BMI OG SÅNT / BMI AND STUFF

I dag har det vært godt og varmt vær. En av de få dagene vi får innimellom alt regnet. Joda, vi har fine dager innimellom, men som regel ikke med særlig varme. I dag har det altså vært varmt også. Akkurat som jeg liker det.

Og siden dagen kom med sol og varme, så var det naturlig for meg å innta en dose stråler for å fylle på D vitaminlageret. Og siden forrige gang med sol og varme, har jeg gått mer ned i vekt, og derfor kom jeg på at jeg skulle prøve å ta på meg den dyre bikinien jeg kjøpte ved forrige slanke periode. Og gjett hva?

Den passer ♥

Today came with warm and sunny weather. One of the few good days we get inbetween all the rainy days. We do have nice days inbetween of course, but usually not with a temperature that fits at a beach. But today was a warm day. Just the way I like it.

And since we got this weather, it was natural to collect some Vitamin D’s. I have lost more weight since the last period with warm sun, and then I came to think I should try on the expencive bikini I bought the last slim period I had. And guess what?

It fits ♥

 

 

Jeg har tatt av 9-10 kilo siden november. I november begynte jeg på en endring i stoffskiftemedisineringen. Og det har virkelig gjort susen. Til å begynne med tok jeg av 5 kilo i løpet av 2 måneder. De siste 5 har gått litt tregere. Men jeg er fornøyd jeg med at det går av et kilo i måneden sånn cirka.

Jeg har nok hatt litt hjelp også disse siste månedene. Altså med kjærlighetssorg og alt styret med uførsøknaden som ble avslått. Det har nok bidratt litt. Men jeg ser jo at selv om jeg nå slapper helt av, og er ferdig med kjærlighetssorg og har roet meg med en ny sjanse hos NAV, så fortsetter jeg å gå ned. Noe som er helt magisk egentlig ♥

I have lost 9-10 kilos since November. In November I started with a change in my medications for low metabolism (sorry if this is might not be the right translation), and that has really worked the trick. The first 2 months I lost 5 kilos. It’s been reduced more slowly since then. But I am very pleased with loosing about 1 kilo every month.

The past few months I have probably had some help from a broken heart too, and from the refusal to my disability application. But things are going much better now and life looks brighter. And even as it looks brighter, I still loose weight. And it’s like magic ♥

 

Disse bildene er tatt i dag. Det er ikke ofte jeg vifter med bikinibilder rundt omkring. Men akkurat i dag ville jeg vise at jeg snart har nådd vektmålet mitt. Det er faktisk bare 2 kilo igjen. Kanskje 3, for at jeg skal være helt fornøyd. Og det uten å gå på diett eller noe. Og det beviser vel at medisinene jeg tidligere har tatt har hatt leie bivirkninger, som vektøkning.

These photos were taken today. And it isn’t often I flag bikiniphotos of myself all around. But today I wanted to show you that I have soon reached my weight goal. It’s only 2 kilos left. Or maybe 3, if I should be totally satisfied. And all this, without being on a diet or anything. It proves that the medications I have been on earlier, have had terrible side effects.

Men så begynner jeg å kikke på BMI skalaen. Og når jeg regner ut vekt og høyde, så får jeg til resultat at jeg ligger rett oppunder Svært overvektig. Altså, jeg ligger på skalaen som sier Overvektig.
Den samme skalaen sier at jeg må gå ned 12 kilo til for å komme innenfor Normal vekt.

Jeg husker så godt da jeg hadde min forrige slanke periode for noen år siden. Den som kom av at jeg sluttet å spise. Da følte jeg at jeg var bare knokler og skinn. Og nå er det bare 2 kilo igjen til den vekta.
Jeg er ikke bare knokler og skinn. Langt i fra. Men jeg synes jeg ligger urettferdig høyt på den BMI skalaen altså. Like oppunder Svært overvektig. Jeg kan liksom ikke helt fatte akkurat det.

Og nå har jeg sittet her og forsøkt meg flere ganger på BMI kalkulatorer rundt om, og de sier alle det samme. Jeg er overvektig, nesten svært overvektig. Så nå lurer jeg på om jeg bør øke målet mitt. Er det overhodet realistisk å skulle klare å gå ned 12 kilo til, bare for å komme inn under normalen? Hva er igjen av meg da, hvis jeg når det målet? Hule kinn og innovermage? Jeg vet ikke helt jeg.

Det viktigste er kanskje å trives med seg selv. Og det gjør jeg nå. Men jeg er jo redd for livsstilssykdommer. Jeg har mange nok diagnoser. Jeg trenger ikke flere. Så da vil jeg satse på å miste et par kilo til. Da vil jeg føle meg litt tryggere.

Then I start looking at the BMI scale. And when I calculate weight and heigth, the result tell me I am nearly Very Overweight. In other words, I am on top of the scale that says I am Overweight.
The same BMI scale tells me I must loose 12 more kilos to reach Normal Weight.

I remember so well my last slim period some years back. It came because I stopped eating. I was depressed. I felt like I was only skin and bones. And now it is 2 kilos until I am there, skin and bones. 
Of course I am not just skin and bones. But I do feel I am unfairly far on top of that Overweight BMI scale. I can not believe it.

And now I have tried different BMI calculators around, and they all tell me the same. I am overweight, almost very overweight. I do wonder if I should change my goal to loose more weight than just 2, to reach the BMI Normal weight? Is it at all realistic to loose as much as 12 kilos just to reach a normal BMI? What will be left of me if I reach that goal? Hollow cheeks and a stomach that goes in and not out? I don’t know!

The most important thing is to be happy with myself I think. And I am there now. But I am still afraid of lifestyle diseases. I have enough diagnoses already. I don’t need more. So after some thinking, I will loose a few more kilos, and then feel a little more safe.

Har du noen tanker om BMI og hva som kanskje kunne være riktig?

Have you got any thoughts about the BMI scale and what could possibly be correct?

10 kommentarer
    1. Jeg har litt samme tanker som deg. Jeg har også hørt at man skal ikke være særlig mange kilo før man heter OVERVEKTIG i alle fall. Jeg tenker at det går ikke an å bare se på høyde og vekt, for det er jo så mye annet også som spiller inn. F eks beinbygning osv. Hvordan regner man det ut igjen? BMI?

      1. Ja, disse refleksjonene har jeg også gjort meg. Og jeg vet at jeg ikke vil nå det BMI målet, rett og slett fordi jeg er for kraftig bygget. Jeg har ikke mye muskler igjen. Men dem som har mye muskler, vil jo også komme dårlig ut på en BMI tabell. Så ja, det er jo mye som spiller inn. Nesten så man kan bli litt deppa hvis man skal stille sin lit til den der. Så jeg gjør ikke det. Går heller etter trivsel og sunn fornuft 🙂

    2. BMI sjekker jeg aldri…. jeg er nok i overkant, men er sååå fornøyd med min nye vekt etter minus 11 kg. Du ser flott ut, Eva – vær så veldig stolt! Om vi har fått hjelp av korona eller kjærlighetssorg eller hva det måtte være – samme det – fine er vi! God klem <3

      1. Jeg har heller ikke pleid å sjekke BMI, for det har vært bedrøvelig lesning 😉 Men nå kom jeg på det, siden jeg har gått ned så mye. Og gratulerer så mye med vekttapet ♥ Det er så kjekt å høre 😀 Og ja….samme hva vekttapene skyldes, så skal vi være superfornøyde, og knallfine er vi jo uansett ♥
        Gode klemmer til deg og ♥

    3. Jeg sjekker aldri BMI..mer opptatt av å finne min trivselsvekt.. Nå er den et par kilo mer enn jeg liker..men har jo koste meg med litt ekstra til kaffen i sommer da.. 🙂 Syns du ser flott ut på bildene..og bikinien satt jo veldig pent på 🙂 Deilig med sola i dag ja.. trenger slike dager før høsten setter inn.. Klem og fin helg til deg <3

      1. Ja, jeg tror og trivselsvekten er viktigere enn BMI tabellen. Og man skal jo kose seg litt også. Det er like viktig det 🙂
        Takk for det, ja bikinien holdt mål i dag. Og det var kjekt. Og solen, den er hjertelig velkommen tilbake. Skal bli litt av den i morgen også, så jeg gleder meg allerede 🙂
        God helg og klemmer til deg ♥

    4. Du verden,,, det blir jo bare mindre og mindre av de bloggerne jeg kjenner litt til 🙂 Ikke i antall da.. men i kilo.. hvor skal dette ende……

      1. Hehe…ja, godt det ikke blir mindre i antall da…for det ville vært leit. Da har noe gått galt liksom 😉
        Men er fornøyd jeg, med kilotapet 🙂

    5. En må bruke skjønn og kjenne på hva en trives med! For min del stemmer BMI ganske godt. Jeg var så vidt over grensen til “overvektig” før jeg gikk ned noen kg i vinter/vår, men jeg er nok undervektig lenge før BMI er på 18,5. Synes BMI tallene er ganske strenge. Overvektig er ikke det samme som “fet” .Moro at bikinien passer igjen.👍Det er en av bonusene ved å gå ned. Altså at man kommer greit inn i klær som har vært for små.😊 Dessuten er det jo lettere å gå i motbakker når det er mindre å dra på. Du har all grunn til å være stolt av det du har oppnådd!😊

      1. Ja, de er strenge de BMI tallene. Det blir litt sånn misvisende, da vi alle har individuelle forutsetninger med tanke på kroppstype og diverse annet.
        Kjekt at bikinien passer igjen ja. Det var den bikinien jeg glemte å ta med til Rhodos den gangen 🙂 Så har noen minner til den kan du si 🙂
        Så jeg er stolt jeg, selv om det er medisiner som har den største æren for at det overhodet nå har vært mulig å gå ned uten å måtte slutte å spise 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg