DET BEGYNNER Å GÅ SEG TIL

Tiden leger alle sår heter det så fint, og det stemmer jo. Det er rart med det, når verden står på hodet, og alt er kaos, så ser man ikke helt noen vei ut. Man er rett og slett i krise. Og sånn har det vært for meg en stund nå.

Først kom covid 19 og alt av begrensninger og forsiktighetsforbehold som det medførte. Det alene kunne vippe meg av pinnen. Men jeg taklet det ganske bra synes jeg. Jeg har vært enormt forsiktig. Jeg har vasket alt av varer jeg har tatt i hus, og ellers fulgt alle regler. Når reglene lettet litt, så var det fint å kunne gi og få noen klemmer, sånn helt forsiktig. Og på bursdagen besluttet jeg at jeg hadde behov for klemmer, så da lot jeg all forsiktighet fare. Og nå er det jo over en uke siden, og enda er jeg frisk og rask uten koronaspor 🙂

En liten stund etter covid 19 inntok landet, begynte jeg å merke at forholdet jeg var i skrantet. Jeg hadde ikke lagt merke til det før. Men jeg var vel i en lykkeboble eller noe sånt. For koronaen tok jo på litt ekstra, og man ble litt negativt preget. Og da la jeg merke til at ting var høyst utilfredsstillende. Kanskje hadde det vært sånn en stund allerede, bare at i min tåkelagte verden, så er det ikke alltid jeg reflekterer så mye over tingenes tilstand. Jeg er mer der at det går seg til, som alt annet. Og ethvert forhold har problemer iblant.

Så da begynte jeg en sorgprosess egentlig. Du vet, kjærlighetssorg!

Selv om det ikke var slutt eller noe sånt. Jeg følte meg bare så dødsens ensom.

Så fikk jeg nok et slag i ansiktet, fra NAV, med avslag på uførsøknaden. Og da kjente jeg at ting neppe kunne bli noe verre. Men det ble det. For plutselig var også forholdet over, på toppen av det hele. et par dager før bursdagen min. Det som jeg trodde ville gå seg til igjen etterhvert når kaoset roet seg. Så fikk jeg det i bursdagsgave nesten. Jeg kjente den. Og jeg kjente samtidig at om noe mer galt skjedde nå, så ville jeg ikke takle det særlig bra.

Takket være familie og gode venner, som har hjulpet meg, og støttet meg, og rett og slett vært her for meg, så har jeg begynt å komme meg på fote igjen. Jeg følte meg så uendelig sliten, trøtt og lei. Rett og slett uholdbart utmattet. Siden vi hadde så fint vær, var jeg omtrent smertefri, men den utmattede følelsen, den var sånn at jeg nesten ikke holdt det ut.

Nå begynner det endelig å gå seg til. Nå begynner jeg å få fast grunn under føttene igjen. Nå begynner jeg å slappe litt av. Sorgprosessen har vært slitsom, med alt fra gråt til sinne og likegyldighet. Jeg følte det svært urettferdig. Men nå har jeg kommet meg gjennom det meste. Nå kan jeg ta selfier uten solbriller 😉 For nå føler jeg at det slitne ansiktsuttrykket mitt begynner å avta. Glimtet i øynene er i ferd med å vende tilbake.

Jeg har vært flink til å glede meg over de små ting i hverdagen, selv om jeg egentlig har hatt det dritt inni meg. Jeg har egentlig klart å skyve til side det vonde i stunder av gangen. Og jeg har nå holdt meg litt aktiv også, for å klare akkurat det. Og nå når det har begynt å regne igjen, og temperaturen sank, kom en del smerter tilbake igjen. Men jeg hadde en veldig rolig dag i går, noe som gjorde at dagen i dag ikke ble så gal. Jeg har melkesyresmerter i lår og legger i dag, men det får bare være, for det har jeg sluppet i flere uker nå. Og når tankekjøret har roet seg, så hjelper det også veldig. Jeg har hatt tankekjøret i flere måneder, så det er jammen godt å slippe litt av det nå.

Dette har vært litt av en krise for meg. Rett og slett en personlig og vanskelig krise. Og jeg har kommet fra det (så langt) med hodet hevet og ryggen hel. Jeg har klart å takle det. Med god hjelp.

Så nå ser jeg fremover, sterk som en okse. Ikke noe skal få knekke meg 🙂 Det begynner å gå seg til nå 🙂 Endelig!

 

 

27 kommentarer
    1. Ikke så greit når alt liksom går “skeis” i tillegg til at man er kronisk syk.. da gjelder det å se etter små lyspunkt som du har gjort 🙂 Håper ting går veien for deg fremmover og at du kan kose deg og nyte sommeren… Nydelig bilde av deg..og jeg ser glimtet i øynene ja…. Stor klem <3

      1. Alltid leit når ting ikke går på skinner, og spesielt når man ikke har de beste forutsetningene for å klare motgangen. Men det å finne de små lyspunktene er redningen 🙂
        Sommeren skal nytes, og forhåpentlig blir fortsettelsen av sommervarmen å komme nå etter regnskyllet 🙂
        Tusen takk ♥ God klem ♥

    2. Glimtet er tilbake….Sterk dame du Eva <3 dette klarer du….menn altså….la dem seile sin egen sjø….nyt deg selv, ungene og vennene dine 🙂 klem fra meg…Men det som jeg tenker på…Alt du har strikket og produsert til Pål og ungene…Det er ikke lite…

      1. Takk for det fine du ♥
        Ja, menn altså…vi ler jo av det, men jammen kan det være frustrerende også 😀
        Ja, det har blitt noen strikkerier til dem, men det er jo bare koselig, og vi er jo fortsatt venner, Pål og jeg. Og det håper jeg vil fortsette. Vi har hatt mye kjekt sammen. Så selv om ting gikk litt i vasken nå, så er det jo omstendigheter rundt det, som har vært vanskelige å kontrollere. Leit er det jo uansett 🙂
        Klem ♥

    3. Så trist å lese at forholdet deres er over <3 Jeg heiet så veldig på dere! Men sånn er det noen ganger, og selv om det føles uendelig trist der og da, så kommer man oftest stylet ut av det <3

      1. Ja, sånn er det noen ganger. Og det er leit. Jeg så ikke den komme, skal jeg være helt ærlig. Men vi er jo venner, og det er jeg glad for 🙂
        Man kommer styrket ut av tøffe ting man opplever, så sånn sett er det jo en bra ting ♥

    4. Leit å lese at du har hatt så mange tunge dager, og at forholdet tok slutt.
      Godt at du nå har det bedre, og at ting går seg til. Sender en klem. 🙂❤
      Flott bilde av deg! 🥰

      1. Ja, det har vært en tøff tid på mange måter. Og herlig at det begynner å se lysere ut. Det er jeg veldig glad for 🙂
        Tusen takk, og klem tilbake ♥

    5. trist att forholde tok slutt,men bra du har kommet deg slik att du kan se fremover,ja du er sterk og jeg håper det beste for deg ,krysser fingrane for att NAV snur også ,da kan du virkelig slappe av ,og bilde av deg i dag var nydelig :=)

    6. Ja livet inneholder både sorger og gleder og noen ganger er det veldig mye sorg. Men det er fint at du er bedre nå.
      Jeg hadde også det i flere måneder nå med masse ulike plager og i tillegg mistet en datter på grunn av korona virus. Jeg prøver fortsatt å bli bedre og henter innstyrke fra Gud hver dag. Håper tiden leger alle sår.

      Ha en fin dag.

      1. Åhh….så enormt leit å høre at korona har stjålet en av dine kjære 🙁 Noe så forferdelig. Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt det må være.
        Sorger kan vises i så mange varianter, men din er den aller verste. Kondolerer ♥
        Varme og gode klemmer fra meg til deg ♥♥

    7. Stor klem til deg. Du har hatt mye i år, og du har kommet gjennom mye. Alt det du skriver kan jo være krise i seg selv, og belastende når vanskelige ting kommer på rekke og rad. <3 (Gratulerer med overstått bursdag også, har ikke kommentert på lenge)

      1. Tusen takk fine du ♥
        Ja, det er jo sant som du sier, at også separat kan disse tingene være kriser. Og ikke lett når alt kommer på en gang. Men da blir man gjerne fortere ferdig, enn at de skal komme etterhverandre 😉
        Har merket at du har vært litt borte fra kommentarfeltene, men det gjør jo ikke noe. Du må gjøre det akkurat sånn som er best for deg ♥
        Klem ♥

    8. Så trist å lese at det er slutt med Pål! 🤗 Veldig godt å lese at du har det bedre, det fortjener du.
      Kjenner jeg blir ganske opprørt på dine vegne over NAV, de burde gitt deg uførepensjon synes jeg. Det er mange som er friskere enn deg som har fått det.
      Hvis du har lyst til å gå en onsdag, så er det bare å ta kontakt. Vi går fortsatt fast på onsdager rundt Stokki. God klem fra meg! 🥰

      1. Tusen takk for det ♥♥
        Ja, leit akkurat det. Men rart med det, livet går videre, samme hvilke problemer man kaver med 🙂 Det med ufør blir bare vanskeligere og vanskeligere. Og jeg vet at mange har det, som ikke hadde trengt det. Som fint kunne hatt en eller annen jobb. Men systemet virker ikke helt sånn tydeligvis. Det er vi som sliter mest som må virkelig slåss for å få noe.
        Takk for turtilbud. Her om dagen går det trått med turene. Men håper det tar seg litt opp igjen etterhvert. Jeg skal huske på deg ♥
        God klem til deg også ♥

    9. Vil sende deg en stor, varm, megaklem. Og så er det godt å høre at det begynner å gå seg til. Bildet av deg var helt nydelig, du ser strålende ut. Klemmer i fleng <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg