BUNAD ELLER EI?

Her i min hjernetåkete verden går jeg om dagen og grubler på om jeg skal ha på meg bunaden i morgen, eller om jeg rett og slett skal droppe den, siden denne 17. mai’en blir helt ulik alle andre?

Som den slitne ME-damen jeg er, så krever det jo litt arbeid å skulle pusse sølvet og få bunaden klar. Og så er det jo jobben med å ta den på, som krever sin kvinne. Og før jeg skal ha den på, må jeg jo dusje. Og enten jeg dusjer i kveld, eller i morgen tidlig, så er begge dagene slitsomme med bunaden. I tillegg er det tungt å ha den på. Et tungt plagg, og man må være forsiktig.

Men samtidig elsker jeg bunaden min ♥ Den er det vakreste plagget jeg eier, og den kan jo ikke brukes hvilken som helst dag i året.

Disse bildene er fra i fjor 17. mai. Vi hadde nydelig vær hele dagen, og det var en fryd av en Nasjonaldag ♥ Bildene her tok Pål og jeg på Hå Gamle Prestegard på Jæren. Passelig nostalgisk stemning til bunadsbilder 🙂

Jeg skal ikke ut på så mye denne 17. mai’en. Jeg skal i en familiebrunch. Men det er jo fint å iføre seg bunaden da, for det er jo en festdag, og det er jo hyggelig å gjøre stas på vertskapet også i den anledning.

Og så har jeg lyst å få tatt noen bilder, av meg og datteren min. Jeg i bunaden, og datteren min i russedrakten sin 🙂 Det er en once in a lifetime opportunity.

Så jo, jeg har nå bestemt meg, jeg gjør klar bunaden nå i dag, og har den på i morgen 🙂 Det blir den ene av to ganger dette året, neste gang blir i konfirmasjon i september.

Jeg lurer på om den er passelig? For jeg har vært litt jojo med vekten det siste året. Eller for å si det sånn, siden november har jeg gått ned 6 kg. Så bunaden burde i alle fall ikke være for trang. Spennende å finne det ut litt senere i dag 😀

Men først skal jeg en tur til fotpleie nå øyeblikk. For føttene mine skriker etter hjelp, og bunadsko vil ikke være aktuelt med akkurat den tilstanden. Etter litt godt stell, vil de atter være klare for sprell 😀

Har du noen kjekke planer på 17. mai?
Skal du ha bunad på hvis du har en?

Ha en strålende fin 16. mai (her hos meg regner og blåser det), og en enda finere 17. mai ♥

 

11 kommentarer
    1. Blir ikke bunad selv om jeg har. Den har ikke passet på rundt 30 kilo… eller 25 år.
      Skal ha middag ute hos Høvdingen i morgen. I stedet for å samle hele slekta som vi pleier drar vi puljevis ut til han. Da får han sett alle.

      1. Jeg fikk sydd ut bunaden min for mange år siden, og senere har jeg fått den sydd en del inn igjen. Kan jo ikke holde på sånt, så helt klart må jeg bruke den når den tross alt passer 😀
        Høres lurt ut som dere gjør det i morgen. Vi har ikke noen gamle å ta hensyn til. Det er jeg som er eldst :p Og så er vi ikke så mange. Det blir nok en koselig dag, selv om vi ikke kan gjøre som vi tidligere har gjort.
        Kos dere masse sammen ♥

    2. Du har så rett. Fram med festantrekket uansett og ta bilder. Jeg har tatt fram min fantasidrakt og jeg skal ha den på ja. Gleder meg allerede til i morgen, selv om dagen blir helt unormal. Men vi skal kose oss masse her hjemme. Klem:)

      1. Ja, jeg gleder meg også, det blir en 17. mai uten stress og kav, så jeg skal kose meg ordentlig ♥
        Og jeg er glad for å høre at du også skal det. Viktig det, å ta vare på hverandre nå 🙂
        God klem ♥

    3. Wow, det var en skikkelig fin bunad! Flotte bilder fra 17. mai av dere fra i fjor også! 🙂 Klart du må ha den på, når du skal i selskap på Norges største festdag! Jeg har ingen planer for 17. mai. Er ikke i form til å gjøre så mye, værmelding er dårlig, og opplever det som utrygt å dra til byen, så blir bare hjemme. Og da orker jeg ikke styret med å ha på bunad heller.

      Ha en superfin 17. mai-feiring, Eva! 🙂

      1. Ja, best å ha en rolig dag, og for en gangs skyld blir 17. mai rolig 🙂 Og jeg gleder meg, for nå blir den ganske så mye på mine premisser. Jeg skal heller ikke til byen. Her oppfordrer de til å holde seg unna folkemengder, og heller se live-sendingen på TV. For her skal det være mye som skjer, men uten at folk får komme å være med. Man må se det på TV 🙂
        Er ikke i form jeg heller, så jeg er veldig glad jeg bare skal være gjest 🙂
        Flott feiring til deg også Kari ♥

    4. Skjønner det er en spesiell anledning, med russedatter. Men du behøver ikke bo i den så lenge i morgen, kanskje… Det blir en spesiell 17. i morgen, skal også være sammen med familie. Sendte en snapp til en nabo, at vi måtte ut på terrassen kl. 13 for å synge :). Jeg har ikke bunad, men etter at jentene fikk har jeg tenkt det, at jeg burde hatt en sjøl også. Var ikke så glad i bunad tidligere.

      1. Du har helt rett i det, jeg trenger ikke å ha bunaden på så lenge i morgen. Kun når vi er i brunchen. Etter det tar jeg bare på meg en enkel kjole 🙂
        Ja, klart vi må være med å synge. Hele Norge skal jo synge da 🙂
        Det er så vakkert med bunad, så kanskje det nå er din tur å få deg bunad? Du får tenke litt på det, for det er et plagg å være stolt av synes jeg ♥
        Jeg ville ikke ha bunad til konfirmasjonen min. Men ett år før jeg var konfirmant, kom denne fine hvite bunaden, og jeg falt pladask. Så da gikk min mor til innkjøp av broderipakke og stoff, og satte i gang. Hun var så glad jeg endelig ville ha bunad. Og jeg er glad for det nå, så mange år senere 🙂

    5. For en nydelig bunad 😀 Madammen har jo Lofotbunad. Men det er snakk om at den skal eldste barnebarnet, og eneste jenta få. 😀 I år blir det neppe så mye av den sorten. Ser ut som det skal bli en soldag av de sjeldne.. så da blir det kanskje en kjøretur oppover vår vakre bygd. Da kommer det kanskje noen bilder 😀 Ha en flott dag i mårra,, med eller uten bunad 😀 Klem

    6. Jeg er så sliten etter mye jobbing, så jeg orker ikke annet enn å være hjemme. Men det er deilig det også. Kan titte ut vinduet å se folk som går forbi 😀 Og kanskje spise middag ute med Hr Frodith 🙂

      1. Høres virkelig godt ut å være hjemme denne dagen, så det holder jeg med deg i 🙂 Er ikke så mange som går forbi her hos meg, men å være med familien vil være godt. Gleder meg til det 🙂
        Koselig hvis dere går ut og spiser, nå når man kan begynne å leve litt mer “normalt” 🙂 Kos dere masse ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg