NOK ER NOK! – JEG HAR BLITT DEMONSTRANT

Ja, du leste riktig, jeg har blitt demonstrant. Snille, rolige Eva har blitt demonstrant!

Det er nemlig sånn, at her i distriktet, Sandnes og Stavanger og omkringliggende knutepunkter, får tredd over hodene våre flere bomringer som vi ikke ville ha, og som er sykt dyre, og som nok garantert kan ruinere mange. Og med mange mener jeg de fleste. Folk som har trang økonomi fra før av, får enda trangere økonomi, og bedrifter vil også lide, og kanskje måtte avslutte, fordi det blir for dyrt å handle og bruke deres tilbud.

Bomringen blir satt i drift 1. oktober, og man skal jammen være kreativ for å klare å unngå å kjøre gjennom når man skal noe.

For meg personlig blir det også dyrt, selv om jeg ikke jobber. For jeg må jo av og til kjøre og gjøre ærender. Jeg må kjøre for å gjøre bruk av viktige helsetilbud og andre kommunale tjenester. Jeg har unger som studerer og som også kjører bil, og gjett hvem som må støtte og hjelpe dem med å betale gjennom bommen? Jo, det er jo vi foreldrene.

Vi skal bastes og bindes, og knebles kan det virke som, når disse bommene blir tatt i bruk.

Og hensikten er visst å få oss til å gå, sykle, ta buss og tog, osv. Uten tanke for at dette ikke vil fungere for de fleste.

Og jeg blir så eitrende sint. Jeg har trang nok økonomi som det er, pluss at buss ikke er noe alternativ for meg med ME. Og jeg ser jo også venner og kjente som vil lide for dette. Det er ingen god situasjon.

Men det er ikke bare jeg som er sint. Det er mange sinte.

En Facebookgruppe er opprettet. Og på kort tid har gruppen fått over 26000 medlemmer. Så det er ingen tvil om at folk er i harnisk.

Så opprettes det jo demonstrasjoner da. Den første var 17. juli. Den dagen jeg kom hjem fra ferien. Og jeg stilte opp, med jetlag og det hele.


Dette bildet har jeg lånt fra Sandnesposten. Her står jeg fremst nesten helt til høyre.

Det var ikke en opphisset demonstrasjon, men en markering, en begynnelse til hva som videre skjer. Vi var vel opp mot 100 personer der.

I dag var det ny demonstrasjon. Den 2. arrangert i gruppen.

Det gikk litt mer heftig for seg 😉

Jeg og Pål, og datteren hans stilte opp. Vi visste det ville bli mye mer folk denne gangen.

Folk begynner å samle seg like før demonstrasjonen begynner.

Politiet var også på plass. Men de hadde nok en litt annen agenda enn vi andre.

Og agendaen vår, var å vise vår motstand mot bommene. Og det fikk vi gjort i et kryss ved kjøpesenteret Kvadrat, hvor det er 3 veier og 3 fotgjengerfelt. Vi marsjerte, og passerte alle fotgjengerfeltene, og trafikken ble stoppet. “Nok er nok” ble det ropt. Ja, jeg ropte selv også. Det er helt lovlig å gå tur og gå over fotgjengerfeltene. 

Men vi var jo mange, så trafikken ble jo stoppet. For det var alltid noen som skulle over veien. Vi var langt over 500 mennesker på denne demonstrasjonen. Og alle sammen skulle jo over veien, og gikk pent og pyntelig på fortauet. Og det ble ingen luker. 

Ved en av overgangene ble det tilløp til slåsskamp, da en bilist ble sur og presset på, og en demonstrant ble enda surere og begynte å ta igjen akkurat der hvor vi var. Sammenstøtet ble stoppet, og det var bra, for vi har ikke råd til den slags dårlig reklame for demonstrasjonen.

Politiet var ikke langt unna, og kom til, med forsterkninger.

Men vi var målrettet, og fortsatte å gå.

De forsøkte å stoppe oss fotgjengere, for å la trafikken passere.

Det var ikke helt vellykket. Pål måtte stoppe i fotgjengerfeltet for å knytte skolissene.
Politiet ventet tålmodig, helt til Pål knyttet opp igjen, for så å knytte sammen igjen. Da tok ene politien med utålmodig stemme et bestemt grep i armen til Pål, for å lempe ham bort fra veien.
Jeg sto pent og ventet sammen med Påls datter, nesten akkurat der hvor politiet hadde beordret oss til å stoppe, men likevel uti veien, uten å stenge, men uten å vike også.
Vi ble jo da vitne til den “hardhendte” behandlinen.

Til slutt fikk en bil passere. Mens bilen bak, fant ut at han skulle støtte aksjonen, og stoppet bilen. Han var jo imot bomringen han også.

Og dermed ga politiet opp. Så de begynte å omdirigere trafikken istedet.

Demonstrasjonen fortsatte helt frem til angitt klokkeslett. Og her er det pressen som har møtt opp og skriver og fotograferer.

Helt til slutt samlet mange seg foran senteret og statuerte noen eksempler. Jeg fikk ikke med meg det før de var godt i gang, og gjorde da heller tjeneste som fotograf 🙂

Og her på podiet står hun som tok initiativ til dagens demonstrasjon. Grete, en venninne av meg 🙂

En veldig bra demonstrasjon ble avholdt, og alle som var med skal ha ære for det.

Om et par uker er det ny demonstrasjon. Faktisk to, samme dag, en i Sandnes og en i Stavanger. Jeg skal være med der også 🙂
For saken er klar: NOK ER NOK!


Dette var en demonstrasjon ute i offentligheten, så jeg har ikke spurt noen om tillatelse til å legge ut bilder på nett. Tvert imot tror jeg ikke så mange har noe i mot det. For vi er alle sammen om saken. Og pressen var jo også tilstede.

Jeg kunne skrevet side opp og side ned om hele konflikten, men det skal jeg ikke gjøre. Vi har satt foten ned, og det fortsetter vi med.

Facebookgruppen heter “For vi som er imot bomringen i Sandnes og Stavanger”. Og der stiller jeg gladelig opp på alle demonstrasjoner som helsa mi tillater, selv om det kanskje medfører sengeleie etterpå.

 

#demonstrasjon #sint #bomring #politi  

 

 

   

19 kommentarer
    1. Trampeklapp for dere, deg og alles engasjement. Dette trengs 🙂 Vi her på Hadeland er i noenlunde samme situasjon – og vi er like forb**a. Jevnaker kommer også til å bli buret inne av bommer i alle retninger, og det kommer til å svi så utrolig hardt for små bygder som vår og andres i liknende situasjon. Det er nok, for lengst nok, en må i alle fall forsøke å reagere. Da har en prøvd…

    2. Lycka till med demonstrationerna och hoppas att det blir som ni vill 🙂 Så illa om det kommer kosta massa 🙁 Vad håller polisen på med..

    3. Akkurat ja 😀 Her strømmer det kampblod gjennom årene ;D Herlig ,,, vær nå bare forsiktig, det kan ta helt av . Men lykke til, det er tydelig at dere blir hørt der i vest 😀

    4. har hørt om den bomringen ja og hva det vil koste ,min søster bor jo i Sandnes hvor hun og mannen trenger to biler til jobben ,men med bomringen blir det for dyrt,den må paseres ved butikkbesøk også ,så dei må finne ut hvordan dei skal greie å komme seg til jobb og butikk med en bil ,og buss er ikke et altrnativ for den kjører ikke der min søster bor,så demonstrer i vei,det ville jeg også gjort

    5. Jernbanefrua..: Takk takk 🙂 Ja, det er viktig å vise motstand, og ikke godta dette tyveriet som vi blir utsatt for. Og som du sier selv, små bygder vil jo lide utrolig hardt. Det kommer til å bli mange triste skjebner i kjølvannet av disse bomringene, dessverre. Derfor er det så viktig å yte motstand, og vise at dette godtar vi ikke.
      Man må i alle fall forsøke…..

    6. Sarah: Tusen takk <3
      Ja, vi håper å nå frem og i alle fall få redusert prisene. For dette er tyveri. Politiet måtte gi opp, og de utfører jo bare en jobb de er pålagt. Men vi klarte i alle fall å vise motstand 🙂

    7. dedicat: Ja, her strømmer kampblodet gjennom årene. Helt utrolig, jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli demonstrant eller aktivist på noen måte noen gang. Men staten tvinger oss jo til dette her, så da må vi bare stå på.
      Og ja, det kan ta av, og man bør utvise forsiktighet. Jeg mener at vold ikke løser noe, men folk er jo sinte…. Vi håper det går bra de neste demonstrasjonene også 🙂
      Tusen takk for lykkeønskninger 🙂

    8. fruensvilje.blogg .no: Ja, dette er en katastrofe for veldig mange mennesker. Og spesielt dem som bor i områder som ikke er prioritert med kollektivtilbud, sånn som din søster. Og det er mange som har det sånn. Jeg kan ikke fatte hva som går gjennom politikerhodene, som faktisk helt bevisst jobber for å øke fattigdommen i dette landet. Rikt land, men fattige beboere. Hva er det som er så flott med det?
      Så her skal det demonstreres, vi må ikke gi opp!

    9. Superb website you have here but I was curious
      if you knew of any discussion boards that cover the same topics discussed in this article?
      I’d really like to be a part of group where I can get advice from other knowledgeable
      individuals that share the same interest. If you have any suggestions, please let me
      know. Bless you!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg