BYTUR

Ja, nå trodde du sikkert at jeg hadde vært på byen på fest. Men det har jeg ikke. Det er veldig lenge mellom hver gang det skjer 🙂

Men jeg tar meg rett som det er en bytur, på dagtid, helt alkoholfritt, og veldig koselig.

Og på mandag gjorde jeg det. Litt under tvil, for dagen var ikke den beste. Men jeg skulle møte en venn jeg ikke har sett på 4 år. Så da var det bare å hive seg rundt, siden jeg også hadde et annet ærend jeg kunne gjøre på samme turen.

Det foregår jo en veldig byfornyelse i byen min, Sandnes. Byen vokser, og det bygges sykt mye leiligheter spesielt. Og i tillegg har det blitt bygget nytt rådhus, og så bygges en bypark midt i byen, rett ved jernbanestasjonen.

Og i båthavna har det blitt lagt nytt dekke på kaien, med fin dekorasjon og fontene som barna kan løpe i osv. Veldig fint faktisk. Det er kjekt når det skjer noe nytt og lages noe pent.

Men så kom jo korona, og da ble et nytt parkeringshus lagt på is, ettersom jeg har forstått det. For den nye parken er lagt der hvor det før var parkeringsplass for sentrum.

Tok noen bilder, for å illustrere byen litt 🙂

 

Det var en vindfull tur denne dagen. Faktisk var det storm i kastene, og et par steder holdt jeg på å blåse av på veien ned til sentrum.

 

Her er litt av byfornyelsen. Bygget i midten har stått i noen år, men er fortsatt moderne og flott. Her holder Sparebanken til. Bygget til høyre er et splitter nytt leilighetsbygg, tror det sto ferdig til jul. På taket har de visst minigolfbane. Og nederst skal det komme litt butikker eller restauranter eller noe sånt. Det skal visst lages en promenade på sikt. Det mørkerøde bygget til venstre er Sandnes nye Rådhus. Jeg vet ved inside information at bare kledningen har kostet noen millioner. Det er visst noen helt spesielle fliser laget i Italia. Hvis jeg ikke husker feil. Jammen godt at vi er betalingsdyktige vi som bor i denne byen, sånn at vi kan ha en så flott stas-stue til våre kjære politikere.

 

Svanene har ikke fått noen stue, men jeg tror de liker seg godt i sjøen i vær og vind uansett. Det er sikkert mat nok, både i sjøen, og fra land. Det var litt bølgebrus denne dagen.

 

Det har begynt å bli veldig fint i båthavna. Det er pyntet med noen sittedingser, og trær og planter. Her kan det sikkert samles litt folk tenker jeg.

 

Og så en sånn artig vannfontene som barna liker så godt å løpe i om sommeren når det er varmt. Det var ganske dekorativt foran Rådhuset her sånn 🙂

 

Videre mot sentrum går jeg forbi et av byens kjøpesenter, Vågen Amfi. Dette bygget huset garnfabrikk før i gamle dager. Det som nå er SandnesGarn. Det er pyntet med så fine fat med blomster. Helt nydelig.

 

Og så har jeg klatret opp på togperrongen, for å ta et overblikk over den nye parken. Alt er ikke ferdig enda. Men deler var åpnet for byens befolkning, og da spesielt lekeområdene. Veldig kult. Men snart stenger de igjen, for oppe på de hvite søylene skal det legges en ring. Jeg skal nok skrive om det når det er ferdig. Og det tar visst mange måneder, så det er en stund til.

 

Det blir flott når alt er ferdig. Jeg gleder meg til det. Og det har kostet, dette her, så jeg håper at byens befolkning tar godt vare på dette, og at det ikke blir utført hærverk og sånt som ofte pleier å forekomme.

 

Denne kunne jo vært rengjort synes jeg. Det er uret oppe på perrongen. Og kunsten som henger på, fortjener å bli tatt vare på.

 

Nedenfor perrongen ser det sånn ut. Husker ikke hva dette hjulet heter, men det har stått der i mange år.

 

Et lite glimt fra andre siden av hjulet også 🙂

 

Før jeg møtte min venn, måtte jeg ha meg litt lunsj. Så da ble det ost og skinke pai på Gamlaværket 🙂

Og det smakte godt etter all den fotograferingen 🙂

Herlig med en sånn tur en gang i blant. Og kjekt å se at alt som har vært anleggsarbeid så lenge, endelig begynner å bli ferdig 🙂

8 kommentarer
    1. Mye fint i byen din 🙂 Artig fontene for både barn og voksne også 🙂 Jeg har løpt i en sånn i sommermåneden i Gdansk 😀 Gøy! Fin lekeplass der også hos deg. Sikkert kos med et møte med vennen din også <3 klemmer <3

      1. Ja, det begynner å bli en fin og fargerik by etterhvert. Veldig kjekt det. Og det lekeområdet ser kjekt ut. Skulle hatt små barn nå 🙂
        Fontene er kjekke når de er sånn. For både små og store 🙂 Gdansk ja, der har jeg vært, men det var vinter da, så da var nok den fontenen gjemt for sesongen 🙂
        Det var veldig hyggelig å møte min venn igjen etter så mange år. Det gjorde godt 🙂
        Klemmer ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg