BYFUGLER / CITYBIRDS

Byfugler er jo et kjent fenomen. Og blant dem kjenner man blant annet måker (ved kysten), duer, og svaner. Så sånn sett får man jo naturopplevelser ved å oppsøke byen også. Man må ikke plent ut i skogen eller opp på fjellet for å oppleve natur og dyreliv.

Men jeg lurer litt på om Skarv er en vanlig byfugl?
Det har seg nemlig sånn at før i tiden, altså da jeg var ung, trodde jeg at skarven kun befant seg i nordlige kyststrøk her til lands. Nå vet jeg jo at det ikke er helt sånn.

Her i Sandnes er skarven nemlig en byfugl. Jeg har på mange av mine turer sett skarven her i Sandnes. Riktignok ikke midt i bygatene, men i sjøen, inderst i Gandsfjorden. Og jeg har sett kun en.

Men i går da jeg gikk ned til sentrum, så jeg hele 3 stk! Det var et nytt syn for meg. Ikke skarven altså, men at den ene skarven hadde fått selskap av flere.

Citybirds is a normal fenomenon. And among the citybirds we find seagulls (by the sea), pigeons, and swans. There you go, you can actually have wildlife experiences in the city as well. You do not have to go out in the forest or up at tall mountains to have wildlife experiences.

But I do wonder if a cormorant is a common citybird?
In my younger days I thought cormorants excisted only up in northern parts of this country. Now I know it’s not like that.

Because here in Sandnes, which is located in the southwest, the cormorant is actually a citybird. Many of my trips downtown, I have seen a cormorant. Not in the citystreets of course, but in the sea, by the far end of the Gandsfjorden. And I have seen only one!

But yesterday, when walking along the water, I saw no less than 3 cormorants! That was a new and special sight. Not the cormorant, but the fact that the one cormorant had been joined by several.

 

Her på bildet ser du to av dem. Den tredje skarven var mer en rastløs sjel, og fløy hit og dit og rundtomkring. Og jeg gråt nesten fordi jeg ikke hadde kameraet med meg. Men heldigvis har jeg jo ny mobiltelefon, så da gjorde jammen den nytten.

In this photo you can see two of them. The third cormorant was more like a restless spirit, and flew here and there and all over. And I almost cried, because I didn’t bring my camera. But thankfully, I have a new mobilephone, and I got a good use for the camera on it here. 

Jeg synes ikke skarven er en spesielt vakker fugl, men jeg synes den er kul, og den er fascinerende.

I don’t think the cormorant is a particular beautiful bird, but I think it is cool, and very fascinating.

Finnes skarven der du bor?

Are there cormorants where you live?

 

6 kommentarer
      1. Ja, dere har sikkert flere enn vi har. De er litt kule. Men kanskje de kan bli litt ukule når de blir for mange…jeg vet ikke jeg. Holder meg til den kule statistikken 🙂
        Klem ♥

    1. Her er masse skarv og nesten for mange..Den spiser rubb og stubb av blader og slikt på trær..Noen holmer er nesten svarte for alt grønt er spist opp.. Og spiser mye fisk i havet! Så ingen populær fugl dessverre…

      1. Huff, det er jo leit når det blir for mange og for ødeleggende. Det er jo ikke kult. Så jeg skjønner hvorfor den ikke er så populær da ja.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg