BRUTT LENKE – ALEXANDER L. KIELLAND MONUMENTET

En dag i mars i 1980 skjedde den ufattelig ulykken som få kommer til å glemme. Da kantret boligplattformen Alexander L. Kielland på Ekofiskfeltet i Nordsjøen og over 120 mennesker mistet livet.
Årsaken til ulykken var et tretthetsbrudd i et av stagene på plattformen, som da kom i ubalanse og veltet.

I mars 1986 avduket daværende Kronprins Harald monmumentet “Brutt Lenke” til minne om ulykken og de omkomne 6 år tidligere.

I går snakket vi om å dra til monumentet, da vi kan kjøre nesten helt frem, så det gjorde vi om kvelden i går. Monumentet er plassert på Smiodden i Kvernevik, Stavanger. Det er laget i kobber, av Johannes Bloch Hellum.

Det er ganske digert og illustrerer hvor store krefter som har hersket når ulykken skjedde.

Man blir ganske liten når man står ved siden av denne digre kjettingbiten. Og man blir også preget av stundens alvor. I alle fall gjorde jeg det. Selv om Pål tok bilder, og jeg vanligvis smiler på bilder, så var det litt vanskelig akkurat her.

Også Pål er preget av stundens alvor, og ble ganske liten sammen med monumentet.

Plasseringen er rett i havgapet egentlig. Man påminnes havets krefter og alt som kan skje.
Litt nedenfor der monumentet er plassert, er det også minneplaketter med navnene til alle som omkom i ulykken. Det har jeg ikke med her.

Det er lett å komme til her, men det er litt leit at det er dårlig veianvisning frem til parkeringen. Jeg hadde ikke funnet det om ikke Pål hadde visst sånn omtrent hvor det var. Han hadde vært her før. Men det er viktig å besøke sånne steder også, selv om det påminnes noe fryktelig. Sende en tanke til de som omkom og deres etterlatte. Det er en stund for ettertanke rett og slett.

Jeg er glad vi tok turen hit til dette minnesmerket. Og det kan godt hende vi gjør det igjen.

#minnesmerke #moument

6 kommentarer
    1. Takk for at dere minnes ❤
      Jeg mistet min ektemann på 30 år i ulykken og våre barn var 2 og 6 år da deres pappa døde😥

      1. Så utrolig leit å høre ♥
        Det er ekstra viktig å minnes da. Jeg føler virkelig med dere ♥ Selv om det er lenge siden nå, vil savnet aldri opphøre.
        ♥♥♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg