AMERIKANSK SUS PÅ SØRLANDET

Alltid når jeg er på hytta i Farsund, så har jeg også lyst på en tur til den lille byen Vanse. Det er jo ikke noen stor by, og i alle fall ingen verdensmetropol. Men de har likevel gater, butikker og veggmalerier med verdensmetropol-preg 🙂

Og når jeg snakker om verdensmetropol-preg, så henviser jeg altså til gatenavnene 🙂
Denne gaten her, Brooklyn Square var der vi befant oss i mesteparten av vårt opphold i denne lille byen. Denne gaten var den første offisielle amerikanske gateadressen i Norge, og er oppkalt etter Brooklyn i New York.

Jeg glemte å ta bilde av Trunken, butikken vi skulle besøke. Men jeg har noen innvendige bilder da.

Trunken er nemlig en veldig amerikanisert interiørbutikk i to etasjer. Her har de veldig mye rart. Alt fra nips med amerikanske ikoner som Elvis Presley og Marilyn Monroe, til eksklusivt interiør, også det med amerikansk preg. Og en egen avdeling med amerikanske matvarer har de også. De har også klær. En del cowboyhatter, og 50 talls inspirerte kjoler. Egentlig er det veldig mye man aldri kom på fantes engang. Her har Kristine allerede handlet noe, og venter på at vi andre 2 skal bli ferdige 🙂

 

Om du studerer disse bildene, skjønner du sikkert at her er det Amerika som gjelder 🙂
Alle 3 handlet noe her. Her er det Monica som betaler for sin handel.

Selv handlet jeg i matvareavdelingen. Jeg gikk for bbqsaus og maplesyrup. Ja, jeg vet man får disse tingene i vanlige norske butikker også, men ikke disse autentiske som jeg kjøpte her. Jeg kjøpte også små marshmallows til å ha i kakaoen og sånt 🙂

Jeg hadde lyst på disse to søte damene. De var jo nesten kopi av meg selv, bortsett fra hårfargen 🙂 Men jeg lot dem stå. Angrer litt på det egentlig. De hadde passet fint på terrassen min. Så kanskje neste gang jeg er i Vanse……

Etter shoppingen ville vi se om vi kunne få tak i hver vår milkshake. Og på vei dit hvor de kanskje kunne ha det, var det en som lurte på om vi skulle spise middag, for middagen åpnet ikke før om en time kunne han opplyse. Men vi skulle jo bare ha en milkshake, og det måtte vi gi opp. Som du ser, vi er i miniamerika. De har til og med en egen Amerikafestival siste helgen i juni. Jeg vurderer å dra dit, om jeg ikke er bortreist på ferie 🙂

Siden vi ikke fikk tak i real american milkshake, tok vi heller turen til Narvesen, hvor veggen er dekket av dette veggmaleriet.

Der kjøpte vi hver vår soft is i stedet 🙂

Soft is er godt, så angrer ikke på det 🙂

Vanse sin historie er spesiell og veldig preget av Amerika. Det har seg sånn at i en periode fra 1890 årene og frem til 1960 årene dro tusenvis av Listelendinger (området heter Lista) til USA. Mange dro til New York området hvor de jobbet som hushjelper, snekkere, sjøfolk osv. Noen var der i måneder om gangen, andre var der i mange år. Og når de kom hjem, hadde de med seg mye av det amerikanske hjem. Og dette satte sitt preg på Lista. Om man kjører litt rundt, noe vi ikke gjorde denne gangen, kan man se Route skilt og mye annet amerikansk.
Festivalen de har i juni, er for å feire den norsk amerikanske tilknytningen.

Så da konkluderer jeg med at dette er en veldig spesiell og særpreget del av det blide Sørland 🙂 Absolutt verdt et besøk for morroskyld 🙂

 

 

#utpåturaldrisur #amerika #Lista #vanse #historie #norskamerikansk #interiør #softis #is

10 kommentarer
      1. Har du vært der ja? Så artig å høre 😀 Dumt du ikke var innom den butikken. Det er som regel den jeg drar dit for selv 🙂 Men kjekt med andre ting også 🙂

      1. Ja, jeg liker det, liker å utforske, liker å se noe nytt, og liker å fortelle det videre.
        Den lille kirka er absolutt verdt et besøk. Den ligger i en hage like bak Hotell Alstor 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg