BÅDE VEKT OG SINN HAR BLITT LETTERE VED ENDRING AV STOFFSKIFTEMEDISIN

For tiden har jeg fått den beste julegaven en kronisk syk kan ønske seg.
Neida, jeg har ikke blitt frisk. Men mye har blitt lettere.

Det begynte med stoffskiftet for ca 26 år siden. Lavt stoffskifte var diagnosen. Og medisinen het den gangen Thyroxin. Senere endret navnet til Levaxin, som det altså fortsatt heter.

Etter jeg begynte på Thyroxin la jeg på meg…..mye. Det var snakk om mellom 25 og 30 kg. Da vekta gikk opp, forsøkte jeg jo dietter. Det har jo alltid vært så populært. Men samme hvilke dietter jeg forsøkte, la jeg bare på meg mer. Det var en fortvilende ond sirkel.

En periode da jeg hadde det ugreit i livet mitt, begynte jeg å trene, som en gal. Det hjalp litt på vekta. Men så gal kan man ikke være over lang tid. I alle fall ikke når helsa begynner å svikte for alvor.

Jeg hadde jo i lang tid kjent at jeg var unormalt sliten. Igjen. Det var jo dette jeg slet med før jeg fikk stoffskftediagnosen. Og selv om jeg spiste Levaxin som anbefalt, ble jeg mer og mer sliten. Og til slutt gikk det på den mentale helsen løs. Jeg ble veldig deprimert.

Livet føltes uholdbart. Jeg slet i motbakke hele tiden, var sykt sliten, og klarte aldri å arbeide opp nok energi til noe.

Så fikk jeg proff hjelp med depresjonen. En psykolog lærte meg hvordan jeg skulle jobbe meg tilbake, og det var utrolig virkningsfullt. Men siden da har jeg slitt med tilbakevendende tungsinn og små depresjoner. Og hver gang jeg får følelsen av at jeg er på full fart inn i en depresjon, så vet jeg hva jeg må gjøre.

Sliten har jeg jo bare fortsatt å være. Så jeg begynte å klage til min daværende lege om at jeg måtte være feilmedisinert, siden jeg var så fryktelig sliten hele tiden. Prøver ble tatt, både av stoffskifte, og andre sykdommer med lignende symptomer. Ja, for jeg hadde jo mange symptomer. Det var mye som ikke stemte i kroppen. Betennelser slet jeg med både titt og ofte. Og på jobben ble det tilrettelagt for meg, uten at jeg ble noe friskere av den grunn. Men heldigvis ble det lettere for alle mine kolleger da, så helt forgjeves var det jo ikke. Legen mente jeg ikke var feilmedisinert, for jeg lå innenfor alle verdiene.

Så ble jeg jo sykemeldt, og deretter over på avklaringspenger. Og der har jeg vært siden. Syk, sliten, med tungsinn, overvekt og på avklaringspenger. I mange år nå. Det har ikke vært lett.

Jeg byttet fastlege, og fortsatte min klagegang til ham. Han konkluderte med at jeg hadde for mange symptomer til at det bare kunne være stoffskiftet som laget krøll for meg. Og dermed begynte utredningen av et 15 talls sykdommer, hvor ME ble konklusjonen. Og ME er en utelukkelsessykdom.

Tungsinn og vekta har jeg vært plaget med i alle år. Til sammen ble tungsinnet så tungt, at jeg mistet matlysten i et års tid. Og da gikk jeg ned 24 kg. Men så kom matlysten sånn noenlunde tilbake, og sakte men sikkert har jeg lagt på meg igjen 13 kg.

Så begynte jeg å fundere på stoffskiftemedisineringen igjen. Jeg ble overbevist om at det er denne som gjør at jeg legger på meg bare jeg tenker ordet mat. Og så tok jeg dette opp med min fastlege. Etter noen blodprøver, ble vi enige om at jeg skulle stille et spørsmål i en stoffskiftegruppe på Facebook. Og der fikk jeg en del ymse svar. Jeg printet ut alle svarene, over 100 faktisk, og ga disse til legen. Han leste gjennom, og konfererte deretter med spesialister. Så ble vi enige om at jeg skulle forsøke med en kombinasjon av Levaxin og Liothyronin.

 

6 uker etter jeg begynte med denne medisinkombinasjonen (dosen er individuell for hver enkelt person, så ikke nødvendig å dele her), var jeg tilbake hos legen igjen for et par dager siden. Da hadde jeg veldig gode nyheter til ham, og han hadde en litt dårlig nyhet til meg.

Den dårlige nyheten tar jeg først. Den var nemlig at blodprøven viser at jeg er overmedisinert. Det var jo ikke så gøy å høre, all den tid mine personlige resultater er så gode. Først snakket vi om tungsinnet. Det har nemlig lysnet såpass at jeg føler meg som en annen person nesten. Jeg er ikke tungsindig for øyeblikket. Og jeg får kommentarer fra andre om at jeg virkelig stråler nå.

Legen fortalte da om en annen pasient som også har denne medisinkombinasjonen. Hvor det da er stor forskjell på å være overmedisinert og riktig medisinert. Når vedkommende er overmedisinert, så føles livet godt, og alt er topp. Med en gang det reduseres på medisinene, og verdiene kommer innenfor den anbefalte normalen, blir livet tungt og meningsløst. En vanskelig balansegang med andre ord.

Så erfarer jeg også dette nå. Spørsmålet var jo da om jeg skulle fortsette overmedisineringen, eller om målet skulle være å komme innenfor normalverdien? Jeg våget ikke å si så mye, for jeg hadde jo lyst å være overmedisinert all den tid livet føles så godt akkurat nå. Men jeg fikk spurt om hvilke konsekvenser jeg kunne oppleve ved å være overmedisinert? Svaret var at jeg kunne utvikle osteoporose på sikt.

Jeg ble ganske paff. Nå er det jo noe som er en genetisk svakhet hos meg i alle fall, da i alle fall kvinnene på morssiden av slekta mi har aldersbenskjørhet.

Jeg nevnte dette for legen.

Så lurte jeg på om han ville høre hvordan det hadde gått med vekta mi etter jeg begynte på Lio?
Og det ville han 😀

“Jeg har gått ned 5 kg etter jeg begynte med Lio!”

Først måpte han, og så begynte han å le 😀 “Dette slår jo alle dietter” utbryter han smilende.
Minus 5 kg på 6 uker. Ikke så lett å få til normalt sett. Ingen tvil om at dette her har vært godt for meg. Så han skjønte hvorfor jeg ikke så særlig giret ut over å kutte ut overmedisineringen.

Vi ble enige om at jeg fortsetter dosen i 6 uker til, og så tar vi en avgjørelse da om hvordan dette skal fortsette.

Jeg får jo også kommentarer nå rundt om, at jeg har slanket meg og det synes. Og for meg nå, så er jeg ikke i shoppingmood, for det er mye kjekkere å gå på “skattejakt” i klesskapet mitt og finne fine klær jeg ikke har kunnet bruke på lang tid 😀 Billigere er det også 😀
Men jeg har kjøpt meg et par nye kjoler. Jeg har mange kjoler jeg endelig kan begynne å bruke igjen, så nå er jeg ofte å se i kjole eller skjørt. Det er yndlingsplagg i vintersesongen 😀 Tro det eller ei 😀

Kan du se at jeg stråler?

Nå er nok min stråling en kombinasjon av vekttap og at verden har blitt så mye lysere generelt. De tunge skyene som regjerte oppe i hodet mitt har lettnet, og gir meg en fornyet glede over livet.

I tillegg har vekttapet gjort at enkelte ting er lettere å gjøre. F.eks. å bøye meg ned å ta på strømper, knytte sko osv. Dette er jo en lek nå for tiden. Utrolig herlig. Og da bruker jeg ikke så mye energi på akkurat denne trivielle tingen, og kan heller bruke den energien på noe annet.
Ingen tvil om at for høy vekt er en belastning på mer enn en måte. Så nå nyter jeg, og håper at dette varer. Og jeg har ikke noe i mot å miste 5 kg til om jeg skulle være så heldig. Men jeg er ganske så fornøyd nå, for dette har gjort underverker ♥

Jeg er så takknemlig for at jeg har en fastlege som er samarbeidsvillig og engasjert. Det har så stor verdi. Så jeg gjorde det rette når jeg byttet fastlege for noen år siden ♥

 

#helse #livskvalitet #vekt #stoffskifte

8 kommentarer
    1. Så godt å høre at du har det mye bedre😊 Kroppen er ikke lett å forstå seg på bestandig. Og når ting må justeres med medisiner i tillegg kan det både vare og rekke i evigheter før ting stabiliserer seg.
      Ønsker deg fortsatt gode dager fremover😚

      1. Ja, det er en spennende tid, og jeg ser frem til fortsettelsen. Er forberedt på både oppturer og nedturer. Men foretrekker oppturene så klart 😉
        God helg til deg fine du ♥

    2. Dette var faktisk veldig interessant å lese! Sliter selv med LS og har gjort det i flere år, har måttet fjerne skjoldbruskkjertelen i 2 operasjoner grunnet svultser. Får alltid høre at “Joda du ligger innen for normale verdier”. Selv har eg jo lest av konsekvensene av å ligge høyt eller lavt innen for normale verdier kan være veldig forskjellig fra person til person. Etter siste øking på Levaxin har eg lagt på meg rett i underkant av 10 kg. Noe som i seg selv er rart fordi eg av andre årsaker slettes ikkje kan spise hva eg vil. (Det eg spiser danner ikkje et grunnlag for å legge på meg). Skal jammen ta screenshot av bildet ditt (slik at eg husker det) og så skal eg ta det opp med min legen å se hva han sier 🙂

      Å ja du stråler 🙂 Lykke til videre 🙂

      Vibbedille

      1. Huff ja, dessverre er det alt for mange som sliter med dette, og det er derfor jeg velger å skrive om mitt prosjekt med endring av medisinen. Jeg har ikke måttet operere eller noe sånt, men problemet med vektoppgangen er jo det samme, og av samme årsak kan det se ut som. Jeg fortalte min lege at jeg ofte leser at kroppen ikke klarer å ta opp alt den får av levaxintilskudd, og at det derfor blir feil på målingene. Han sa meg ikke imot, og det er vel derfor han har valgt å hjelpe meg med dette, fordi målingene kanskje ikke egentlig er helt pålitelige.
        Jeg spiser selv ikke særlig mye, og har et variert kosthold, synes jeg selv i alle fall. Og har venner som spiser mye mer, uten å legge på seg et gram. Så ja, jeg håper at dette også på sikt vil føre godt med seg, og at du får en interessant og givende dialog og samarbeid med din lege 🙂
        Tusen takk, jeg synes også selv at jeg stråler, mye mer enn tidligere 🙂
        Og lykke til med din sak ♥

    3. Du er nok ikke overdosert/har høyt stoffskifte, men Tsh din er supprimert pga Liothyrin (går ned til 0,som den skal gjøre med tilførsel av t3) Dette er det mange leger som ikke vet og ikke vil høre, så jeg må slutte med Lio, ellers blir det bare feil for legen min når tsh er mot 0.(tsh er lav ved høyt stoffskifte)og da tror han jeg har høyt st. Skifte da. Jeg er for lav på t3 og t4, men det ser de desverre ikke på-og jeg har ikke energi til å krangle om att jeg fortsatt har LS. Det er bare en gammel myte att man får benskjørhet med lav tsh. På FB er det fine stoffskifte grupper som man lærer mye av!! . PS! Ble mye bedre med Lio jeg også! Lykke til videre❣️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg