JEG GÅR PÅ KURS

For noen uker siden fikk jeg spørsmål fra ei venninne om jeg kunne tenke meg å gå på kurs sammen med henne.
Kurset går på dagtid, og hun visste jo at jeg også er hjemmeværende.

Kurset det handler om, arrangeres av Frisklivssentralen i Sandnes, og er gratis, og det er kun 2 timer i uken.

Etter å ha tenkt ganske så kort gjennom dette, fant jeg ut at det skulle jeg klare å få til, så jeg meldte meg på.

Temaet på kurset er kosthold og livsstilsendring.

Forrige torsdag begynte kurset, og da var det en innledning til hva vi skal gå gjennom, litt presentasjon av alle oss deltakere, vi er sånn ca 15-16, og litt bli kjent.

Nå er jeg jo litt rolig og sjenert, så det å bli kjent får jeg som regel ikke til før helt på slutten. Men men 🙂

I dag var andre kursdag. Og i dag handlet det om frukt og grønt.

Jeg sitter helt fremst, og det er bra, for da klarer jeg å holde fokus og konsentrasjon i omtrent to timer. Men kjenner meg rimelig utmattet når de to timene er over.
Kurset er interessant, og jeg vil nok ha godt utbytte av det. Spesielt siden jeg sliter med matlysten, og sliter med å finne på noe godt å lage, som også er enkelt og næringsrikt. Det å bruke MYE tid på kjøkkenet har jeg oftest ikke energi til.

Vi lærer om hva som er sunt, og hva som er mindre sunt, og ikke minst, i dag, hvor mye vi skal spise av det sunne om dagen.
I dag fikk vi et hefte med sunn snacks, og der er det et par ting jeg gleder meg til å prøve 😀 En ting er allerede på gang, nemlig fryste druer 😉

Her er en dagsrasjon av 5 om dagen 🙂 Jeg må jammen si at det er mye “mat”. Jeg kan jo brødfø meg med bare det jeg, sånn som matlysten er nå for tiden. Men dette er altså hvor mye man skal ha i seg utenom den vanlige maten, pluss en neve nøtter.

I dag var det bare å forsyne seg av oppskåret frukt og grønt, siden det var tema 🙂 Og jeg forsynte meg to ganger. Det var godt å knaske på, og hjalp til med å holde meg mer fokusert 🙂

Vi hadde også fått hjemmelekse sist gang. Og nå skulle dette diskuteres med den som satt ved siden. Og ved siden av meg sitter min venninne, May. Så vi diskuterte så godt det gjorde, uten å spore av 🙂
Jeg kan jo si at min endring handler om at jeg vil forsøke å ha minst en fiskemiddag i uken. Noe jeg har forsøkt lenge på. uten å lykkes. Og grunnen til at jeg ikke lykkes, er fantasien…og mangel på matlyst. Rett og slett. Men denne uka har jeg klart det. I går hadde vi bacalao 🙂

Kokeboken fikk vi utdelt sist uke. Vi har to eksemplarer fra før, men de er jo ungene sine, så da sikret jeg meg mitt eget eksemplar også 🙂 Og der har jeg forsøkt flere oppskrifter oppigjennom årene 🙂

Og her er May og meg, to fornøyde damer som lærer så lenge vi lever 🙂

Kurset varer enda flere torsdager, og jeg gleder meg til neste. Selv om jeg tror noe kanskje kan bli litt for “tungt” for meg, så vil jeg likevel være en del klokere når kurset er avsluttet.

Dette er jo mye flott å lære for meg som har “skral” helse og som sliter med å få til noe spennende på kjøkkenet. Jeg tror dette er midt i blinken for meg ja.

Og kanskje på sikt, vil jeg finne flere interessante helserelaterte kurs jeg kan gå på. I alle fall hvis det ikke varer mer enn max 2 timer om gangen.
Min tålegrense nås, og i dag skulle jeg gå hjem. Og jeg burde hatt en hvil først, fant jeg ganske fort ut da jeg begynte å gå. Men hjem kom jeg, selv om jeg var utslitt etter den turen som vanligvis ikke er krevende for meg når jeg har energi til det.

Gøy å gå på kurs er det uansett, så dette “stuntet” angrer jeg ikke på 🙂 

 

#frisklivssentralen #frisklivssentralenisandnes #fruktoggrønt #mat #sunnmat #lærerikt 

22 kommentarer
    1. Så bra, selv om man kanskje kan litt om hva som er sunt og bra å spise..får men litt ekstra inspirasjon til å være “flink”med kostholdet når en er med på noe slikt..:)) Fint at du prøver deg litt ..og dagtid er jo som regel det beste om en skal noe, syns jeg i alle fall :)) Både frukt/grønt og dere ser friske og fine ut på bildene her.. (selv om jeg vet du ikke er frisk) Klem <3

    2. Ja det er jo bra og få litt oppfriskning på den fronten..og så bra du har klart det..og håper du klarer de andre dagene også….Jeg har jo lært mye av dette..men hadde nok trengt oppfriskning..det tror jeg alle trenger innemellom…hihih..ha en god kveld!

    3. et sånt kurs skulle jeg også gått på,vi har alle masse å lære når det gjelder mat .
      Bra godt,Berit Nordstand har jo programmer om kvelden på tv 2 ,er det kurs med henne du går på ? kanskje du gir oss også noen tips,dager du har energi til det :=)

    4. Se der ja 🙂 Veldig bra,, man blir aldri utlært. Vurderte å ta noen fag på Universitetet til høsten.. men kommer en del andre ting som må ha prioritet. Men får se til vår semestret 😀 Lykke til 🙂

    5. Søtmonsen ): Ja, man lærer så lenge man lever, og jeg har allerede etter to kursdager lært flere ting jeg ikke visste, eller som jeg hadde glemt 🙂

      En fortsatt herlig helg til deg <3

    6. dedicat: Ojsann….noen fag på Universitetet? Du sikter litt høyere enn meg ser jeg 😉 Men håper du når dine mål, og kan holde på med noe du liker 🙂

    7. fruensvilje.blogg .no: Nei, det er ikke Berit Nordstrand som har kurset. Kurset er egentlig ganske enkelt, og forholder seg til Helsedirektoratets anbefalinger 🙂
      Alt blir satt i en sammenheng, og er ikke rettet mot spesifikke ting som lavkarbo osv. Viktigst er å spise sunt og variert, med vanlige tilgjengelige råvarer som de fleste enkelt kan få tak i, og kanskje oftest har i hus 🙂
      Ja, kan godt hende jeg kommer med noen tips/oppskrifter på noe enkelt og godt etterhvert 😀

    8. annebe: Ja, jeg trenger litt inspirasjon nå for tiden, uten å måtte oppsøke spesialforretninger og planlegge en hel haug 🙂
      Dagtid er helt perfekt for meg. Kunne ikke gjort dette på kvelden nei.

      Ja, frukt og grønt er jo friskt og godt, og man spiser jo litt med øynene også 😀

      Klem <3

    9. Toini: Ja, en oppfriskning er jammen ikke dumt. Og jeg har blitt så matlei også. Da er det greit med litt inspirasjon 🙂
      En fin dag til deg 🙂

    10. Jernbanefrua..: Ja, jeg tenker nok at det kanskje er det samme. Veldig lurt i alle fall, og jeg trenger litt inspirasjon nå for tiden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg