BARNDOMSMINNER

I dag da jeg gikk tur, unnet jeg meg selv en oppmerksomhet. Jeg har kjempet med humør og motivasjon i flere dager nå, og hadde behov for et lyspunkt. Det ordentlige lyspunktet kom senere på dagen i dag, men akkurat da på turen, unnet jeg meg en liten gave.

Jeg gikk nemlig tur forbi Dansken. Dansken er gartneriet her. Det Danske Gartneri. Jeg gikk inn for å kikke litt. Og da så jeg disse:

De hadde mange fine dekorasjoner av denne sorten i forskjellige størrelser…alle med gule elementer, som jo er ganske så aktuelt når vi nå nærmer oss påske. Og alle hadde påfuglfjær.

Det var påfuglfjæren som utgjorde avgjørelsen min. Så jeg kjøpte en liten sammenplantning. En oppmuntring til meg selv.

Påfuglfjær er et kjært barndomsminne.

Jeg husker ikke i detalj, men da jeg var liten, reiste vi ofte til Egersund for å besøke farmor og onkelen min. Og der hadde de en vase med flere påfuglfjærer i. De var mine skatter. Hver gang vi var der på besøk, kunne jeg beundre og kjenne på disse fjærene gjennom hele helgen. Ingen andre jeg kjente hadde noe så vakkert hjemme hos seg.

Og da jeg så disse fjærene sammen med blomster og planter i gartneriet, så slo barndomsminnet inn for fullt, og jeg ble ganske beveget. Jeg har ikke tenkt på disse fjærene på mange år, men der og da, så mintes jeg de kjekke turene til farmor og onkel. Det er gode minner det ♥

Så da bare måtte jeg kjøpe en sånn å ha med hjem, for å få en ordentlig godfølelse.

Nå først pakket jeg denne ut. Jeg har vært så sliten, så jeg valgte å gjøre andre ting. Og nå er det like før jeg legger meg, og da pakket jeg ut blomsten, for å ha den til å glede meg over når jeg står opp i morgen tidlig.

Har du spesielle ting som gir minner om barndommen når du kommer over de?

 

#blomster #påfugl #fjær #minner #barndom

18 kommentarer
    1. Rart hvordan en sånn enkel ting kan trylle frem så masse fine tanker 😀 Hjernen vår er en mystisk greie det ikke er helt lett å skjønne seg på 🙂

      1. Ja, det er jo ganske flott da. Og så er det jo alt vi lagrer i tankebanken, som plutselig dukker opp igjen bare ved å se en enkel liten ting 🙂

    2. du må ta godt vare på den påfuglfjøra da :=) jeg har et helt spesielt barndomsminne ja,vi hadde vært i Hommersåk og feiret 100 års dagen til min tippoldemor ,mine foreldre dro videre til Danmark og farmor og farfar skulle ha oss barna en uke og kjøre oss hjem til Måløy,på reisen hjem stoppet vi på en rasteplass og da fikk vi ferske rundstykker med blåmuggost på,den smaken elsker jeg og minnest mine besteforeldre hver gang jeg spiser det :=)

      1. Åh, sånne gode minner fra barndommen er gull verdt. Og det er godt vi har dem. Sånn som du beskriver er veldig koselig. God mat, som gir gode minner ♥
        Jeg skal ta vare på fjæren ja. Den er spesiell ♥

    3. Å, så fin! Ja, påfuglfjær har jeg også minner om fra barndommen. Hos min tante sto det en vase med noen sånne fjær i, og jeg synes de var så eksotiske og vakre. Jeg skal ut og reise snart i noen dager, og da håper jeg at jeg får se levende påfugler med fjærene i vifte. Gleder meg stort, og håper været blir fint. Vi skal se blomstringen i Holland for første gang i livet. Bilder kommer etterpå tenker jeg. Klem og ha en finfin dag 🙂

      1. Ja, akkurat som jeg synes, påfuglfjærenene var noe helt spesielt ♥
        Misunner deg litt turen til Holland. Det blir et vakkert skue for dere ♥ God tur og nyt fargene ♥
        Klem ♥

    4. Det var en flott gruppe, og skjønner godt at du med dine minner måtte ha den med hjem.
      Jeg så påfugl for første gang da jeg var på leirskole som 12 åring. Vi var innom dyreparken i Kristiansand. Påfuglen gikk løs i området, og jeg traff på den rett innenfor porten. Den sto i grusveien rett foran meg. Jeg er litt redd store fugler, liker ikke om de flakser opp rett foran meg. Så jeg ble nølende stå å se på den. Tok opp kameraet for å fotografere den, da den plutselig foldet ut hele stjerten til en fantastisk vifte. Jeg ble stående som trollbundet!
      For en fugl!!!
      Da jeg elsker loppemarked og bruktbutikker støter jeg stadig på minner fra barndommen, noen gang må skattene bli med hjem, andre ganger er det nok å bli stående bare å kjenne på følelsen

      1. Åh, for en opplevelse som 12 åring 😀 Og så heldig at du fikk tat bilde av den 🙂
        Vi har en fuglepark ikke langt herfra, og da barna var små gikk vi ofte dit. Der var det mange fugler, både påfugler og andre fugler. Til og med struts 🙂 Jeg husker ikke selv hvor gammel jeg var første gang jeg så en påfugl.
        Loppemarkeder og bruktbutikker ja. Det er sant. Nylig var jeg innom en bruktbutikk og så kopper og kar fra barndommens glansdager 🙂 Det er gode minnestasjoner det ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg