DÅRLIG MATLYST OG ALL DEN GODE MATEN

Normalt sett er jeg glad i mat. Jeg liker frokost like godt som middag. Og en god lunsj er ikke å forakte. Jeg kan la meg fenge av en god matoppskrift, eller kakeoppskrift, og gjerne forsøke selv.

Men de siste månedene har matlysten vært helt på bånn. Faktisk så dårlig at jeg har gått ned 5 kg. Og hadde det ikke vært for at det er julesesong nå, og jeg elsker kalkun, ribbe og pinnekjøtt, så hadde jeg sikkert vært nede ett kilo til.

Men vet du hva det aller verste er?

Nå må du ikke ta det ille opp hvis du er matblogger altså, for det har ikke noe med deg og maten din å gjøre. Men altså, det verste er å scrolle bloggforsiden, og se alle matinnleggene. Bare å se på bildene gjør at det vrenger seg i meg. Jeg kan nesten kjenne lukten, og da mister jeg helt matlysten. Så når jeg ser at noen har blogget om mat, ja da må jeg scrolle raskt forbi.

Normalt sett er ikke dette et problem, da jeg alltid har vært interessert i gode oppskrifter, og gjerne har lest matbloggernes innlegg og gode tips og idéer. Men altså nå, nå går det ikke. Jeg blir fysisk dårlig av det.

Om noen går på kjøkkenet her og begynner å lage varm mat, så kan det også være en utløsende faktor til at jeg mister matlysten. Luktene, jeg føler meg dårlig. Selv om det er lukter jeg vet at jeg normalt liker.

Så det har vært en glede å komme til julesesongen, og at jeg faktisk har klart å spise nokså godt. Og at jeg har syntes at det både har luktet og smakt godt. Men jeg kjenner tanken, hverdagstanken, om hverdagsmaten, og allerede kjenner jeg at matlysten er i ferd med å avta igjen.

Drikke har ikke vært noe stort problem. Men disse 3 månedene jeg nylig har ligget syk, da var det faktisk litt vanskelig å drikke cola. Samme hvilken cola. Og jeg liker cola (uten sukker) veldig godt. Så jeg kunne ha lyst på en cola, men klarte bare å drikke et par små slurker.
Gode kaffedrikker har jeg da klamret meg til. For min del må kaffen være med både melk og søtt i. Og når jeg da har fått i meg en kaffedrikk, så har jeg i alle fall fått i meg noe.

Nå er jeg der at jeg spiser. Men porsjonen jeg spiser er ikke stor. Så det blir ikke så mye næring akkurat.

Derfor besluttet jeg å kjøpe noen næringsdrikker på apoteket. Sånn for i alle fall å få i meg noe næring, siden drikke vanligvis ikke er noe problem å få i seg. Det fungerte faktisk ganske greit synes jeg. Jeg får i meg litt mer av det jeg bør.

Nå er jeg spent på det nye året vi skal gå inn i. Spent på om matlysten vil komme tilbake. Bl.a. Ja, jeg har flere spenningsmomenter i året som kommer ser du. Noen av dem er litt for spennende. Usikkert, utrygt, skummelt. Men det skal jeg skrive om i et annet innlegg.

Og kjære du, fortsett å legge ut matoppskrifter og god mat. Men enn så lenge, scroller jeg veldig fort forbi. Forhåpentlig blir det bedre ganske snart 🙂

19 kommentarer
    1. Huff, da blir du nok både kvalm og skremt om du leser mitt blogginnlegg i dag… 🤪🤣 Håper virkelig at matlysten kommer tilbake hos deg snart. Ikke greit at du skal ha det sånn! ❤

    2. Det er trasig når matlyst forsvinner 😶 både smak og lukt er godt å ha når man skal spise…. men om man da blir kvalm av luktene er det ikke fristende å spise…
      Godt du har spist julemat og kosa deg ❤
      Gode ønsker for dagen videre 🎄☃️🌟

      1. En periode hadde jeg en forvrengt smakssans, da smakte alt vondt. Men nå er både smak og lukt der det skal, men ikke lysten til å spise. Litt får jeg heldigvis i meg likevel, for jeg vet jo at jeg er glad i mat 😉
        Ha en flott siste dag dette året ♥

    3. Slitsomt med dårlig matlyst.
      Godt det smakte godt med julemat da. ☺
      Forstår godt at det er vanskelig med diverse matlukt når en sliter med kvalme og matlyst.
      Slike proteindrikker er veldig smart. Da får du i deg der du trenger ihvertfall. God klem med ønske om en god dag 🙂❤

      1. Ja, de drikkene er fine, jeg får ikke fullt så dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarer å spise så mye. Men litt får jeg heldigvis i meg 🙂 De siste to dagene har jeg hoppet over middagen da. Orket ikke.
        Ha en flott siste dag i år ♥ Klem

    4. Uff det er så leit når man ikke har matlyst og bare det i seg selv gjør jo at man går litt uggen hver dag. Det syns jeg ikke du fortjener etter 3 måneder syk. Håper den kommer tilbake og det er bra å lese at du har spist godt i jula ❤

      Stor klem fra meg ❤

      1. Ja, jeg er glad jeg har fått i meg litt god mat nå i jula, selv om de siste dagene har blitt litt magrere. Men jeg koser meg fordet 🙂
        God klem ♥

    5. Uff at du skal ha det sånn altså😢 Jeg krysser fingrene for at du får mange gode dager og nyheter i det nye året❤
      Godt å høre at du har kost deg litt med maten i jula i hvertfall 😊
      Stor klem til deg❤

      1. Ja, maten i jula har vært god. Har ikke spist middag hver dag da. Men i dag skal jeg spise litt. Gleder meg til kalkun og nydelig waldorfsalat 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg