BLOMSTER OG PLANTER, OG EN EVNE SOM ER I FERD MED Å FORSVINNE?

Da jeg var på hyttetur med to venninner i et par dager denne uken, benyttet vi anledningen til å gå litt tur. Og i den forbindelse er det jo alltid kjekt å se litt på faunaen i turområdet. Og for meg har det alltid vært kjekt å knipse litt bilder også.

Men nå for tiden virker det som at evnen til å ta fine blomsterbilder har forlatt meg.

Det er nok flere grunner til det.
F.eks. har jeg ikke så ofte med meg kamera lenger. Det er tungt å bære, og dermed blir energien fort tappet. Så derfor er det oftest bare mobilen jeg drar på. Men mobilen, selv om den tar flotte bilder, klarer ikke alltid å gjengi akkurat det jeg forsøker å forevige. I tillegg til at når jeg vil ta bilder av fine blomster, så klarer jeg ikke å holde mobilen stille nok. Og om det da er bittelitt vind, så blir det helt fadese. Og de fleste av blomstene er nede på bakken. Og når da antrekket er ganske tettpakket, så er det jo såvidt jeg klarer å bøye meg, og jeg holder pusten mens jeg rigger til og knipser. Og det MÅ jo gå galt. Synet er heller ikke det beste lenger, så en liten tur til optiker er fra nå av satt på planen.

Men jeg har likevel gjort noen ærlige forsøk, og knipset litt bilder av den lokale faunaen på turene i Farsund-området. Jeg knipset ikke alle sortene jeg så, men noe ble det jo 🙂

Nå er jeg ikke så stødig i hvilke blomster alt er, men det midterste bildet til venstre er markjordbær, og under der ble jeg fortalt var en orkide. Øverst i midten er strandnellik, og under er det liljekonvall. Og til høyre, kan det være hegg? Ja, dere får rette meg om jeg tar feil her, og kanskje er det ikke så lett å se heller på alle bildene. Vakre er de i alle fall alle disse blomstene ♥

Det var skog på alle kanter, og den så riktig trolsk ut. Vi så vetter og troll over alt 🙂

Noen felte trær var det også. Og dette her hadde en hul kjerne 🙂

Soppen trivdes også godt. Zoomet bilde, så det er nok årsaken til uklarheten.

Enda mer sopp i rare varianter og fasonger.

Men hva kan dette være? Det vokste på fjellveggen rett ved ei brygge vi sto på.

På en av turene kom vi over masse ramsløk. Akkurat dette bildet gjengir ikke mengdene, men enkelte partier var tett i tett med bare ramsløk. Mine venninner tok med seg noen avleggere for å plante i krukker og kar i egen hage 🙂 Jeg avventer litt, siden jeg skal gjøre endringer i min egen hage, og den er ikke ferdig planlagt enda 🙂

Helt til slutt har min svigerinne plantet stemorsblomster i en gammel trillebår av tre. Og det var riktig dekorativt utenfor hytta 🙂 Jeg skulle gjerne hatt en sånn i min egen hage også. Så det må jeg skaffe meg etterhvert, når hagen min skal utformes 🙂

Det var mye fint vi så på turene våre, og mer skal jeg vise senere. Dette var planteminnene 🙂

Ha en fin søndag når den begynner ♥

12 kommentarer
    1. masse koslige bilder her,en blomster vil jeg rette på og det er orkideen,det mener jeg er en skogsfiol .
      Ramsløk har dere i rikelig monn i julebygda ,trenger ikke ta den inn i hagen da,jeg har gjort det for her hos meg vokser den ikke i skogen,men den sprer seg ,og jeg kan risikere att den tar fulstendig over i hagen,så jeg kommer nok til å ta dem opp igjen og plante løkene oppe i skogen :=) der kan den fylle skogsbunnen hi hi .Hva som vokste på s´stein er ikke godt å si,ofte er det en type lav som vokser på stein da,men det kan godt være en soppart jeg ikke hvet om

      1. Jeg tenkte og håpet at du ville gripe tak i dette. Og når du nevner at orkideen min er en skogsfiol, så kom jeg plutselig på at jeg har en app som heter plantsnap. Så nå kjørte jeg bildet inn i den appen, og det er riktig som du sier, det er en fiol 🙂 Veldig fin var den. Jeg har ikke sett eller lagt merke til en sånn før 🙂
        Vi vet alle at ramsløk sprer seg veldig. Hun ene av venninnene mine har hytte i skogkanten på Hommersåk, med stor eiendom, så hun har plass nok til ramsløken. Min andre venninne ville plante i en balje eller et kar, og så ville hun knipe blomstene for å hindre spredning. Så da skal jeg forsøke å følge litt med på det prosjektet deres 🙂 Er nok lurt som du tenker, å ta dem opp og plante dem i skogen 🙂
        Ja, det som vokste på stein må være noe sopp tror jeg. Har ikke sett sånt før.

    2. Herlige bilder fra turen dere hadde 🙂

      Jeg bruker bare mobilen nå. Orker ikke ta med kamera lenger. Så blir det greie nok bilder synes jeg 🙂

      1. Tusen takk for det 🙂 Ja, jeg synes også mobilen tar greie nok bilder, men akkurat nærbilder av blomster og sånn synes jeg er litt vanskelig. Men et mobilbilde jeg har tatt har jeg nå bestilt en forstørrelse av, så jeg er spent på å se det når det er ferdig 😀

    3. Så vakkert du fotograferer med mobilen. Ja, det store kameraet kan mange ganger være tungt å bære. Jeg har hatt en lite lommekamera, men nå er det dessverre gått i stykker. Ønsker deg en vakker ny uke i mai. Klem 🙂

      1. Jeg har et lite lommekamera jeg også, men sjelden jeg bruker det. Mobilen er like god, og den har jeg jo alltid med meg 🙂
        Tusen takk, godt jeg får til noen gode bilder 🙂
        En herlig flott uke til deg også ♥ Klem

    4. Mange fine bilder her! Selv bruker jeg også nesten bare mobilen nå, og det er som du sier at det ikke blir like bra som med speilreflekskamera, men jeg orker heller ikke dra på det hele tiden. 😉 Synes bildene dine er bra jeg! 🙂

      1. Tusen takk ♥
        Speilrefleksen er tung ja. Jeg har lyst å se om det finnes like godt kamera som er lettere å bære 🙂 Men mobilen er jo god den også 🙂 God nok i de fleste tilfeller 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg