BYTTER DU PASSORD OFTE?

Jeg fikk akkurat telefon fra et av barna mine om at jeg burde bytte passord på eposten min, da den er en av over 700 millioner eposter som er hacket.

Nå har jeg 2 eposter da, og den jeg bruker mest er hacket. Den andre var heldigvis ikke på listen.
Jeg byttet så klart passord med det samme, og jeg bør jo absolutt gjøre det MYE oftere enn bare når det er en trussel på gang.

Jeg opplevde to ganger i høst å bli kastet ut av min egen epostinnlogging. Sånn helt uten videre. Og det gikk ikke å logge inn igjen. Heldigvis er jeg koblet opp til mobilen, og til en annen epostadresse, så jeg fikk byttet passord og kom meg inn igjen. Jeg fant ikke tegn på at noe var rotet til, men man vet aldri hva de ser etter eller hva de er ute etter, de som vil inn.

Det er kjipt når noen bryter seg inn, enten det er datainnbrudd eller andre innbrudd. Og i dataverdenen kan så utrolig mye misbrukes.

En artikkel om eposter på avveie står i bl. a. VG. Men den står kanskje i andre aviser også. Klikk på bildet for å komme til artikkelen.

Det er viktig å bytte passord regelmessig, men jeg sliter med å huske alt, så noen ganger går det helt i stå hvis jeg ikke har “huskelista” i nærheten.

Er du flink å bytte passord ofte?

 

#innbrudd #datainnbrudd #epost

12 kommentarer
    1. Jeg opplevde å bli sperret ute fra min egen e-post en gang, og fikk beskjed om at andre hadde kommet seg inn på den. Jeg kom aldri inn på den igjen Jeg måtte bytte epost adresse, og fikk utdelt et ganske langt passord med tall og bokstaver. Et passord jeg aldri hadde kommet på å lage sjøl. Dette har jeg beholdt Håper det er trygt, men man vet jo aldri. Jeg tror ikke folk ville finne så veldig mye spennende om de hacket e-posten min, men det er jo utrivelig uansett.

      1. Ja, hater det jeg også…så utrolig mye å huske hele tiden. Og når man da er glemsk, så er det jo helt umulig 🙂
        Ikke kjekt når det blir tull med sånne ting nei. Da blir det mye styr for å ordne opp.
        Klem ♥

    2. Nei…jammen ikke ofte jeg bytter passord….som du sier…sliter med å huske..så nei…har nok ikke det….Godt med en påminnelse…Ha en god helg!

    3. Ja jeg bytter passord med jevne mellomrom, noe jeg begynte med da min gamle e-post adresse ble hacket. Jeg bytter ikke bare passord der, men på andre steder også kanskje mest for at jeg har glemt det jeg hadde, hihi!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg