DEN FINESTE 17. MAI PÅ LENGE

Årets 17. mai går inn i historien som en av de fineste nasjonaldagene på lenge.
Nydelig vær i store deler av landet, og da spesielt her på Vestlandet, hvor vi oftest har det grått, kaldt og gufsete, og gjerne iskaldt regn i tillegg.

Som tidligere mamma til en drillpike, så har vi merket oss været godt på 17. mai, da drillpiken jo har vært ute og marsjert flere ganger om dagen den dagen, for ikke å snakke om marsjøvelser i forkant, og konfirmantspillinger. Oftest i grått, vått og kaldt vær. Og jeg som mamma, har trofast stilt opp som tilskuer og bivånet det hele. 

Så nå, når jeg ikke lenger er mamma til drillpike, og drillpiken har lagt drillen på hylla, da opprant godværet i all sin prakt på selveste nasjonaldagen, og også i dagene i forveien ♥

Det var rett og slett magisk 😀

Her er vi begge to iført våre bunader. Og det er første 17. mai at Amalie har sin bunad på på 17. mai, for som drillpike måtte hun jo bære uniform, også konfirmantåret. Fordi det ikke er så lett å drille med flagrende sjal og skjørt 😀

Litt mer av meg 🙂
Ikke så lett å få med hele bunaden på sånne selfier, så dette er vel ett av de beste bildene tatt av meg denne nasjonaldagen.

Og her er bunaden min litt lenger ned. Selfie dette også 🙂 Det viser litt av mønsteret på bunaden, som er jærsk fauna, og det store vårtegnet vibå (fuglen vipe).

Siden bunaden min er en hvit Jærbunad, vises jo alt av flekker og hva det måtte være. Så jeg observerte i år at jeg må sende bunaden til rens nå. Og med alt det dårlige været vi ofte har når den er i bruk, så må nok været ta skylden for en del av flekkene. Jeg håper det lar seg gjøre å fjerne dem.

Første post på programmet denne dagen var å se barnetoget. For første gang skulle nemlig Amalie få se barnetoget og folketoget. Og i det nydelige været var ikke jeg vond å be 🙂

Flaggborden leder jo alltid an. Og det er alltid et flott syn, uansett vær 🙂

Vi ventet jo spent på vårt korps og våre skoler. Altså fra vår bydel, Hana.

Sandnes har veldig mange skoler og også ganske mange korps, så det tar en stund å se barnetoget ferdig 🙂

Jeg observerte at korpset har 50 års jubileum senere i år 🙂 Det skal helt sikkert markeres 🙂

Og her er jo korpsingene. Uten drillpiker. For drillen har trukket seg ut, og gått inn i Sandnes sportsdrill istedet.

Korpset har veldig mange unge medlemmer, og jeg ble positivt overrasket over at de spilte veldig bra de gangene vi så dem.

Men altså, veldig trist at det i år ikke var en eneste drillpike i barnetoget. Ingen av de andre korpsene har drillere heller. Så sånn sett følte jeg jo at noe vesentlig manglet. Men fint var det fordet 🙂

Etter barnetoget var det arrangement i Hanahallen, hvor korpset selvsagt spilte, og det ble holdt taler. Men også her, ingen drillere. Det var stemningsfullt likevel da 🙂

Kafé var det jo så klart, med mye godt å velge, og for en gangs skyld var det ikke noe bakst fra min hånd der, og jeg sto heller ikke bak disken og solgte. Noe jeg har gjort stort sett hvert år, unntatt de årene hvor jeg har følt meg veldig dårlig og har greid å slippe unna.

I år derimot, hadde jeg en ganske opplagt dag denne dagen. Så det klaffet veldig godt for en gangs skyld ♥

Etterpå dro vi til Sandnes sentrum igjen, for å se folketoget.
Vi var ute i god tid, for å finne parkering og få en fin plass i rekken av tilskuere 🙂

På vår vei dit observerte vi at russen begynte å gjøre seg klar til å gå i folketoget.

Og så fant vi en fin plass hvor vi kunne ta litt bunadsbilder 🙂

Det ble bare av Amalie da, for henne er det jo ikke så innmari mange bunadsbilder av 🙂

Hennes bunad er en arvet Rogalandsbunad, og den har tidligere tilhørt mormoren hennes, altså min mamma ♥

Et lite oversiktsbilde ble tatt mens vi ventet på folketoget. Og i det nydelige været var jo ikke det å vente noe stort problem, bortsett fra at vi begynte å kjenne det i føttene etterhvert.

Og mens vi ventet, kom det også en hilsen oppe på den blå himmelen 🙂

Og så endelig, etter ventingen, kom folketoget, med bl.a. ordfører og varaordfører i fortroppen.

Begge disse to har vi hilst på ved et par anledninger i offisielle ærender 🙂

Sandnes er en sykkelby. Store deler av Norges sykkeleventyr ble startet og produsert her før i tiden.
Om akkurat denne doningen her er fra Sandnes tør jeg ikke svare for, men det må være en kunst å sykle på den 😉

Sykkelen er jo omtrent like høy som mannen 😉

Men tilbake til sykkelproduksjon, her hadde vi jo omtrent alle en DBS 🙂 Den beste sykkel 🙂
Er det noen andre som har hatt en DBS sykkel før i tiden?
Jeg har faktisk en enda jeg…men den er ikke brukbar, for den har stått under terrassen og smuldret bort.

Mer sykkel 🙂 Det er flere klubber i Sandnes som driver med sykkel, og her har noen funnet frem en tandem for anledningen 🙂

Enda mer sykkel. Og ja, noen kan sveve også 🙂

Og jeg kunne fortsatt, men jeg gir meg her med sykkeleventyret 😉

Så da viser jeg heller et glimt fra Sandnes sportsdrill 🙂

Og jeg kunne fortsatt. Men Folketoget er veeeeeldig langt, så jeg vil heller si at det er bedre å se det live 🙂

Etter folketoget gikk vi ut for å spise 17. mai buffet 🙂
Dette bildet er jo med fullt av mat i munnen, men viser de yngste i følget vårt, mine to barn, og ett av Påls barn 🙂

Maten smakte godt den, og vi ble alle overmette 😉

Vel hjemme skulle vi ta noen selfies, men det endte med tull og tøys og latter 😀

Og helt til slutt, så hadde jeg for en gangs skyld bakt kake til 17. mai.

Jeg forsøkte meg på Pavlova for første gang.
Den smakte riktig godt, og jeg kan veldig gjerne bake den flere ganger 🙂 Jeg valgte så klart de norske fargene til pynt 😉

Så var 17. mai over, og jeg gikk til sengs ganske utslitt, og med smerter (melkesyre) i lår og legger.

I dag blir en rolig dag. Og jeg regner med det kanskje blir en kjøretur med Amalie. Hun øvelseskjører, og det kan vi jo kombinere med en tur til stranden, eller kanskje inn til storbyen Stavanger 🙂

Daniel, sønnen min, er opptatt. Han har eksamen.

Så ønsker jeg alle en fin 18. mai, dagen derpå 🙂

Klem ♥

 

#17.mai #nasjonaldag #bunad #aktiviteter #pavlova #folketog #sandnes   

18 kommentarer
    1. Ja, er det ikke flott når 17. mai været er så fint:-) Så fine dere var i bunadene deres, koselig å ha en som er arvet etter mormor da. Din var også veldig fin, men kan tenke meg at det er litt upraktisk med lys farge. Ha en strålende dag!

    2. takk for mange fine og hyggelige bilder fra dagen i Sandnes,skulle gjerne vært der eg ,ja du hvet jo att Sandnes er i mitt hjerte hi hi .
      Kjekt att dere fikk en så fin dag,og håper dere får masse sol denne våren sommeren :=)

    3. Så fine dere var i går :-)) Så virkelig ut som dere hadde en finfin dag. Godt å lese og smile med dere :-)) Håper denne dagen blir like fin, på sin måte :-))

    4. Så ut til at det var en flott feiring <3 I år var et skikkelig fint år synes jeg ^^ En skikkelig fin 17. mai som vi aldri har hatt tror jeg ;o Enten vært regn, snø eller overskyet. Kan ikke huske en 17. mai med bare solskinn 😛

    5. Marianne: Ja, 17. maiværet er absolutt best når det er så fint, og spesielt når man ifører seg sånne dyre festplagg. Litt upraktisk med lys farge, men har jo hatt den siden 1983, og det har jo gått veldig bra. Den har vært til rens en gang før 🙂

      En god helg til deg 🙂

    6. fruensvilje.blogg .no: Ja, du skulle ha vært her i Sandnes du også 🙂 Det er kjekt å vite at du også har denne fine byen i ditt hjerte <3

      Solen har jammen vært snill så langt i år, og det elsker jeg <3 Håper alle får det like flott <3

    7. Jernbanefrua..: Takk for det 🙂 Ja, denne dagen vil nok bli husket en stund, som den 17. mai’en det var fint vær 😉

      Og så har vi jo hatt så nydelig vær i etterkant….Syden her hjemme, rett og slett 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg