AKKURAT NÅ ELSKER VI DEN…..

Det er en liten gul blomst som blomstrer over alt i sommersesongen. Den er meget villig, og sprer seg med lynets hastighet.

Om våren elsker vi den. Den lyser opp så fint når vi lengter etter sol, varme og farger.
Mens om sommeren, irriterer vi oss over den, og kjemper med nebb og klør, eller ugressmidler, for å fjerne den fra den fine grønne plenen vi kunne hatt hvis ikke den hadde vært der og ødelagt inntrykket.

Jeg snakker selvsagt om løvetannen.

Blomsten vi elsker å hate. Eller elsker og hater. Det er liksom litt variabelt hva som er greia med våre følelser til akkurat denne blomsten.

Fin er den, men jeg vil ikke ha den i hagen min. Dessverre kan det liksom ikke unngås. Jeg synes den er fin i grøftekanter, hvor det ellers er rotete og kjedelig, mens i hagen min, der vil jeg ha andre blomster.

Og å fjerne den krever krefter, kløkt og gode redskaper. Den har dype røtter, og man MÅ få med hele rota hvis det skal være noe poeng å fjerne den. Og det er av og til lettere sagt enn gjort.
Men, vi må aldri gi opp 🙂

Hvordan er dine følelser til denne fine gule blomsten? Vil du ha den i hagen din, eller i en krukke på balkongen?

12 kommentarer
      1. Hehe….ja, naturhage. Og den er fin ♥ Herlig frisk og glad farge. Men jeg vil ikke ha naturhage, så det er litt arbeid ja 😉

    1. Løvetannen er fin synes jeg og jeg liker å lage løvetannsirup. Men på plenen er den jo ikke like fin, så jeg har nok et litt ambivalent forhold til den.😅

      1. Ja, jeg tror vi er mange som har et mikset forhold til løvetannen. Jeg har aldri laget løvetannsirup, eller noe annet av den blomsten. Men vet godt at den kan nyttes. Men nei, på plenen vil jeg likevel ikke ha den 🙂 Flink du som faktisk bruker den til noe ♥

    2. Vel, jeg elsker løvetann jeg, og lager meg ofte stoooore buketter som jeg pynter med..men er enig i at det er ikke noe kjekt hvis man har en hage man vil skal se fin ut..
      Personlig spiser jeg av den også..knoppene (syns jeg) er gode å steike og ha sammen med annen mat.. og så kan røttene tørkes, males og brukes som kaffe/te 😊

      1. Ja, det er jo det fine med løvetannene, at den faktisk kan brukes til noe fornuftig. Og som barn husker jeg at vi plukket mange og laget flotte kranser av. Det var en stor favoritt ♥ Jeg har ikke pleid å pynte med den i en vase, men det var jo ingen dum idé da ♥ Heller plukke dem fra hagen og sette i en vase, enn å la dem stå i plenen og spre seg når frøene slippes 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg