Å FISKE ER LITT SOM MINDFULNESS / TO GO FISHING IS A BIT LIKE MINDFULNESS

Den første kvelden på hytta forrige helg gikk vi ned til sjøen for å prøve fiskelykken. Min sønn har fått interesse for fiske, og hadde ikke prøvd saltvannsfiske før. Han har fisket litt i ferskvann. Til jul fikk han fiskestang av meg. Og den måtte han jo selvsagt få prøve ordentlig.

Jeg var selvsagt med, og jeg fikk også forsøke å fiske litt. Jeg kan ikke huske at jeg har prøvd å fiske med stang før, men Daniel viste meg hvordan jeg skulle gjøre. Og jeg satte i gang

The first evening at the cottage last weekend, we went down by the sea to try fishingluck. My son has got interest in fishing, and did not try fishing in salt water before. He got a fising rod from me for Christmas, and of course he had to try this more.

I went to the sea along with him, and got to try this myself. I can’t remember I have ever tried this with a fishing rod before, but Daniel showed me how I should do it. 

 

Mens jeg sto der og fisket, oppdaget jeg at tankene tok pause. Alle de vanskelige tankene jeg har hatt i det siste, ble byttet ut med spenningen i om jeg kom til å få fisk. Det var omtrent som meditasjon. Alt det tunge og vanskelige ble blåst bort, og jeg fikk et nytt fokus. For en stund 🙂
Tanken min nå er at å fiske er litt som mindfulness, som jo har blitt det nye motefenomenet i forskjellige former. Så hvorfor ikke i fiske også?
For jeg slappet ordentlig av, mens jeg øvde meg på å kaste snøret og gjøre det riktig.

While i stood there fishing, I discovered that my thoughts took a break. All the difficult thoughts my mind has been struggling with lately, went away, and the excitement if I would get lucky fishing came in my head instead. It was like meditation. All that was sad and difficult in my life got blown away, and I got a new focus. For a while 🙂
Now I am thinking that to go fishing is a bit like mindfulness, that has been the latest “in-thing” in different lifestyle phenomena. So why not in the act of fishing too? I did relax totally, while i concentrated on doing this properly.

 

Men det var jo Daniel som skulle få fiske, og mens han fisket, satt jeg og nøt stillheten og utsikten over Agnekilen, som det heter akkurat der hvor vi var. Det var en herlig følelse. Fint vær, stille og godt.

But it was Daniel who should do the main fishing, and while he did this, I sat next to him, and enjoyed the silence and the view over Agnekilen, that was the name of the place. It was a lovely feeling. Nice weather, and very peaceful.

 

Kikke ned i vannet, og se hva som befant seg der.

Looking into the water, to see what was hidden there.

 

Blåskjell og sjøplanter.

Mussels and seaplants.

 

Plutselig brøt en båt stillheten. Det var resten av dem vi var på hytta med, som hadde prøvd fiskelykken fra båten. Men det viste seg at ingen av oss fikk fisk denne kvelden.

Suddenly a boat broke the silence. It was the rest of those we spent time at the cottage with. They had tried fishingluck from the boat. It turned out none of us got lucky fishing this evening.

 

Istedet ble vi med ut i båten vi også, for å få litt saltvann og vind i håret 🙂

Instead we got out in the boat too, to have a little saltwater and wind in our hair 🙂

 

Det er litt mindfulness i dette og, selv om det bråker litt mer.

It’s a little mindfulness in this as well, even if it is a bit more noisy.

 

To svære skip lå ankret opp lenger ute. Det var folk ombord. Kanskje de ligger her koronalandfaste? For de hadde vært der en god stund.

To large ships were anchored further out. There were people onboard. Maybe they were here because of the Covid 19 crisis? Because they had been here for a while.

 

Det må være tungt for crewet ombord å bare ligge her i dokk.

It must be hard for the crew on board to just lie here in the dock.

 

Vi kjørte forbi et lakseoppdrettsanlegg også. Her fikk vi tydelig se at det var liv i laksen, da de hoppet og spratt, akkurat som gladlaksen skal gjøre 🙂
Og det var enden på turen vår, for etterpå dro vi tilbake til hytta 🙂

We passed a salmon farm too. And we clearly got to watch the salmon as it jumped and had fun, just as a happy salmon is supposed to do 🙂
And that was the ende of our boatride, as after this we went back to the cottage.

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Så koselig innlegg😊
      Det er bra du får tankene vekk ei stund.
      Det et sant som du sier…med fiskestanga blir man opptatt av spenningen…og roen❤

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, det var virkelig fint med den fisketuren, så det har jeg i grunnen lyst å gjøre flere ganger 🙂

    2. Tenke å dra på fisketur også i dag. Mindfullness…det er tingen.
      Koselig tur og stund for dere. Det er godt å nyte livet når livet er vanskelig❤

      1. Ja, det var veldig koselig med den fisketuren, og så stille og fint 🙂
        Viktig å finne nytefulle øyeblikk i vanskelige stunder ♥

    3. Ja, det med fisking kan jeg tenke er litt sånn meditasjons-aktig. Strikking er jo også litt sånn 🙂 Jeg har ikke fisket særlig før. Litt redd for hva jeg skulle gjøre HVIS jeg fikk fisk 😀 En gang fisket jeg, da måtte Hr Frodith overta når fisken kom 😀 Klemmer <3

      1. Hihi….må flire litt ja, for sånn tenkte jeg også…det å få fisk…hva i alle dager gjør man da? 😀 Men vi fikk ikke fisk, så det gikk bra 🙂
        Enig…strikking er også meditasjon. Det har hjulpet meg ut av utallige tunge stunder 🙂
        Klemmer ♥

    4. Noen ganger glemmer vi tid og sted fordi vi blir så fascinert og oppslukt. Ja, slike magiske øyeblikk blir en form for “mindfulness”. Det blir en naturlig “avledning ” fra tankekverna. Så bra at du koste deg slik!🥰

      1. Ja, noen ganger er det sånn. Og det er jeg jammen glad for, for det trengs virkelig iblant ♥
        Jeg koste meg masse. Tar gjerne flere sånne opplevelser 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg