KONTRASTER – SPECIAL KITCHEN EDITION

Ikke for å mase altså, men fristen for fotokonkurransen går ut om få dager 🙂
Du kan lese reglene HER!

Og når vi nå snakker om fotokonkurransen, som har tema Kontraster, så passer det så utrolig bra at jeg endelig er ferdig med å pusse opp kjøkkenet mitt. Det tok sin tid. Og det er ikke min feil, men kjøkkenleverandøren sin feil.

Et halvt år tok det fra kjøkkenet skulle være ferdig, til det endelig er helt ferdig og fullt brukbart ♥

På grunn av forsinkelser, feil leveranser, og produktfeil, har tiden gått før endelig alle delene til kjøkkenet var på plass og kunne monteres i sin helhet. Og jammen ble det fint til slutt ♥

Jeg skal ikke utbrodere detaljer og hvem som har levert kjøkkenet her, siden alt ikke enda er oppgjort. Jeg har krav på en del tilbakebetalt, og er de greie der, skal de få skryt når alt er oppgjort. Er de ikke greie, så skal de få så hatten passer med navn og det hele. Jeg er ikke nådig, og denne prosessen har ikke hjulpet på min helse, for å si det veldig pent.

Men altså….nå skal dere få se utgangspunktet, og dagens resultat.

Utgangspunktet var eik. Men faktisk så er nå 3. gangen jeg pusser opp kjøkkenet etter jeg flyttet hit for snart 10 år siden.

Jeg har ikke her og nå bilde av hvordan det så ut da jeg flyttet inn hit. Men overflaten var eikefinér.

Dette gikk jeg fort lei av, og fikk det malt hvitt.

Og her ser dere resultatet av akkurat det. Men noe annet var veldig rart med dette kjøkkenet. Nemlig det at det var et vindu der, som gikk inn i gangen ved siden av. Et vindu som ikke kunne bli mer malplassert på et kjøkken.

Jaja, jeg gikk etter en tid fort lei av dette kjøkkenet, og valgte å bytte det ut med et jeg fikk gratis på finn.no. Ganske genialt egentlig. Selvsagt var det gratis fordi jeg selv måtte demontere det der det var, og frakte det hjem. Og med god hjelp ble dette gjort. Og da ble det eik, og litt større.

Jeg hadde drømt om en større kjøkkenbenk, og det fikk jeg gjort den gangen.

Nå derimot, har jeg stor kjøkkenbenkplass, men ikke i sånne veldig lange lengder. Jeg har istedet fått andre veldig praktiske og kjekke løsninger, som veier opp for akkurat det 🙂

Jeg har fått kjøkkenvasken foran vinduet. Og ovner ved siden. En kombinert steke og micro ovn øverst, og stekeovn under. Over ovnene er et romslig skap, og under ovnene er romslige skuffer.

Lyst og fint, selv om vasken og kjøkkenkranen er svart.

Jeg synes det ble så lekkert med det svarte. Så da fikk jeg noe ikke alle andre har også. Jeg har fått mange kommentarer på akkurat det. Det ser elegant ut.

Et annet ønske jeg hadde var å få kranen med uttrekksmulighet. Og det fikk jeg nå. Det elsker jeg ♥

Og så dette da. Hjørneskap med en innsats man kan dra helt ut.
For meg som etterhvert sliter veldig med helsa, og hvor kroppen ikke alltid vil gjøre det jeg ønsker, så er dette kronen på verket. Samme hva jeg skal ha, så er det null problem å få tak i det samme hvilken dagsform jeg har 😀 Jeg har to sånne hjørneskap, og det er helt fantastisk ♥ Dette har jeg gryter i, det andre har jeg kjøkkenmaskiner, vaffeljern, o.l. i.

Koketoppen er induksjon, og plassert inderst i kjøkkenet, sammen med en elegant og god vifte.
Og alt av skaper går helt opp til taket.

Nytt drømmekjøleskap har jeg også fått meg. Det har stor kapasitet både i kjøl og frys, og har i tillegg isbit/vann dispenser. Noe jeg er en flittig bruker av etter det kom i hus. 
Fordelen er at jeg drikker mer vann enn før. Og det er jo sunt, siden jeg synes vann er superkjedelig å drikke. Men med et par isbiter i, så ble det faktisk godt 😀

Dispenseren gir isbiter, og knust is, pluss vann selvsagt 🙂 Dette er ikke koblet til vannrør, men har en tank inni som jeg fyller opp jevnlig.

Kjøleskapet har også mulighet for å koble til mobiltelefonen, sånn at jeg får varsling hvis strømmen skulle gå for eksempel. Jeg har enda ikke koblet det sammen, får finne ut av det etterhvert.

Småting mangler enda på kjøkkenet. Men det er ikke kjøkkenleverandøren sin skyld. I alle fall ikke direkte 🙂
Jeg kunne ikke bruke liftgardinene jeg hadde kjøpt, så der må jeg finne på noe annet lurt. Så må jeg henge opp kroker til håndkle, og en knivlist. Og så skal jeg ha en hylle over vinduet til å ha kokebøker i, og under hyllen skal jeg ha noen små spotlights til å lyse opp vaskeområdet når mørket siger på 🙂

Ellers har jeg gjort vegger og gulv også nytt. På veggene har jeg limt på kjøkkenplater. De er vanntette og lette å vaske. Og på gulvet har jeg lagt vinylplater. Vinyl tåler litt kraftigere bruk, og det tåler også vannsøl bedre enn parkett og sånt.

Døråpningen inn til kjøkkenet har jeg fått tuvidet en del, sånn at det nesten har blitt en halvåpen løsning. 

Jeg er så fornøyd med resultatet, og koser meg hver gang jeg skal inn på kjøkkenet for å gjøre noe.

Synes du kontrasten var stor fra gammelt til nytt kjøkken her?

Helt til slutt vil jeg igjen få minne om konkurransen. Du finner linken til reglene øverst i innlegget her 🙂
Fristen er torsdag 27. september 2018 kl. 21.00.

 

Tusen takk for at du kikket innom mitt kjøkken, du er hjertelig velkommen tilbake ♥

 

#kjøkken #oppussing #totalmakeover #smarteløsninger  

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Både praktisk og flott! Håper du er heldigere med det blandebatteriet enn jeg var. Jeg likte det veldig godt, men det ble svært fort ødelagt så valgte å få et fra en annen leverandør enn kjøkkenet. Tenker du har brukt Ikea?
      Mitt kjøkken er derfra og jeg er fornøyd med alt uten bl.batteri og hvitevarer, det kjøper jeg ikke der igjen

    2. maiken: Huff ja, sånne ting er veldig sårbare, og jeg har hørt om Ikea sine blandebatterier tidligere. De må nok behandles med den ytterste varsomhet.
      Jeg er spent på hvordan det vil gå med mitt, men jeg har allerede snappet opp at for det skal vare lenger, må man ikke bruke makt for å løsne den avtagbare delen.

      Mitt kjøkken er ikke Ikea nei, men det er svensk kjøkken dette også.
      Hvitevarene er kjente og gode merker som jeg til nå er veldig fornøyd med 🙂

      Leit når man opplever at ting man har brukt mye penger på ikke fungerer optimalt. Så nå får jeg se i tiden fremover om jeg opplever noe negativt med blandebatteri eller andre ting sånn som du gjorde….

    3. MJmettejosteinsdatter: Tusen takk 😀
      Ja, dette her går virkelig inn under kategorien kontraster. Og følelsen…den er fantastisk 😀

    4. Så flott det ble! jeg har så lyst å gjøre noe her også..men fy som det koster….jeg vil også ha åpen løsning her jeg da…så jeg slipper stå alene på kjøkkenet…OG få det mer luftig her…så kanskje en dag…Veldig kjedelig det har tatt så lang tid da….Skal finne et bilde og sende over i dag..eller i morgen…:-) Ha en god kveld!

    5. pjuhh,, fikk litt vondt i magen nå.. pussa jo opp kjøkken både her og i generasjonsboligen på samme tid.. det ble i meste laget.. Men er jo noen få år siden .,, men pent ble det og mange flotte løsninger

    6. Så fint det ble nå!:) vi har også skiftet kjøkken nylig. En hel del arbeid når det står på, og skikkelig godt å være ferdig med:)

    7. solliv: Tusen takk 😀 Ja nå må jeg være fornøyd i noen år fremover tenker jeg 🙂 Fint når ting er akkurat sånn som jeg har behov for 😀

    8. Jernbanefrua..: Tusen takk for det 😀 Ja, endelig har det blitt sånn som jeg har hatt behov for og ønsket det 🙂 Nå nyter jeg 😀

    9. frodith: Ja, kjøkkenet ble fint, og praktisk for meg 🙂
      Du har enda et døgn på deg til å finne bilde til konkurransen 🙂 Er sikker på at du har mye fint på lager 😀 Klem <3

    10. Toini: Tusen takk 🙂 Ja, det koster, og jeg har også valgt noen tilleggsløsninger som fordyrer det. Sånn er det når helsa svikter og man får behov for en oppgradering i huset. Åpen løsning er fint, men jeg er dårlig til å holde det strøkent og ryddig på kjøkkenet, så helt åpen løsning var ikke noe ønske. Men halvåpen løsning ble faktisk veldig fint 🙂
      Ser frem til å motta bilde 🙂 Gleder meg til å presentere det hele 😀
      En fin kveld til deg også 😀

    11. Margrethe: Tusen takk 😀 Ja, jeg har brukt ganske lang tid før jeg kom i gang selv. Og jeg kviet meg da også, for det er litt av et styr mens det står på. Men jeg kom i havn og jeg er sååå fornøyd 😀 Du kommer nok til et punkt hvor du bare blir inspirert, og så er du i gang du også 😀
      Klemmer <3

    12. dedicat: Ojsann ja….det må ha vært en mektig følelse å ta to kjøkken på samme tid. Jeg har slitt med dette ene jeg 😉 Men utrolig herlig når det er ferdig og man kan kose seg ekstra i det “nye” rommet 😀

    13. Rebekka: Ja, da vet du alt om hvor mye styr det er når kjøkkenet er under utskifting 🙂 Herlig å være ferdig. Det er nesten som å flytte inn i nytt hus 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg