenesten uten å ha en veldig dårlig unnskyldning 😉

Kirkegården i Farsund ligger på en liten høyde, med utsikt til litt by og mye natur.

Et lite kapell hører til.

Utsikten er upåklagelig. Man kan også se kirken litt lenger nedi veien til høyre i bildet 🙂

Jeg har en liten fascinasjon for norske kirker, og har mange ganger tenkt at jeg skulle ha et innlegg med en fin liten samling kirker. Men det har bare blitt med tanken til nå.
Dette innslaget her er jo en fin begynnelse i alle fall 🙂

 

 

#norskekirker #kirker #kirkebygg #arkitektur #religion 

 

14 kommentarer
    1. Jeg elsker også å farte rundt å fotografere og kikke på kirker, selv om jeg ikke går i kirken selv, INNI 🙂 De har noe magisk over seg uansett 🙂 Klem og fin helg <3

    2. Ja det er noe majestetisk over disse kirkene våre…flotte, gamle og flotte fotomotiver..Jeg er nok ikke så fascinert, men noen utmerker seg…Flotte bilder! ha en god kveld!

    3. Flotte bilder. Jeg går aldri i kiken jeg, om jeg ikke er pokka nødt! Og det vil si om noen i nærmeste familie skal døpes, konfirmeres, gifte seg eller begraves … Men nå vi er i utlandet da oppsøker jeg den ene kirka etter den andre. Det er noe med de der byggene, roen og atmosfæren. Selv for en absolutt ikketroende som meg.

    4. Jernbanefrua..: Ja, moderniseringen tar over, men forhåpentlig blir de gamle kirkene likevel godt bevart for fremtiden 🙂

    5. Marit: Høres veldig ut som at vi to er prikk like på akkurat DET området 😉
      Jeg liker å oppsøke norske kirker også da…men kun for å se på 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg