BOKEN OM ZLATAN, OG LITT OM SPORT GENERELT

Jeg er uhyggelig lite sportsinteressert. Faktisk så lite interessert, at jeg ikke følger med på noen store sportseventer. Men det kan hende at jeg følger bittelitt med om nordmenn hevder seg i teten.

Så derfor fikk jeg med meg både semifinalen og finalen i håndball VM nå når dette gikk av stabelen. Men jeg kjenner jo at jeg får helt fnatt av nervøsitet og utålmodighet, så det er ikke direkte sunt for meg. Jeg blir supersliten av det. Så nå når finalen var i går, så satt jeg og fulgte med med et halvt øye. Mest fordi det gikk dårlig, men også fordi det danske publikum var særdeles usportslige. Rett og slett tidenes dårligste publikum. Så sorry Danmark, men dere scoret ikke noen høy stjerne hos meg under den finalen. Flott håndball-lag, vel fortjent seier, men ekstremt dårlig publikum. Det vil nok drøye en stund før jeg tar turen innom Danmark, ene og alene av den grunn. Det er slett ikke dejlig å være norsk i Danmark når publikum er så usportslige. Jeg har aldri sett et norsk publikum oppføre seg på denne måten. Så shame on you dansker.

Skisport kan være kjekt å følge med på, av og til. Fordi der hevder vi oss jo bra. Og så klart er det jo også kjekt med sommeridretten, med Ingebrigtsen-brødrene, som atpåtil er fra min by, Sandnes ♥

Men utover det så er det lite jeg følger med på.

Fotball er jo stort hos mange. Og her i huset er det Real Madrid som er laget. Jeg ser sjelden kamper, med mindre ikke ungene ser på kamp i stua her. Men jeg følger Real Madrid på Facebook, faktisk. Tro det eller ei 🙂 Interessen sånn ellers er laber hos meg. Og jeg kan null og niks om fotball. Skjønner ikke bæret av regler og sånt. Og har kun vært på en eneste kamp i mitt liv, og da var det Real Madrid mot Vålerenga. Det var faktisk veldig kjekt, men det er ikke sånn at jeg ble gira for ettertiden. Så interessen står på stedet hvil…nærmest i evig dvale 🙂

Jeg kjøpte en bok på tilbud for en tid tilbake: “Jeg er Zlatan”. Jeg tenkte nemlig jeg skulle gå utenfor komfortsonen og lese noe som ikke er innenfor mitt interessefelt. Jeg liker jo å lese om mennesker, og denne boken handler så klart om mennesket Zlatan. Så derfor tenkte jeg at det kunne være interessant.

Før i tiden fulgte jeg med på alt av kjendiser. Da hadde jeg tid til det, og det var en slags hobby. Men etterhvert som voksenlivet krevde sitt, så ble den interessen avviklet. Jeg har hørt om kjendiser, både innen sport og annet, men vet lite annet enn navnet. Zlatan kjente jeg til som en dyktig fotballspiller og urokråke 🙂 Det er det hele.

Etter å ha lest boken, så vet jeg jo litt mer. Men viktigst av alt, jeg lærte litt mer om personen Zlatan. Ikke bare alle ryktene og det som står i sladderpressen, men også om bakgrunnen, tanker og handlinger, og hvorfor han gjorde ting på sin måte. Det er der min fascinasjon kommer inn. Og Zlatan var interessant å lese om.
Boken er skrevet i “jeg” form, og den er skrevet sånn at han omtrent snakker både på inn- og utpust. Jeg ble nesten litt anpusten av å lese. Men det er fengende likevel. Til og med når det jo selvsagt var en del fotballprat. Ikke så mye teknisk fotball, men mye om forskjellige lag, spillere, managere, trenere og andre som er store innen fotball. For meg var mange ukjente, men sikkert kjente nok for dem med interesse for sporten. Det kjekke var at jeg fikk et innblikk i hvordan ting fungerer innen klubbene og innen businessen. Og fy søren så mye dritt og tull det er også. Og mobbing. Det kan ikke være helt lett alltid, å skulle forholde seg til alt dette. Så etter å ha lest denne boken, må jeg innrømme at jeg beundrer alle dem som blir kastet rundt innen fotballsportens korridorer.

Mens jeg leste boken, tenkte jeg mye på vår egen Martin Ødegaard som ble solgt til Real Madrid, og som nå er utleid til et nederlandsk lag. Jeg tenkte på stakkars gutten, som ble kastet inn i det der greiene der i så ung alder. Jeg håper virkelig for hans skyld at noen tar godt vare på ham, og hjelper og støtter ham innenfor alt dette. En ting er å være god i fotball, en helt annen ting er å ha liten livserfaring og bli kastet ut i noe så voldsomt. Det er jo ikke bare å spille fotball, det er jo en hel livsstil, og utrolig mange å forholde seg til, både av ærlige og uærlige mennesker. Og så er det jo så enormt mye penger innvolvert i tillegg. Nei, det kan ikke være bare greit.

Boken var lærerik om noe jeg absolutt har null peiling på, så jeg sitter her litt rikere på kunnskap. Akkurat hvor nyttig den kunnskapen er, kan jo diskuteres. For meg har det null nytteverdi, men det var interessant likevel, og jeg ser nå på fotballsporten med nye øyne, det er sikkert og visst 🙂 Ikke så galt at det ikke er godt for noe 🙂 Men jeg er ikke noen større eller mindre fotballtilhenger av den grunn. Fortsetter nok å følge Real Madrid på Facebook, akkurat som før 🙂

#sport #fotball #publikum #interesser

3 kommentarer
    1. Jeg er jo heller ikke særlig opptatt av fotball..men å les om ulike typer mennesker er spennende da 🙂 Å få litt mer insikt i ulike miljøer er vel aldri dumt det…da blir man ikke så “snever” i tankegangen.. Så hvor fin genseren var i forrige innlegg også.. 🙂 Kos deg med dagen videre <3

    2. Har mista sansen for fotball for mange år siden.. Ene og alene for jeg mislikte kulturen i det laget jeg fulgte (og de var neppe alene… ) Høye på pæra, godt betalte guttunger som ikke gadd å bli svett gjennom en fotballkamp. Men følger med på en del anna idrett, særlig vinter idrett og Håndball. Og nå er jo friidrett i støtet som aldri før 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg