LOMBARD STREET OG DEN GAMLE TRIKKEN I SAN FRANCISCO

Det er mange severdigheter i San Francisco, og vi måtte jo så klart nå over noen av dem.

En av attraksjonene er Lombard Street. Det må jo være verdens mest svingete gate, eller noe sånt. Å kjøre i denne gaten er en severdighet i seg selv. Og nettopp mange gjør det.

Vi var til fots, og beskuet alle som kjørte, pluss gaten i seg selv 🙂

Gateskiltet viser tydelig når vi har kommet frem til målet vårt.

Og her var det kaos, mildt sagt.
Trafikken ser ordentlig og redelig ut. Selv om de fleste som kommer i bilene her ikke har annet ærend enn at de skal kjøre i akkurat denne svingete bakken.
Men alle menneskene som vi befant oss midt iblandt, de var kaoset. For her er det ikke snakk om å stå på fortauet å knipse bilder nei…en hel horde med mennesker midt ute i gaten for å ta bilde av akkurat denne svingete bakken. Jeg var ikke noe unntak jeg da, men jeg holdt meg så nært fortauet som jeg klarte 😉

På hver side av bakken, langs husrekken, går det en trapp rett opp. Så i stedet for å kjøre, gikk vi langsmed, og stoppet flere steder for å knipse litt.
Her på bildet ser du noen som syntes det var greit å ha litt oversikt gjennom takluken 😉

Her er vi snart oppe, og vi kan tydelig se bilene som kjører ned den buktende veien 🙂

Øverst er det fin utsikt. 

Det spennende med San Francisco er jo alle bakkene og utsiktpunktene. Og fra toppen av Lombard Street var det god utsikt.

På vår vei opp mot Lombard Street var det artig å se alle bakkene nedover…og i hvert kryss er det nesten som en avsats til neste bakke. Kommer man til en sånn avsats med bilen, er det ikke alltid du ser over humpen nedover den neste bakken før fronten endelig vipper nedover igjen 🙂

Det sees tydelig her med den gamle trikken….avsatsen…kommer man her med bil, aner man ikke hva som befinner seg utfor “stupet” 😉
Og når man snakker om stupet, så ser det ut som risikosport å ta den gamle trikken, siden den ofte er så full, at folk klamrer seg fast på siden.

 Og det endte vi også med å gjøre da vi ville ta trikken ned etter å ha beskuet Lombard Street. Så her klarte jeg, med livet som innsats, å ta en selfie av meg og Amalie som klamrer oss fast i en stang på trikken, som kjørte nedover bakkene, midt mellom trafikkanter av alle slag 🙂 En spennende og nervepirrende opplevelse. Jeg kunne ikke gjort dette på en dårlig dag, det kan jeg si med en gang 🙂

Så om du noen gang er i San Francisco, og har lyst på litt spenning i hverdagen, så er det bare å ta en overfull gammel trikk i nedoverbakke….da har du fått dosen for en stund 😉 En artig opplevelse 😀

 

#sanfrancisco #reise #ferie #opplevelser #lombardstreet #gamletrikken #usa #california #storbyferie

 

16 kommentarer

Siste innlegg