DYRENE I SKOGEN

I dag gikk jeg tur sammen med en venninne, i for meg, ukjent terreng.

Terrenget er jo egentlig hjemlig, fra barndomsbygda mi, men på den tiden jeg bodde der, var jeg ikke noen veldig ivrig turgåer, derfor er jeg ikke kjent i det området der.

Venninnen min har hytte der i området, så hun har blitt godt kjent, og dermed var det ikke så vanskelig å finne frem 🙂 Hun er også oppvokst der, midt i naturen, så hun er heldig synes jeg.

På turen fortalte hun om dyr i området, og jeg var glad jeg ikke var alene 😉 Er jo litt redd for å møte på dyr som elg og sånt. Store dyr det, selv om jeg vet at de er redde for meg også 🙂

Det første dyret vi traff på var ikke helt trygg på oss, men heldigvis ikke så veldig stort da. Den lille her gjemte øynene sine, og håpet at det skulle hjelpe mot det store skumle som vi to representerte.
Og det gjorde det….det var rett og slett ganske sjarmerende ♥
Og litt etter fotoshooten fikk den gå 🙂

Jeg har fundert på om det er en frosk eller padde, men etter å ha googlet litt, tror jeg helt sikkert at det er en frosk.

Vi tok det med ro på turen. Jeg er ikke i kjempeform akkurat, og ulendt terreng er jeg mer ustødig til å gå i (jeg ønsker meg turstaver).
Her har vi kommet frem til Lundekvam. Det er en gammel gård hvor det bare ligger noen hustufter igjen.

En aldri så liten skiltjungel midt ute i heia 🙂
Jeg har veldig lyst å gå til Vårlivarden en gang, men må gjøre det når jeg er i bedre form 🙂 Øvre Hetland var utgangspunktet vi gikk fra på dagens tur 🙂

Så møtte vi på en stålorm. Den er heller ikke av kategorien jeg er redd for. Den lå forøvrig helt stille. Om den ikke merket oss, eller var stiv av skrekk, det vet jeg ikke.
Det er jo fin temp nå for tiden, og spesielt når solen våger seg frem, noe den ikke har gjort for ofte de siste par dagene. Men klart at disse dyrene kommer frem og lengter like mye etter sommer som vi mennesker gjør 🙂
Stålormen er forøvrig en øgle leste jeg meg til, og ikke en slangeart.

Det er herlig å høre bekken klukke når man er på tur. Ingen trafikklyder, ingen bylyder. Bare naturens lyder og bekken som sildrer 🙂

En liten rast måtte vi også ha, og da ble det så klart en selfie 🙂

Helt til slutt møtte vi på disse endene. De var litt større enn endene jeg vanligvis ser når jeg går på tur. Men flotte var de 😀

Turen i dag tok et par timer, og vi gikk i nesten 6 kilometer. Skrittelleren min talte langt over 11 000 skritt. Så jeg er veldig fornøyd 😀

Etter jeg kom hjem ble det en lang og god hvile. Noe som er helt nødvendig etter tur som oftest.

Dette var en kjekk tur som jeg gjerne tar en reprise på. Det var jo også flere turstier i området, så mulighetene er mange. Alltid kjekt å gå en plass man ikke har gått før 🙂

 

 

#turglede #utpåtur #tur #fottur #dyreliv #natur #hustufter 

20 kommentarer
    1. Fint å gå med noen som er litt kjent og som hadde litt greie på dyr også :)) Trivelig bilde av fine jenter som koser seg på tur..og det froskebildet var jo sååååå kult da :))
      Slapp av og kos deg med kvelden <3

    2. For en koselig dag :-)) Selv er jeg ikke noe glad i ormer og slanger, giftige eller ei. Er et huggorm bol på hytta, vært der lenge før min tid – så det går nå greit å holde til «sammen» håper dagen var givende ute i naturen, og at kvelden er god :-))

    3. Så deilig..men ja..det tar nok på..særlig med nye steder og stier..Så koselig å få litt nærkontakt med dyra også…herlig! Flotte bilder! og den frosken var jo super søt da!

    4. Så flotte bilder. Den frosken var jo en stjerne. Har aldri sette en frosk gjøre sånn!!!! Koselig å komme seg ut i naturen uten snø igjen. Takk for at vi fikk se de herlige bildene. Klem 🙂

    5. En vakker tur,, uten tvil 🙂 Måtte være litt spesielt å gjennoppdage på den måten 🙂 Og der er det vår gitt.. det var det ikke vanselig å legge merke til 🙂

    6. annebe: Ja, det er alltid kjekt å gå med noen som er kjent, også kjent med dyr 🙂 Selv er jeg litt grønn på det området, men kjente til disse dyrene her da 🙂
      Frosken var en ordentlig skøyer så det ut til, hehe 😀
      Ha en veldig god dag <3

    7. Jernbanefrua..: Ja, nå var jo dette en øgle da fant jeg ut, så da ble jeg litt klokere når jeg googlet litt. Men huggorm kan jeg godt spare meg for, og nå er tiden for å møte på dem. Der jeg planlegger å gå tur i dag er det nok ormefare ja, og jeg liker det ikke. Huggormen er jo fredet også, så selv om dere har et bol på hytta, så kan dere ikke fjerne det. Er vel best å være venn med naturen kanskje 😉

      Ha en fin dag 🙂

    8. Toini: Alt tar på, uansett. Og frosken ja, kanskje det var en prins egentlig, og så likte han ikke prinsessa? 😉 Ja, den var kjempesøt <3

    9. Margrethe: Mitt skrittmål er 6000 skritt, så over 11000 skritt er jo fantastisk 😀
      Ja, den frosken var ordentlig søt <3

    10. fruensvilje.blogg .no: Ja, kanskje det er moskusender ja 🙂 Fine var de i alle fall 🙂 Kjekt med forskjellige dyr og opplevelser i naturen 🙂

    11. natheless: Hihi…nei, jeg har heller aldri sett en sånn sjenert oppførsel fra en frosk, så det var artig 🙂 Ja, herlig at vinteren nå slipper taket. Det fortjener vi 🙂
      Klem 🙂

    12. frodith: Ja, er mye fint å oppleve ute på tur 🙂
      Jeg googlet meg frem til en frosk, pga huden var blank 🙂 Har ikke peiling jeg heller, om det kan være en trøst 🙂

    13. dedicat: Her er det vår ja, og i går var det sommer. Håper ikke det blir den eneste sommerdagen her 🙂 Vi fikk et par sommerdager i fjor, så nå håper vi på noen flere i år 🙂

    14. karidansen: Ja, det var en sjarmør det der. Og siden jeg har funnet prinsen, så overlater jeg til noen andre å finne ut om denne frosken er en litt sjenert prins 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg