ANLEGGSARBEID

I begynnelsen av desember satte kommunen i gang med anleggsarbeid i den lille veistubben her hvor jeg bor. Ettersom jeg forsto skulle det skiftes vannledning, eller noe sånt. Anleggsarbeidet ble vi forespeilet skulle være ferdig sånn cirka i uke 9.

Til å begynne med startet de helt øverst, og det medførte ikke så enorm sjenanse for meg, da de bare kjørte forbi med maskinene sine, opp og ned, opp og ned. Men etterhvert som de nærmet seg, ble jo støy og støv verre og verre.

En dag fikk jeg brev om at det skulle komme en takstmann og kikke hos meg, da de måtte foreta sprengningsarbeid rett i nærheten av huset på sin vei nedover med dette arbeidet.

Det var jo fint tenkt, for hvis noe da skulle gå galt her i huset, med sprekker i muren eller flisene på badet osv., så ville jo dette bli utbedret for kommunens regning.

Sprengningsarbeidet merket jeg godt, da jeg jo er hjemme på dagtid hver dag. Men jeg benyttet anledningen å gå tur mye, da jeg synes det var litt spooky å være hjemme og høre smellene og kjenne rystelsene.

Alt sammen gikk greit, og enn så lenge har jeg ikke observert noe galt. Men huset er bygget på leirgrund, så ting kan jo forskyves med tid etter sånt arbeid. Så her er det bare å følge med.

Og fra dette, så ble bråket utenfor her ganske uutholdelig. Maskiner, masse folk, lastebiler, ja alt man kan tenke seg.

Uke 9 passerte, og jeg trøstet meg med at nå var de nok øyeblikk ferdige. Men tiden gikk. Bråk, støv, og hindringer. Tidvis måtte vi som bor her parkere bilene våre et stykke unna huset. Ja, det var mildt sagt ganske kaotisk en stund.

Her er veien stengt for alle som bor oppover. Jeg bor i 1. etasje i dette brune huset.

Sånn var det stengt i et par dager nå på slutten, i påvente av asfaltering. For endelig kom vi til dette punktet, hvor vi skulle få en avslutning på det hele. Gleden hos meg var STOR ♥

Og så satte de i gang med asfaltarbeidet, omsider.

Dette bildet er tatt fra stua mi. Gleden hos meg er stor når jeg endelig ser en ende på det hele.

Utsikten er jo helt ok da. Tøffe mannfolk er ikke feil å kikke litt på 😉 Men jeg er jo heldig da, for jeg trenger ikke å gjøre mer enn å kikke. Jeg har jo en tøff og kjekk kjæreste allerede ♥

Typisk nok holder sånt ultrastøyende arbeid til når man har en varm og fin dag som kunne nytes på terrassen. Det er liksom ikke spesielt koselig å sitte der og nyte solen når det bråker i ett bare noen få meter bortenfor.

Men jeg fant en løsning på det 😉 Ørepropper! Det ble faktisk ganske så stille. En fornuftig oppfinnelse det der 🙂

Jobbingen fortsatte. Og siden de jobbet rett utenfor soveromsvinduet mitt, var det ikke noen løsning å ta seg en hvil der. Terrassen var faktisk litt greiere, for den var bittelitt lenger unna.

En av de største gledene ved ferdigstillelse var at jeg nå endelig kan vaske vinduer. Det var liksom ingen vits når veien var støvete uten dekke på. Og de er fryktelig skitne nå, vinduene som vender ut mot veien som har vært så støvete i månedsvis.

Se her, veien er åpnet, med fin asfalt på. Endelig kan bilen komme inn i garasjen. Endelig kan jeg kjøre helt til døren. Og endelig er støv og bråk borte. Det ble noen uker på overtid. Uke 9 var et optimistisk håp. Uke 15 ble siste hånd på verket lagt 🙂

Nå nyter jeg stillheten. Den er nesten litt påtrengende. Det er rart hva man kan bli vant til 😉
Å være lydsensitiv er ingen spøk når man bor i et anleggsområde. Men heldigvis kan jeg nå hvile ordentlig, og kanskje gjenopprette et litt bedre energinivå enn jeg har hatt det siste halve året 🙂
Tiden vil vise 🙂

 

#anleggsarbeid #asfaltering #bråk #støy

16 kommentarer
    1. Det tenker jeg var godt. Og få det stille og fredelig etter ei så lang stund.
      Deilig å kunne sitte ute i sola da😊
      Ønsker deg en fin kveld🌻

    2. Jeg er nesten glad jeg ikke har terrasse eller balkong, for på utsida her er det arbeid på trikkesporet og det bråker døgnet rundt 😀

      1. Ja, det ble jo veldig fint til slutt. Den store gleden var jo at de la hel asfalt på veien, sånn at det ikke ble sånt asfaltlappeteppe 🙂 Så de gjorde absolutt en fin jobb 🙂

    3. Slitsomt mens sånt pågår..men bra ting blir vedlikeholdt ! Føles nok litt uvant når alt bråket har stilna ja.. Og nå ble det reinspikka og fint 🙂 Håper det blir mange fine dager fremover da du kan kose deg på terrassen ..uten ørepropper og med nyvaska vinduer… Klem <3

      1. Ja, nå skal jeg kose meg masse. Det er stilt og rolig, og værmeldinge melder fint vær lenge 🙂 Vinduene skal jeg få vasket i løpet av helgen. Det skal bli bra 🙂
        Klem ♥

    4. pjuhhh,, du kan tro jeg kjenner til det der, men for tre år siden .. tror jeg 🙂 Da var vi utestengt fra huset med bil ganske så lenge. 😀 Men det meste går seg jo til 🙂

      1. Hjelpe meg ja…det er liksom ikke helt greit. Men jeg skjønner jo at det er nødvendig. Heldigvis har vi ikke så lang vei til fotballbanen, for der kunne vi parkere 🙂 Sant som du sier, det meste går seg til 🙂

    5. Det er slitsomt..men ble veldig fint da…..Vet om noen som fikk betalt tur ut av huset da det var så mye støy…altså..de fikk betalt pr dag det var på det verste…for man blir faktisk frarøvet sitt eget hjem…og når man er kroniker så må man faktisk hvile innimellom..og jeg regner med at du, som meg…ikke liker støy…men…kos deg med rolige dager! ha en god ny dag!

      1. Åh…jeg fikk aldri noe sånt tilbud. Det skulle jeg veldig gjerne hatt på det verste. Men ørepropper har vært godt å ha 🙂
        Og nei, jeg liker ikke støy. Er lydsensitiv så det holder. Har egentlig alltid vært det, men det er mye mer forsterket nå.
        Nå skal dagene nytes, og det håper jeg du også gjør, nyter godværsdager ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg