DEN STORE BURSDAGSFESTEN

Jeg har ved flere anledninger over et par år nå, planlagt fest. Og av ulike grunner har det blitt med planene.
Jeg liker å samle folk, liker å samle dem jeg er glad i, dem som jeg trives med.
Men etter jeg ble syk, så er det ikke så lett, for jeg kan jo ikke planlegge dagsformen. Og det er noe av det mest irriterende av alt med denne hersens sykdommen. Men likevel prøver jeg meg.
Jeg setter festligheter på dagsordenen, begynner å legge planer, vurderer hva jeg må gjøre i forkant, tenker over hvem jeg skal be, og så må jeg kjenne på formen.

Litt har jeg lært i løpet av de siste 10 årene.
Jeg kjenner når formen begynner å bli langvarig dårlig. Dvs, flere uker fremover. Da kan jeg skrinlegge planene med det samme. Men hvis jeg er inne i en god periode, så kan det muligens la seg gjøre.
Uansett er det jo alltid flere ting som skal klaffe. Og hvis det ikke klaffer med helsa, så er det liten vits. Og de siste årene har det meste klaffet dårlig.

Forrige gang jeg planla fest, var for omtrent ett år siden. Rettere sagt i juni.
Jeg kom så langt som til å invitere gjester og delegere oppgaver. Den festen skulle nemlig være en spleisefest. Sånn at det ble minimalt med arbeid på meg selv. I tillegg var det også en liten bursdagsfest.

Men….så ble mamma innlagt på sykehuset, og det var så alvorlig at jeg valgte å avlyse….selv om det var i siste liten.
Og det er jeg veldig glad for i ettertid. For dette var det siste vi fikk med henne.

Nå har det gått snart et år, og en ny bursdag står for døren.
Jeg fyller 50 i juni.

Jeg har vinglet litt med tanke på om jeg skulle feire eller ikke? Jeg liker fortsatt å samle folk, men helsen min har blitt ytterligere redusert dette siste året, og jeg har vurdert om jeg ville orke å gå gjennom alt i forkant, og også klare å kose meg på festen?
Jeg er litt usikker.
Til slutt besluttet jeg at dette gjennomfører jeg. Det er nå eller aldri. Og jeg fyller bare 50 en gang i dette livet.

Gjestelisten er ekstra lang denne gangen. Mye lengre enn for et år siden. Jeg har også invitert mine barn og mine tantebarn.
Jeg har invitert familie og venner i skjønn forening, og venner som også bor et stykke borte. Jeg forventer ikke at alle kan komme, men jeg håper så mange som mulig får det til.

Jeg har bestilt fint vær den dagen, for da kan vi bruke uterommet, altså terrassen og hagen også. Noe som jo vil gjøre alt sammen romsligere og bedre for alle sammen. Uansett skal det bli veldig kjekt 😀

Maten blir nok noe ala tapas, og jeg ønsker at det skal være enkelt og koselig.

Jeg er veldig forberedt på at jeg selv kanskje ikke er så veldig festlig den dagen, i og med at jeg kommer til å slite meg ut i forkant. Men om jeg bare sitter der med feber og litt sliten, så gleder det meg å se at andre koser seg 🙂 Da er min dag perfekt uansett 🙂

Jeg håper på litt hjelp i forkant, og jeg vet jeg kommer til å få litt hjelp. Nå er jeg jo så heldig at jeg har en kjæreste som gjerne hjelper til. Og det har jeg jo ikke hatt før. Så uansett vil mye være lettere for meg nå 🙂 Kanskje vil jeg selv også klare å feste litt 🙂
(Jeg må legge til at det har vært en fest i mellomtiden, men den arrangerte jeg ikke alene. Det var en fest for single mennesker.)

Det siste året har virkelig tatt på. Men humøret mitt, det skal være det siste som brytes ned, og det har jeg enda i veldig god behold 😀

Jeg gleder meg så til sommeren, til festligheter, til ferie (reiser til California), og til sol og varme.
Det skal absolutt nytes ♥

Har du lagt kjekke planer til sommeren?  

12 kommentarer
    1. Jeg orker ikke ordne til fest, jeg synes du er flink 🙂 Håper du kan nyte den litt selv også 🙂 Men greit å gjøre noe når man blir 50. Jeg reiste vekk jeg 🙂

    2. Det hørtes veldig veldig koselig ut 🙂 Jeg planlegger selskaper uten å tenke på formen. Den får ikke bestemme når jeg skal ha det hyggelig. Og det har hendt at formen er elendig når dagen kommer, men ok – det er min familie, mine venner – og dette er meg. De får sannhetene <3 Ikke slit deg ut i forkant snille, men dine nære er verdt alt selv på en dårlig dag <3 var dit jeg ville. De elsker den beste, men de tåler nok den andre siden :-))

    3. Det høres jo gøy ut da..og du må få hjelp av barn og familie….Bli flink til å delegere…ja..du må jo nyte litt du også…det er derfor jeg ikke liker å lage i stand festligheter lengre…for jeg blir så sliten at jeg ikke har noe glede…Håper du får en fin fest, og at du får gjort mye i forkant..Jeg merker at jeg sliter med stresset i forkant..bare nå når vi skal samles alle i familien på en hytte i helgen..så har jeg hatt vondt i hode i to dager….må huske, håper alt går bra, nok mat, drikke osv….så teit vettu…hihihih…Ha en god kveld!

    4. Å så koselig å planlegge party! Du får nok masse hjelp, så kan du kose deg litt også! Har noen planer, men ikke sånn veldig nøyaktige ennå! Klemmer <3

    5. Da håper jeg du får gjennomført denne festen og at det blir en fin opplevelse både for deg og gjestene :)) ..fint å ha litt å glede seg til..selv om jeg “står over “selskaper med mange folk..så sant det lar seg gjøre..men du er nok en mer sosial type en meg , så da er det slikt man skal prioritere selv om det koster krefter :)) Tar sommeren på “sparket”men ei overnatting eller to i Åsgårdstrand satser jeg på at det blir..det er alltid koselig :)) Klem og fin morgendag <3

    6. Så koselig da å feire 50-årsdagen. Jeg feirer ikke som regel bursdag, men da jeg fylte 50, gjorde jeg det. Det var mye arbeid, men koselig:)
      Lykke til med feiringen din og ferie:)

    7. frodith: Ja, jeg husker du reiste vekk. Og det skal jeg også gjøre. Men fant likevel ut at jeg fortjente en fest og litt oppmerksomhet 😉 Selv om det er litt arbeid. Jeg får jo litt hjelp, så jeg tenker det skal bli ganske kos 🙂

    8. Jernbanefrua..: Ja, du har helt rett. Jeg tenker også sånn. Og derfor velger jeg å lage til denne festen. Vi pleier vanligvis å feire min og min sønns bursdag samtidig, da det bare er noen få dager mellom våre bursdager. Så da har jeg alltid lagt alt fokus på ham. Dette er med familien altså 🙂 Så denne gangen fant jeg ut at nå var det min tur 😉

    9. Toini: Ja, jeg tar imot litt hjelp jeg, og flere har tilbudt seg, så da tror jeg det skal gå bra. Kanskje klarer jeg å kose meg litt også 🙂
      Velger å lage til noe enkelt som kan ordnes i god tid 🙂
      Ja, jeg vet hvordan det er, hvordan vi kaver oss opp for vi ønsker jo at alt skal være perfekt. Så kjenner meg igjen i beskrivelsen din. For meg handler det også litt om mestring. Det er så mye jeg ikke mestrer lenger, så jeg ønsker å mestre akkurat dette 🙂

      En fin kveld til deg 🙂

    10. Margrethe: Ja, jeg får nok hjelp. De fleste vet jo hvordan det er fatt med meg 🙂

      Kjekt å ha noen planer, noe å se frem til 🙂

      Håper du har kjekke planer for helgen også 🙂 God helg 🙂
      Klemmer <3

    11. annebe: Ja, vi er forskjellige 🙂 Jeg var veldig introvert i veldig mange år. Men plutselig gikk det hull i den introverte bobla, og jeg gikk fra å være tilbaketrukket og “usosial”, til å være en god del mer utadvendt og sosial. Jeg har alltid likt å omgåes mennesker, men har også alltid vært veldig sjenert. Nå er mye forandret, og ofte har jeg merket at jeg lever hver dag som om det omtrent var den siste dagen i dette livet. Så får jeg svi litt for det, men likevel er det ofte verdt det 🙂

      Det er koselig å dra på småturer. Godt å komme seg bort litt, og heller ta det litt med ro 🙂
      God klem <3

    12. foreignerat50: Tusen takk for det 🙂

      Jo, det er en del arbeid å lage til selskap. Så det hadde vært kjekt å klare å ordne en del på forhånd 🙂 Og det skal jeg forsøke å gjøre. Og det er jo veldig koselig å samle gode venner og familie 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg