Å KJØRE SEG SELV I GRØFTA

Hei alle sammen. Her kikker jeg innom igjen. Det gjør jeg rett som det er, men jeg skriver ikke så mye for tiden, jeg leser bare. Jeg har mye og styre med, og lite energi til å styre så veldig. Og jeg må prioritere. I tillegg sliter jeg litt med å samle tankene nok til å sette dem ned i skrift. Jeg skal gjøre et forsøk nå.

Men først av alt….. Tusen hjertelig takk til dere som i meldinger og i kommentarer sender meg hilsener og sier dere savner meg og håper det går bra med meg. Det varmer veldig. Mer enn dere kan ane. Og jeg håper det går bra med dere alle også 🙂
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Jeg har jo nevnt tidligere at jeg har vært ganske deprimert nå i sommer. Det skyldes jo forskjellige faktorer, som samlet blir ganske overveldende for et følelsesmenneske som meg. Og fortsatt jobber jeg ganske hardt for å komme ut av den der depresjonsbobla.

Det er ikke sånn at jeg murer meg inne og blir passiv. Sånn deprimert har jeg vært en gang før, og det sier jeg bare: aldri igjen!

Denne depresjonen er mer av typen frustrasjon og mismot over alt jeg ikke får til å gjøre, over alt jeg går glipp av, og over alt jeg fikk gjøre før, men som jeg nå må avstå fra. Det være seg kjekke ting, og mindre kjekke ting. I tillegg så er det ting som skjer, ting som må gjøres, og ofte faller alt litt sånn samtidig, og så sliter jeg meg halvt ihjel for å få alt dette i boks. Det føles som om verden står på hodet av og til, og at hele verden jobber i mot meg.

Det er jo selvsagt ikke sånt. Men følelsene….de kan rett og slett ikke styres. Samme hvordan man snur og vender på det. Så akkurat nå står verden på hodet. Og jeg sliter med å holde balansen.

Jeg har det ikke ille. For all del. Jeg har alle jeg er glad i rundt meg, og vi ler og koser oss, og jobber oss gjennom hverdagen som vanlig. Men jeg er inne i en periode hvor energien starter på sånn ca. 30% når jeg våkner, og dropper til sånn ca. 5% lenge før halve dagen har gått. Og så er det så mye jeg så gjerne skulle ha gjort. Og jeg får ikke gjort en brøkdel engang. Så prioriteringene er ganske strenge her i gården for tiden. Hvis jeg har en liste på 10 ting, så får jeg gjort kanskje 1 i løpet av 3-4 dager. Og da sier det seg selv at ikke mye blir gjort.

Det føles veldig urettferdig. Og jeg nevner det bare, følelsene kan ikke styres så lett. Så når jeg da gjør en ting, den tingen fra lista jeg har bestemt meg for, så går jeg all in. Og så blir det flere dager etterpå hvor hvile står i fokus. Det er min foreløpige strategi. Jeg må jo snart begynne å finne en balanse. Og foreløpig er det sånn jeg balanserer.

Det har vært mye grubling disse sommermånedene. Og faktisk har akkurat det gitt noen resultater også. For ofte grubler vi, uten at vi kommer til noen konklusjon. Men jeg har kommet til en konklusjon. Jeg har nemlig endelig funnet ut hva som gjør at jeg er så mye dårligere nå enn jeg var for noen år siden. Og akkurat det skal jeg skrive om i et annet innlegg. Men jeg nevner at sykdommen jeg drasser på heter ME, og den er anstrengelsesutløst. Og jeg vet nå hva jeg har gjort, som gjorde at mye nå går så galt for meg. Og det har jeg funnet ut ved å gruble i flere måneder nå. Så følg med, følg med, så får du også snart svaret på det 🙂

Til uka skal jeg til legen, og bare ha en samtale. Forsøke å snakke av meg alle vanskelige følelser og tanker. Forsøke å få satt ord på ting. Og rett og slett se om det kan komme noe godt ut av det. Jeg grugleder meg. For å gå til psykolog er en ting, men noe helt annet når en skal snakke av seg til fastlegen. Jeg klarer ikke helt å se det for meg. Men jeg tror det kan bli bra. Jeg trenger det. Det blir nok flere sånne samtaletimer, for jeg har ganske mye på hjertet, hehe 😀 Det blir spennende å se.

NAV har også vært veldig greie med meg nå, de har forlenget avklaringspengene til mars 2020. Jeg kan forsikre at det gjorde godt i grubleregisteret mitt. Da ble det en mindre ting å gruble over. Og sånn kom jeg lettere til konklusjon på de andre tingene jeg har slitt med. Så håper jeg inderlig at jeg snart er i mål hos NAV med det som er det egentlige målet, å få søke ufør. Men, en ting om gangen 🙂

Jeg håper helgen har vært god for dere som kikker innom her. For meg har helgen vært rolig god, sammen med mine nærmeste gull ♥ Jeg har kost meg 🙂

Nå står ny uke snart for tur. Nye dager, med nye opplevelser 🙂 Bruk dagene godt 🙂

 

#følelser #tanker #grubling #helse #depresjon

18 kommentarer
    1. Fint å høre fra deg, og bildet i innlegget og teksten på det var bra. Jeg er veldig spent på å høre om hva du kom frem til om hvorfor du er dårligere nå. Men så utrolig bra!. “Grubling” har jo fått ett veldig dårlig rykte for å være en “uting.”Men jeg tror man avogtil må gruble for å sortere hodet og for å komme videre, det er en del av å prøve å være løsningsorientert og prøve å finne ut hva man kan gjøre med situasjonen. Jeg føler også “grubling” samt googling har hjelpt meg mye de siste månedene med å forstå mer av egen situasjon. Jeg kan også kjenne igjen mye du skriver om depresjonstankene for tida, og jeg synest også det er vanskelig å vite hva jeg skal skrive på bloggen iblant. Jeg tror den frustrasjonen og sorgen kan ha noen fellestrekk selv om man sliter med litt ulike ting i hverdagen. Jeg er glad for at du har fine folk rundt deg, og håper du vil få enda bedre dager. Du har lov å ha alle følelser du måtte ha og også synest at ting er urettferdig. Sender en stor klem og ønsker deg det best!

      1. Tusen takk 🙂
        Ja, vi er jo alle innom grubling fra tid til annen. Og spesielt når noe tynger. Og selv om det kanskje er unødvendig å gruble så enormt, fordi det sjelden løser noe, så kan det også hjelpe. Så man skal ikke avvise fornuften i det hele.
        Glad for å høre at du også har kommet frem til at grubling og sånt har ført til noe positivt. Det er viktig.
        Stor klem til deg også, og tusen takk for fin kommentar ♥

    2. Så godt å høre fra deg igjen😊
      Depresjon er noe skikkelig herk. Med den sykdommen du har forstår jeg veldig godt at det er lett å falle inn i depresjonen. Man blir temmelig motløs og lei av og ikke makte og klare de minste gjøremål. Jeg håper virkelig det snur for deg snart, gode deg😚
      Ønsker deg en fin søndag!

      1. Tusen takk for det. Ja, den motløsheten er så utrolig vanskelig, og dessverre er det mange av oss som opplever sånt fra tid til annen. Men jo, nå må det jo snu 🙂
        Håper du har en fin mandag ♥

    3. Så fint å høre fra deg. Vettu, teksten din i dette innlegget hadde en annen “farge” enn tidligere. En annen tilnærming, som jeg opplevde positivt. Sikkert har avklaringen, eller utsettelsen med NAV absolutt noe å si. Når økonomien ikke er oversiktlig og trygg er det en fryktelig stor utfordring. Det er nok å slite, om ikke alt det andre skal legge seg på. Ønsker deg lykke til med samtalene og at du føler det går rette veien. Av og til vil blogging komme langt bak i rekka, det forstår i alle falle jeg godt. Varm klem til deg <3.

      1. Tusen takk for det 🙂
        Ja, jeg er enig med deg, jeg har det litt lysere nå enn for noen uker siden. Det er godt når man klarer å få bearbeidet ting, og få andre ting ut av verden. Alt blir så mye bedre da. Jeg håper og tror jeg er ved et veiskifte nå, nå kan det bare gå en bedre vei 🙂
        Varm klem til deg også, og tusen takk for fin kommentar ♥

      1. Tusen takk ♥♥
        Ja, det er noe vanskelig i mye av følelsene vi mennesker sliter med. Men jammen godt at det ordner seg etterhvert 🙂
        Fine mandagen til deg. Klem ♥

    4. Så kos å høre fra deg igjen! Nei, sånn du har det nå er ikke enkelt! Håper praten med legen blir topp! Jeg hadde min prat med fastlegen for 2 uker siden. Jeg har satt på bremsen og må skjønne at det er meg sjøl som er det eneste viktige. Luke bort ting som stresser, luke bort personer som tapper…. har hatt det ganske så pyton ei stund! Men – har valgt å ikke skrive noe om det på bloggen – så får vi se etterhvert……. mange varme klemmer til deg <3

      1. Du er jammen god som ikke har skrevet det ut i bloggen. Vi tenker nok litt forskjellig der. Men det viktigste er at det skal være greit for hver av oss ♥ Det høres ut som du har en god fastlege, og at du er i gang med noe som er positivt for deg. Leit å høre at du også sliter. Men godt å vite at du gjør noe med det, og setter deg selv først ♥
        Varme klemmer til deg også, med ønske om en fin uke ♥

    5. Godt å “se” deg igjen, og høre hvordan du har det. Følelser og tanker er ikke enkelt, men du beskriver det godt, og jeg håper det bare vil bli enda bedre etter samtale med lege og avklaring med Nav.
      Mange gode klemmer! 🙂❤

      1. Tusen takk for det ♥ Jeg glimter til iblant og blogger litt. Men jammen er det tøffe tak noen ganger.
        Jeg satser veldig på bedre tider fremover 🙂
        Gode klemmer til deg også ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg