DET BLIR INGEN OSLOTUR

Tidligere i vinter bestemte jeg at jeg hadde lyst å ta meg en ny Oslotur. Helt alene. Ja, i alle fall hvis helsa og smittetrykk ville tillate det.

Sist jeg var i Oslo var like før Covid kom til landet. Jeg var der i november 2019.

Jeg bodde på hotell på Karl Johan de fleste døgnene. Og trivdes veldig godt med det.

Det er noe med det å komme seg bort litt, skifte stue, se noe nytt. Jeg er enormt mye hjemme. Og spesielt nå når smitten er så høy.

Og nettopp det, at smitten er så høy, er årsaken til at det ikke blir noen Oslotur på meg nå til våren. Eller årsaken er vel nærmere bestemt at jeg nylig fikk svar på antistofftesten jeg fikk tatt, og den viser at jeg ikke har noen antistoffer etter å ha tatt 3 doser av vaksinen.

Det er mye smitte her også. Mye mer enn noensinne. Men forskjellen her og i Oslo, er at her er jeg hjemme. Jeg trenger ikke å gå ut. Mens reiser jeg til Oslo, må jeg jo gå ut. Jeg må ut for å se på ting, benytte tiden til det, jeg må ut for å spise, jeg må ut når jeg skal reise, og jeg er jo tross alt ikke hjemme. Et hotellrom er jo ikke hjemme. Og hvorfor skal man reise til Oslo for å mure seg inne på et hotellrom?

Så nei, det blir dessverre ikke noen Oslotur på meg enda.
Med mindre jeg ikke får covid her hjemme først da, for da vil jeg jo bli immun en stund 😉
Men jeg gambler jo ikke med det, all den tid jeg ikke vet hvor syk jeg vil bli. Det skjer hvis det skjer. Og i mellomtiden får jeg passe så godt på meg selv som mulig 🙂

Her er noen glimt fra min forrige Oslotur, i november 2019:

Jeg møtte flere venner og bekjente, bl.a. Karidansen. Og jeg hadde en overnatting også hos henne. Enormt koselig. Vi fikk gjort litt av hvert sammen gjennom mitt Oslo-opphold. Snø fikk vi også boltre oss i 🙂

Blant annet besøkte vi Theatercaféen. Og her har Kari foreviget meg i toalettrommet.

Og selvsagt måtte vi beundre kjendisveggen, der hang bilder av diverse prominente gjester som har besøkt etablissementet.
Kanskje det henger bilde av meg og Kari der nå, kjendisbloggere som vi tross alt er 😉

Her er et bilde fra gangen inn til hotellet jeg bodde på. Gangen går inn fra Karl Johansgate, og inn til hotellresepsjonen. Jeg synes det var et koselig område.

Jeg måtte selvsagt innom og kikke på 22. juli minnene. Dette lå like i nærheten av hotellet.

Ord blir fattige, og det gjorde inntrykk å se rosehavet. Vi har vår helt spesielle og fine egenskap å takle sorg på, med roser, fred og kjærlighet.

Dronning Sonja fikk jeg også besøkt. Hyggelig og sprek dame ♥

Fin utsikt nedover Oslos paradegate Karl Johan.

Jeg besøkte også Hjemmefrontmuseet. Jeg er ikke sånn superinteressert i krig og elendighet, men det er viktig historie. Og det gjorde inntrykk å gå der og kikke.


Forbud mot røde toppluer ble det også. Det ble sett på som en demonstrasjon. Og det blir vel som å vifte med det røde kledet mot tyren.

En liten rusetur rundt på festningsområdet gikk jeg også, og der møtte jeg denne da jeg beundret utsikten.

Jeg møtte en annen venninne også, fra min barne og ungdomstid. Hun bor nå i Oslo, og viste meg rundt steder hvor jeg ikke hadde kommet på å gå.

En restaurant hvor jeg spiste, klarer dessverre ikke å huske hva den het, hadde et så spesielt lokale at man fikk lov til å gå rundt og kikke. Her var det ting og tang fra gamle dager, som hang alle steder hvor det var mulig å henge noe 🙂

Og før jeg reiste hjem tok jeg meg en rusletur til Tjuvholmen. Der kikket jeg på berømte hoteller, på moderne arkitektur og så besøkte jeg et konditori/bakeri, som jeg heller ikke akkurat nå husker navnet på. Men det var fint å gå der på en iskald dag.

Jeg har så mange flere bilder jeg gjerne skulle vist frem, av ting som ikke er nevnt her i dette innlegget. Men man må jo bare ta et utvalg. Flere bilder får bli til en annen gang.

Dette var en kjekk tur som jeg minnes med glede. Dessverre får jeg ikke en vårlig reprise som jeg hadde tenkt ser det ut som. Men også det får bli til en annen gang 🙂

Tusen takk for følget ♥ Og ha en god lørdag ♥

26 kommentarer
    1. Kanskje det viser seg at vi har fått noen medisiner, eller at smitten har gått ned litt innen den tid. Du trenger jo ikke bestille nå? Veldig gøy å se alle bildene fra forrige turen 😊

      1. Nei, jeg bestiller ikke nå. Det hadde jeg uansett ikke gjort. Fordi helsen min er så uforutsigbar. Så den vil også ha noe å si før jeg hadde valgt å reise. Men sånn som det ser ut nå, så vil både helse og covid stikke kjepper i hjulene for min lyst til å reise. Tiden vil vise, trenger å komme meg bort litt 🙂
        Kjekt med litt minner ja. Og den turen var så kjekk, jeg har så mange fine bildeminner ♥

    2. Hva betyr det egentlig? At vaksina ikke har gjort NOE? Merkelig det der altså🙄

      Det viktigste er jo formen din, helsa kommer først, men mye kan ha forandret seg innen våren og det håper jeg virkelig slik at du får tatt turen.❤

      Håper du får en fin lørdag, det fortjener du🙏

      1. I min kropp er det bremsemedisiner, som kjører ned immunforsvaret. Og de jobber også mot vaksinen, og sikkert andre ting. Og jeg leste en plass at akkurat den immunsuprimerende medisinen jeg tar er en versting i covid sammenheng, både når det gjelder selve covid og vaksinen. Så det er nok forklaringen. Men jeg kjenner et par til, de også med immunsuprimerende medisiner, som heller ikke har fått antistoffer mot covid etter vaksinen.
        Det er ikke så lenge til begynnelsen av april, som er da jeg ville reise. Og mye kan ha skjedd da, både bedre og verre. Men helsen min har en meget sakte restitusjon, så det spørs. Pluss at jeg også kom på at det er på den tiden jeg skal ha påfyll av bremsemedisin. Så mange hensyn å ta.
        Lørdagen er fin den, her er det storm, så det er skikkelig trivelig å være innendørs ♥
        Masse god bedring til deg, og gjør lørdagen god ♥

      1. Ja, det er leit det. Så jeg får nok satse mer på sommeren, selv om det nok ikke blir så veldig mye reise. Borte bra, hjemme best, i disse dager i alle fall 😀
        Ha en herlig god lørdag du også ♥ Klem ♥

    3. Fint med en tur til Oslo, men ingen vits å risikere helsa 😊
      Håper det sakte men sikkert er i vendepunktet nå 🧡

      Gode minner fra siste turen din!

      Lag deg gode dager Eva og fortsatt god bedring 💚
      Klem

      1. Helt sant det, ingen vits i å risikere helsa.
        Minnene er gull verdt, så kjekt å hente frem igjen ♥
        Tusen takk for det. Lag deg gode dager du også ♥ Klem ♥

    4. Det er nok det lureste nå og bli hjemme. Men så mye fint du fikk med deg sist. Koselig å besøke Oslo. Ja, dere to er sikkert på veggen på Teaterkafeen. Kjente som dere er!!!! Klemsiklem:)

      1. Ja, tror nok jeg blir hjemme. Tryggest det. Får heller reise senere når ting har roet seg.
        Må nok innom å sjekke neste gang, på Theatercafeen 😉
        Klemmer ♥

    5. Det er nok ikke beste tida å dra på tur til Oslo eller andre steder akkurat nå – dessverre! Jeg er så innmari lei lissom….. har så lyst til ting – så veldig lyst! Å bli smittet “med vilje” er ikke akkurat så fristende, en vet jo ikke hvordan en reagerer! Kos deg hjemme – gooood klem <3

      1. Huff nei, å bli smittet med vilje er overhodet ikke noe alternativ. Ingen kjenner konsekvensene av det. Jeg leste om ei som gjorde det. Hun overlevde ikke.
        Best å holde seg hjemme der det er tryggest ♥
        God søndag og klem til deg ♥

    6. Det var veldig koselig da du var her høsten 2019!💜 Lite visste vi om hva som ventet få måneder senere, og bra var det. Jeg skjønner godt at du ikke vil ut og reise i og med at du nå vet at du har dannet lite antistoffer. Kanskje er smittesituasjonen en helt annen om noen måneder. Vi får håpe på det! 😊

      1. Ja, jeg er veldig glad vi ikke visste hva som ville komme. Da koste vi oss uten frykten for det ukjente ♥
        Jeg må være ekstra forsiktig ja. Jeg har vært syk så lenge nå, og ønsker ikke å bli syk igjen. Det tar så uendelig lang tid å bli restituert. Men har jo lyst å leve også.
        Håper at situasjonen snart endrer seg, til det bedre. Ser veldig frem til det 🙂

    7. Skrekkelig synd at det skal være sånn, da.. men du har rett, ikke noe poeng i å gamble med helsa..og slettes ikke noe poeng i å bruke masse penger på en tur der du må sitte inne likevel.
      Med det sagt, krysser jeg fingrer og tær for at det blir snarlige endringer, så du får en velfortjent tur =)

      1. Ja, dumt at det er sånn, men gamble med helsa er ikke noe jeg gjør for morro skyld nei. Og sitte inne, det kan man gjøre hjemme 🙂
        Jeg håper at det blir snarlige endringer, sånn at vi alle kan være litt tryggere ♥

    8. Vi har heller ikke planlagt noe tur akkurat nå. Vi var jo så skitheldige i fjor. Håper du får deg en tur litt senere i år og heldigvis går det mot vår. Jeg venter på å få solen tilbake, bare 2 uker til nå 🙂

      1. Ja, dere var heldige. Jeg levde min ferie gjennom dere 😉
        Kanskje kan det bli tur senere ja. Men tiden vil vise. Vår og sol, ja, det blir deilig. Her har vi jo sol året rundt, når værgudene tillater det. Så det blir bra når solen kommer til dere også ♥

    9. Takk for at jeg fikk “være med” på turen din til Oslo, Eva 😊 Koselig med slike gode minner og fine bilder å se tilbake på, spesielt siden situasjonen er som den er.

      1. Så hyggelig at du ville være med. Vi får bruke de gode minnene for det de er verdt ♥ For ingen vet hvor lenge denne situasjonen vil vedvare.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg