DAGSTUR TIL BRIGHTON, OG JEG HAR SÅ LYST Å DRA DIT IGJEN (bildedryss)

Ja, jeg innrømmer det, jeg elsker å reise. Men all den reisinga jeg liker å gjøre, harmonerer ikke alltid med lommebok og helse. Det er jo det som er bakdelen.

Jeg og min datter hadde snakket om å reise til Brighton i høstferien. Men vi begynte å snakke litt sent, for da var flyreisen allerede blitt ganske dyr. Og så skal man jo ha hotell, og det blir også dyrere jo lenger man venter. Og i tillegg så kan jeg ikke nøye meg med bare 2 netter, for det blir for travelt for helsa mi og jeg går glipp av så mye da. Så da bør vi helst ha minimum 3 netter, sånn at jeg har litt tid å hvile også innimellom. Og jo mer hvile jeg trenger, jo mer koster det i penger. Tid er penger, det er det liten tvil om.

I sommer var vi i London jeg og Amalie, i nesten en uke. En kjempeflott tur, som inneholdt lite av de dyre og folksomme tingene, men mye av rolige og koselige småting. Vi har jo vært i London flere ganger før, så det er jo ingen grunn til å hive seg rundt og besøke alle de dyre turistmagnetene mer enn en gang. Og som gangen før, valgte vi å dra på dagstur til Brighton. Noe som frister mer og mer til å dra dit, og kun dit en gang også. For jeg har så lyst å se mer av den koselige byen.

Men her kan jeg jo i alle fall vise noen glimt fra vår dagstur dit i sommer, så får jeg kanskje bare trøste meg med det inntil videre 🙂

Brighton er en by i East Sussex sør i England, og er også kjent som en badeby. Hit kommer folk på ferie for å nyte strandliv og byliv i en og samme tur. Stranden er lang. Og det er masse utesteder/kaféer, butikker og forlystelser underveis. Stranden har også en pir, som inneholder forskjellige tivoliattraksjoner og spille hall, i tillegg til pub/bar og spisesteder. Det ser liksom ikke sånn ut på bildet, at piren kan inneholde så mye. Men det gjør den faktisk.

Promenaden er fin, det er laget fint til for både gående og syklende. Og underveis finner man også baner for dem som vil spille ball osv. Det er ikke med på bildet her, men tenkte bare jeg skulle nevne det 🙂

Noen drev også og laget film eller TV-innslag her. Så her gjaldt det å holde en lav profil hvis man da ikke hadde lyst på sine moments of fame. Bak hun dama midt i bildet, ser man restene etter den gamle piren.

Vi tok oss en tur ut på den nye piren vi, og kikket på alt som var der. Det var heldigvis ikke så enormt folksomt, for vi var der vel litt før feriesesongen startet for alvor.

For å komme oss ut til tivoliområdet måtte vi gå gjennom spillehallen. Og her på bildet er bare en liten del av den. Det er enormt mange automater med mynter, hvor man slipper ned mynt og håper at den ene lille mynten skal dytte ned veldig mange mynter som allerede ligger der. Vi spanderte ikke noe på disse automatene/maskinene. Men vi kikket på når andre gjorde det 🙂

Her viser et oversiktsbilde av piren, og som du ser, så er det litt å ta seg til der.

Vi stoppet for en liten snack. Valget falt på churros, men vi kunne også kjøpe vafler med is og sånne ting.

Denne her fristet ikke. I alle fall ikke på et sted som dette. Hvor greia nok er å tjene mest mulig penger 🙂 Men den er sikkert fin for noen 🙂

Og så er det tivoliområdet da. Og det inneholder berg og dalbane, tømmerrenne, karuseller av forskjellige slag, bilbane, spøkelseshus og mye mye mer. Ganske utrolig hvor digert det faktisk er når man er der.

Jeg hadde litt lyst å gå inn i spøkelseshuset, men så traff jeg på denne karen på utsiden, og besluttet at jeg holdt meg utenfor. Tryggere det 😉

Utsikten inn mot land var upåklagelig. Nydelig vær gjorde utsikten flott, og ingen tvil om at Brighton er en stor by.

Vi kikket på utsikten fra begge sider av piren. I horisonten sees British Airways i360. Det høye tårnet man kan få seg en fin kjøretur opp i, med utsikt over hele byen.

Selve piren er bygget på påler ned i sjøen og er 525 meter lang.

Vel inne på stranden igjen, ruslet vi et godt stykke langs stranden og kikket på livet. Her er det et utested som hadde live underholdning. Hun dama i gult til høyre i bildet underholdt med sang. Hun var ganske flink ja 🙂

Vi gikk innom noen butikker på stranden også. Her er en kunstners butikk. Han hadde ganske mye spesielt i sitt sortiment. Kunne faktisk tenkt meg å kjøpe noe også, men så var det prisene da 😉

Og her er tårnet British Airways i360 🙂 Her er folk oppe i kuppelen og nyter utsikten.

På stranden lå et hus også. Ja, lå. For det lå på taket, akkurat som at noen har mistet det, og det landet opp ned. Det er en av de nyeste attraksjonene her i byen. Vi kunne gå inn også, men vi nøyde oss med å kikke litt på utsiden.

Et populært fotomål er det i alle fall 🙂

Og så måtte vi jo ha mat. Og vi fant en restaurant vi hadde vært på tidligere, hvor vi var veldig fornøyde med maten. Utenfor gikk det også å sitte, men Brighton har et problem med tyvaktige måker, akkurat som mange andre byer med havn og sjølinje. Så vi valgte å sitte inne.

Og her er matvalget vårt. Jeg mener å huske at det var kyllingburger, servert med en coleslaw og fries.

Det smakte godt 🙂 Men vi har besluttet at neste gang vi er i byen der, skal vi forsøke middag et annet sted 🙂

Jeg tok meg en kaffe mocca til dessert. Det er en av mine favorittdrikker.

Men, dagen hadde en ende, og vi måtte etterhvert gå mot jernbanestasjonen for å ta toget tilbake til London. Underveis var det fint å beundre strandlinjen før vi gikk bakken opp mot stasjonen.

Toget var Gatwick Express. Det tok ikke lange tiden hvis man var heldige at det ikke hadde så mange stopp.

En vellykket dag ble det jammen. Og vi nådde jo selvsagt ikke å se så mye annet enn stranden og piren. Men vi har besluttet at vi skal tilbake, og se andre steder i Brighton også. Og da gjerne en tur kun dit i flere dager i strekk. Det er målet. Og kanskje, hvis jeg klarer å få fingen ut, gjør vi det tidlig neste sommer 🙂 Vi må bare finne ut når eksamen til datteren min er unnagjort først 🙂

For Brighton er en fin by, vel verdt å reise til ♥

Har du vært i Brighton?

#brighton #reise #ferie #sommer #brightonpier

1. Du verden. Der var det litt av hvert i fargerike klatter langs havet 😀 Nei, jeg har aldri vært der. Egentlig veldig lite i England. Men jeg har vært i Edinburg og Cambridge. Men hva gjør vel det, når du gir sånne flotte bildeturer gjennom stedet. Ikke lite to flotte jenter fikk med seg på ganske kort tid 😀 Tusen takk 🙂

1. Edinburg kunne jeg også likt å besøke. Og mange mange andre steder. Det er kjekt å fortelle om de plassene jeg har vært. Kjekt at gleder 🙂

2. Det så ut som en fantastisk by 🙂 Kunne veldig gjerne tenke meg å reise dit en gang <3 Ha en super fin dag 🙂

3. Gøy å se, ser både spennende og flott ut der ..og dere er jo så fine både mor og datter <3 Ikke vært i Engeland i det hele tatt.. London er en by jeg har hatt lyst til å besøke..Kunne faktisk vært på to gratis turer dit..men det var etter jeg ble syk..så da ble det ikke noe av for min del.. Den ene turen var med jobben til mannen min..med alt inkludert..og den andre ville mamma spandere på oss jentene.leit jeg ikke fikk det til siden mamma jo nå er borte..men sånn er det !Klem og fin ny uke til deg <3

1. Huff så leit at du måtte si fra deg turene til London. Det er ikke gøy med denne sykdommen vi drasser på.
        Jeg har lært meg et par nye triks for å klare sånne turer. Men det blir jo dyrere da, dessverre. Så det er prisen man må betale. Uansett, gleden over å reise, den hjelper meg gjennom tunge stunder ellers i året, og det er også viktig. Så får jeg heller bare stå over andre ting jeg også gjerne kunne ønsket å være med på.