MIN HJERTESAK

Den blå sløyfen er et symbol på en av mine viktigste hjertesaker.

Den blå sløyfen finnes i flere varianter, og hører til flere sykdommer.

Og to av de sykdommene har jeg fått stiftet alt for nært bekjentskap med. Og nettopp derfor er de to sykdommene, med tilhørende blå sløyfe noen av mine viktigste hjertesaker på helsefronten.

Den blå sløyfen er i mai.

 

ME er min hjertesak nr. 1 på helsefronten.

Det finnes veldig mange grusomme og uhelbredelige sykdommer. Og kreftsaken i forskjellige varianter frontes mest.

Kreft har også berørt min nærmeste familie, og det hadde ikke en lykkelig slutt. Definitivt veldig grusomt.
En annen grusom sykdom som har rammet nær familie, er Huntington. Den har også blå sløyfe, og mai måned er også den sykdommens måned.
Den er en av mine viktige saker.

Til alt hell, er sykdommen utryddet i min familie nå. Det er en sjelden sykdom, som rammer sentralnervesystemet, bare for å gi en kort forklaring. Den har dødelig utfall, foreløpig. Men det forskes iherdig for å finne en løsning og en kur.
Jeg var heldig med genene når det gjaldt den sykdommen ♥
Så den vil ikke ramme meg eller noen av mine personlig lenger.

Jeg bærer den blå sløyfen både pga Huntington, og pga ME.

Og ME rammet meg!
Men den er heldigvis ikke dødelig.

Den endrer livet, og livskvaliteten. Men man kan fint leve med den, og dens utfordringer, men man kan ikke leve som før. For å si det enkelt, man lærer seg å leve med den, enten man vil det eller ei.
Man blir utrolig dyktig i å overvinne utfordringer. Man blir frarøvet store deler av tiden i å nyte livet og gleden. Man kan slett ikke leve som alle andre lenger. Man må ta store hensyn for å komme seg gjennom dagen.
Sykdommen er usynlig. Dvs. at man ser frisk og rask ut når man beveger seg ute blant folk.
Osv.

Det er en ubarmhjertig sykdom.

Det er stadig noe nytt i forskningen, og i detaljene om sykdommen. Og det er vanskelig å henge med.
Men en av teoriene er at den skyldes en betennelse i hjernen og sentralnervesystemet.

Og da har jeg jo fått en knagg og henge all feberen min på.
For jeg har ofte feber, uten noen tilsynelatende årsak.
Jo, kroppen klarer ikke å regulere temperaturen selv. Det er det jo ingen tvil om. Men likevel kommer feberen ofte etter anstrengelse. Og det trenger ikke å være rare anstrengelsen. Det trenger ikke engang å ha kjentes som noen anstrengelse.

Så den feberen ødelegger veldig mye for meg.
For selv om jeg ikke har vondt hverken i hodet, halsen eller noe annet sted enn de vanlige plagene ME gir meg, så blir jeg ekstra slapp og sliten, og føler meg syk, og likevel “oppegående”. Det er ufattelig tungt, og gjør alt veldig vanskelig for meg.

Og det er faktisk en av grunnene til at jeg går mye tur. Litt fordi jeg nekter å legge meg syk, og litt fordi tur er min medisin mot depresjon. Og jeg ville blitt deprimert om jeg lot ME få overtaket.

Jeg er til tider veldig sliten og lei av hele ME, og jeg har kjempet en tøff kamp for å godta at sånn er det bare, for å godta at jeg har ME, og må lære meg å leve med det. Jeg har hatt en kjempe sorgreaksjon. Men jeg tror jeg er over den nå. Jeg tror at hvis jeg får mye sol og glede denne sommeren, så skal jeg ha kommet langt i prosessen med å godta min sykdom.

Og jeg er der at jeg nekter å la noe ta knekken på meg. Jeg skal leve hver dag som om det var den siste, eller noe i den duren. Og det gjør jeg ofte. Jeg lever og nyter, og gleder meg over det jeg får gjort. Jeg blir sykt sliten av det. Men det ER verdt det 🙂 Heller det enn å lulle meg inn i sykdommen og synes synd på meg selv.
Det handler om å gjøre det beste ut av situasjonen, og det synes jeg at jeg får ganske godt til.
Jeg ser meg som heldig jeg. Heldig som kan få et langt liv. Heldig som kan få være hjemme og legge meg nedpå når jeg trenger det. Heldig som kan legge opp dagene mine etter dagsformen. Heldig som kan få være med alle dem jeg er glad i, selv om jeg kanskje må hvile lenge imellom.
Jeg er heldig som er i live ♥

12. mai er ME dagen. Da markeres ME aksjonen #millionsmissing . Du kan følge den norske facebooksiden her

Jeg hadde tenkt å være med på den aksjonen, og donere et par sko. Men jeg har ikke kommet så langt. Det er så mye annet jeg må ordne for tiden, at kreftene strekker ikke til. Men om jeg får anledning til det, skal jeg ta turen og se på aksjonen.
Det er en viktig sak for meg!

Alle sykdommer er grusomme på hver sine måter. Og man kan ikke omfavne alle. Det blir naturlig å støtte dem som naturlig kommer inn i livet, enten hos seg selv eller noen man kjenner. Drømmen hadde vært om alle hadde sluppet å bli berørt. Men sånn er det ikke.

Da handler det om å gjøre det beste ut av situasjonen.

Kjenner du noen som er syk og ikke kan være med på alt som er kjekt eller nyttig?
Vis omsorg og forståelse, selv om det handler om en usynlig sykdom. Vis at du er der, og at du bryr deg. Det betyr uendelig mye ♥

 

Ta godt vare på hverandre ♥

 

 

  #helse #me #millionsmissing #usynligsykdom #sykdom #kronisksykdom #utmattelse #huntington

22 kommentarer
    1. Godt innlegg om viktige saker =) Er egentlig ikke fan av disse sløyfene, en sløyfe har hver så mange tilknytninger at det er litt i det “blå” om du skjønner hva jeg mener <3 Like viktig fondet naturligvis, men ikke like gode tegn på hva som er hva - hvis man ikke vet =) Håper du har en så fin dag som mulig, her er det godt og varmt i dag.

    2. Så flott innlegg. Jeg har selv mistanke om ME. Hvordan fikk du denne diagnosen? Om du vil skriv gjerne inn på min private postkasse her inne…
      Jeg håper at denne dagen har vært fin, så langt <3

    3. Så flott du skrev om dette.. Jeg har jo som du vet ME og da blir en jo litt ekstra engasjert..men jeg hadde “glemt” det med at det er en ME dag..
      Både mamma og pappa hadde jo kreft..så der gir jeg fast bidrag i året.. Mange fæle sykdommer som finnes dessverre..dødelige eller ikke..liv forandres .. Stor klem til deg <3

    4. Fint du skriver om dette ja 🙂 Det er vel det å lære seg å leve med det som er det viktigste, hvis det ikke går å ENDRE på sykdommen. Du virker på god vei 🙂 Klem <3

    5. Flott at du har begynt å godta din situasjon..og som du skriver..det kunne jo ha vært så myyyye, mye verre….selv om det er ille nok! Men sånn tenker jeg ofte ihvertfall…Det er jo ikke dødlig utfall på denne sykdommen og lignende sykdommer..MEN den frarøver jammen mye! Stå på…håper sommeren blir fin!! Flotte bilder av deg!

    6. Jernbanefrua..: Det er jo sant som du sier at hver sløyfe har mange saker. Og det er jammen ikke lett å huske hvilke om man ikke har en spesiell sak man brenner litt for. For meg var det en tilfeldighet at to av mine hjertesaker hadde samme sløyfe. Den fikk litt ekstra mening da 🙂

      Her har vi hatt to dager nå med langt over 20 grader. I dag var det 28 grader på det varmeste. Det kan jeg gjerne ha mange repriser på. Har til og med klart å få litt farge 🙂

      Ha en riktig god aften <3

    7. poesimylife: Etter årevis å ha tråkket ned kontoret til legen min, besluttet jeg å bytte lege, da min lege bare trakk på skuldrene over min stadige klaging over smerter her og smerter der, og feber og null energi.
      Den nye legen satte i gang å ta alle prøver som ikke allerede var tatt, og det var en god del. Siden sendte han henvisning til en spesialist…akkurat i den sammenhengen valgte han å sende henvisning til en immunolog. Immunologen leste all infoen som fulgte med, og så at alle prøver var tatt, og satte diagnosen etter Canadakriteriene. Og da ble diagnosen ME.

      Siden har jeg fått oppfølging som handler om å mestre min sykdom, mestre min hverdag, og ikke minst å akseptere.

      Fra jeg første gang gikk til lege med mine utmattelsesproblemer, gikk det ca 10 år til diagnosen var satt. Jeg var alt for sen med å bytte lege. Det burde jeg ha gjort før. Men jeg hadde ikke energi nok til å forsøke å finne en som kunne være ok å gå til. Til slutt klarte jeg det, og det ble et vendepunkt 🙂

      Dette var kort fortalt. Jeg har skrevet litt mer om dette under kategorien Helse og Livskvalitet i bloggen min. Du kan gjerne lese der. Skriv gjerne til meg hvis noe er uklart, eller du lurer på noe annet 🙂
      Dette er ikke noe som skal ties ihjel 🙂

      Dagene har vært gode, med mye fint vær…og det trengs nå 🙂

      Ha en god kveld <3 Klem

    8. Ligaya: Ja, jeg håper også på en kur en dag, men inntil videre kan jeg ikke gjøre annet enn å være positiv. Man kommer ingen vei med negativitet 🙂

    9. annebe: Ja, liv forandres. Og i dag var ME dagen, og jeg orket ikke å reise til Stavanger og følge markeringen. Det er bra å ha noe å støtte tenker jeg. Mye vondt der ute, både av sykdommer, fattigdom og andre ting. Så noen hjertesaker må vi jo ha 🙂
      God klem <3

    10. frodith: Ja, det viktigste er å lære seg å leve med det i akkurat mitt tilfelle. Det er ikke alltid like lett 😉 Men har i alle fall et fokus da 🙂
      Klem <3

    11. Toini: Ja, det er jo sånn, både denne og andre alvorlige sykdommer frarøver veldig mye. Så da er det å gjøre det beste utav situasjonen.
      Jeg tenker sommeren blir fin, og det håper jeg for deg også 😀 Tusen takk 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg