20+ ELLER 50+?

Så er jeg endelig våken, og har sminket meg og alt, og klar for dagen 🙂

Det ble sent i seng i går kveld, eller rettere sagt i natt. Men det klarer man jo når man er 20+ 😉

Jeg har jo vært 20+ i 30 år da, så har jo god erfaring med det 😉 Nå har jeg jo faktisk også blitt 50+ 😉 Vet ikke helt hva som høres best ut jeg? Men jeg er jo faktisk veldig stolt over å ha kommet så langt i alder uten å bukke under lenge før tiden. Jeg er stolt over all livserfaringen jeg har fått. Jeg er stolt over all kunnskapen jeg har fått, over alle vennene jeg har fått. Stolt over barna mine som har vokst til og blitt flotte, gode og empatiske mennesker. Jeg er stolt over at jeg klarer å holde hus og hjem til tross for alvorlig sykdom. Og jeg er stolt over at selv om livet til tider har vært et slit i løpet av disse 50+ årene, så har jeg beholdt smilet og det gode humøret mitt. Jeg føler meg trygg på meg selv, og er ikke redd for å kaste meg ut i ukjente ting. Så 50+ år har gjort meg sterk og glad. Jeg er stolt over å være 50+. Det er i alle fall ingen krisefølelse ute og går. Jeg har hele roen 🙂

Det som ble utfordringen da jeg ble 50 var at jeg måtte lære meg å leve på en litt annen måte. Jeg måtte lære meg å ta hensyn til meg selv.

Jeg har jo visst dette lenge så klart. Men det er vanskelig å gjennomføre når man hele tiden har satt andre foran seg selv. Men som 50 åring grep noen tak i meg for at jeg skulle forstå hvor viktig det var å sette meg selv først, og samtidig vite at jeg var god nok, akkurat like god som alle andre. Så da er det vel det som skal være en modningsprosess for meg i mine 50+ år. Det å bli bevisst på at jeg må ta mye mer hensyn til meg selv nå enn jeg har gjort tidligere, og å forstå at jeg er god nok.

Vi er jo tilpasningsdyktige vi mennesker, så jeg klarer nok å lære det etterhvert, men det er uvant, en litt kronglete prosess. Når jeg nå har blitt 51, så kjenner jeg den følelsen, jeg har faktisk lært noe i året som har gått. Jeg har lært at mitt eget liv og helse faktisk også er viktig, ikke bare alle andres. Jeg har lært at jeg skal ta i mot hjelp og ikke være så stolt og sta. Men akkurat den der er fortsatt litt vanskelig da. Jeg skal lære meg å også spørre om hjelp. Og jeg øver meg på Pål, og litt på ungene mine.

For det er jo sånn at hvordan skal jeg klare å være god mot andre hvis jeg ikke har det godt selv? Og jeg er selv ansvarlig for meg. Jeg er voksen. Jeg er ikke et barn.

Så joda, jeg er stolt over å være 50+. Det skal bli gode år det fremover 🙂

Dette bildet tok Pål av meg i går kveld da jeg satt og svarte på gratulasjoner på Facebook. Det ser ut som jeg koser meg. Og det var veldig hyggelig.
154 gratulasjoner ble det, så det var en hektisk stund da jeg satt og besvarte alle dem, men koselig også. Jeg synes det er hyggelig å kunne gi hver og en et lite vink om at jeg har sett hilsenen og setter pris på den.

Det var en virkelig god dag i går. Jeg koste meg masse ♥

I dag skal jeg bake, og gjøre klar til selskap og mer feiring i morgen. Og så har jeg tenkt å lese litt blogg i dag også. For det ble det ikke mye tid til i går 🙂 Jeg skal også forsøke å svare alle kommentarer nå i løpet av helgen, ligger litt bakpå med det akkurat i skrivende stund. Men bedre sent enn aldri.

Så ønsker jeg dere alle en kjempefin lørdag. Her skinner solen. Håper den gjør det hos deg også ♥

12 kommentarer
      1. Tusen takk for det ♥ Ja, dagen var god i går, og den har vært i kakebaking i dag, og blir helt sikkert god i morgen da hele familien kommer på besøk. Mange gratulasjoner ja….det tar helt av 😉

    1. Så fint innlegg å lese fra deg Eva. Jeg blir så glad på dine vegne. Og ikke minst, GRATULERER med gårsdagen. Du kommer ti år etter meg du, skjønner jeg :).
      Det er så fint du har kommet dit du er. Verdsetting av seg sjøl er VIKTIG! Og jeg ser du gjør. Høres veldig bra ut det du skriver om livet ditt. Så JA, vær stolt! <3<3 Klem.

      1. Tusen takk, så gode ord ♥ Ja, jeg skyndter meg etter, så fort jeg kan, eller av og til virker det sånn. Men jeg trives godt sånn som det er akkurat nå 🙂
        Så ja, jeg er stolt ♥
        Klem ♥

    2. Koselig og fint innlegg om det å fylle år, og lære seg ting hele tiden. Og som deg så har 50+ vært tøft, lærerikt og givende også for meg. Nå kan jeg jo til og med kalle meg 55+ 😉
      Har ingen krise så langt når det gjelder alder, mer forundring over at jeg allerede har kommet så langt. 🙂
      Men livet og mine opplevelser tilsier at jeg må begynne å bli godt voksen nå. Og øver meg fortsatt på å ta hensyn til meg selv. 🙂 Øvelse gjør mester sies det, så vi får bare fortsette å øve. 😀
      Koselig bilde av deg! <3

      1. Tusen takk ♥
        Det er fint å reflektere litt av og til, og når jeg nå har tenkt gjennom dette med alder, så føler jeg at jeg er på rett sted til rett tid 🙂
        Og ja, øvelse gjør mester, så her er det bare å stå på 😀
        Klem ♥

    3. Nydelig bilde 😀 Litt styr med alle hilsner på fb, men er jo artig også 😀 Så jeg bruker også å svare alle. 🙂 Ha en nydelig kveld og helg, det har du fortjent 😀

      1. Ja, det er litt styr med alle hilsenene, men jeg skal ikke klage, for jeg synes det er veldig koselig 🙂
        Fine kvelden til deg også ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg