BESKJED FRA BØNDENE PÅ JÆREN

Da jeg gikk tur med kjæresten forleden kveld, gikk vi forbi enger hvor sauer beitet. Og dette er et populært turområde spesielt for barnehager og skoler og sånt. Det finnes lekeplasser og gressletter, trær, vann, og litt av hvert. Og altså denne engen med dyr på beite.

Og bonden har vært lur. Han, eller hun, har hengt ut en plakat for å forklare hvilken mat dyrene kan få fra oss som går forbi.

Så er det jo sånn at plakaten er skrevet på dialekt. Og den dialekten er litt bredere enn min dialekt.

Det er jo en fin måte å passe på dyrene sine, noe som er viktig.

Jeg syntes dette var en grei beskjed å få 😀

Mater du dyr og fugler du passerer når du går tur?

12 kommentarer
    1. Hva angår den første linjen (under ‘Hei’), må jeg ærlig innrømme at jeg ikke skjønner et eneste ord! Det er ett eller annet som kosten deres tydeligvis må bestå av i stedet for pølser og boller, da dette vil kunne koste de livet, men hva? Har ikke den ringeste anelse!! 😛

      1. Hehe…ikke lett med dialekter. Men altså, dyrene liker brødskive veldig godt. Men ikke pølsebrød og boller, for da kan de bli syke og dø.
        Har av og til grublet over enkelte dialekter selv, så lett skal det ikke være, selv om vi alle hører hjemme i det samme landet 🙂

    2. Jeg skjønte det da, men bor i nabofylket, så… det er mye likt. 😁

      Husker VG hadde et foto av en plakat på en kiosk langt oppi bygda i enten Rogaland eller Agder for mange år siden. Heita pylsor, stod det på den. Da flirte jeg.

      1. Ja, vi bor i et stort land når språket kan være sånn at man ikke forstår dialektene like godt 🙂
        Hehe, Heita Pylsor ja, skal ikke si om det er rogalandsk eller ikke, selv om jeg er rogalending. For også innenfor Rogaland finnes ganske mange dialekter 🙂 Men artig å se når man kommer over noe som ikke er forventet, som dette skiltet fra bonden 🙂

      1. Hehe, skulle visst hatt det som quiz 😉 Men jeg sier jo sjeva selv, så tenkte ikke over at kanskje ikke alle andre helt skjønte det med det samme 🙂 Opplysende plakat uansett. Viktig å passe på dyrene 🙂

      1. Jeg mater heller ikke dyr, annet enn med gresstuster jeg finner rett utenfor gjerdet 🙂 Det er jo det samme de finner rett innenfor gjerdet også 😉

      1. Nei, jeg mater aldri beitedyr. Men kan dra opp noen gresstuster og gi dem hvis det passer sånn. Godt at bonden gir beskjed ja, for det er viktig å tenke på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg