DET BLOMSTRER I EVAS OASE

Jeg kan dessverre ikke skryte av at jeg har så velpleid og fin designerhage. Hagearbeid er for tungt for meg, og det tar jo heller aldri slutt. Så i min lille hage gjøres kun det som er høyst nødvendig. Og innimellom gjør jeg noe ekstra hvis jeg får det over meg at jeg må eller orker.
Jeg har jo en kjæreste som er anleggsgartner, og som selvsagt har lyst å hjelpe meg. Men tiden strekker ikke til. Jeg skulle nok ha pisket ham ut om vi hadde bodd sammen her 🙂

Så det jeg har planer om nå fremover i hagen min, er at det skal lages platting på ene siden av huset, der hvor jeg også har fått bygget en biloppstillingsplass. Og bare det at den parkeringen ble bygget, har jo gjort at jeg har litt mindre plen jeg må stelle. Og plattingen som skal komme, vil også minimere det enda mer, og gjøre alt mer lettstelt.

Men det er en ting i hagen min jeg tar min stolthet i å stelle og passe godt på, og det er epletreet.

Og det er noe jeg kan skryte av. Jeg har fått høre fra flere profesjonelle, at jeg tar godt vare på treet, og steller det riktig og beskjærer det fint. Og en gang for mange år siden, en stund etter jeg hadde flyttet hit, skulle vann og kloakk skiftes, og da måtte deler av hagen graves opp. Han som gravde, syntes det epletreet var så flott, at han gjorde det som sto i hans makt for å redde treet fra å bli ødelagt i prosessen. Om nødvendig ville han grave det forsiktig opp, for så å plante det forsiktig tilbake. Men heldigvis klarte han akkurat å få til å grave rundt det. Treet ble reddet, og det er jeg uendelig takknemlig for. For det er hagens stolthet og glede.

 

Treet er nå overstrødd av hvite blomster og rosa lubne blomsterknopper. Det er sånn hver vår, og hver høst gir det maaaange herlig gode epler. Det er oftest så mange, at jeg gjerne deler ut litt til venner og kjente. Og spesielt nedfallsepler. Mange liker å gjøre bruk av dem, jeg orker selv ikke å bruke energi på å bøye meg ned og plukke dem, når jeg kan stå rett opp ned og plukke dem som fortsatt henger på treet. Så da inviterer jeg til å komme og plukke nedfallsepler.

 

Jeg synes det er så vakkert. En fryd for øyet, rett og slett ♥

 

Grenene er tunge og lange, og henger tungt ned. Det gir et mykt inntrykk, men er litt tungvint å klippe gresset under treet da 🙂 Uansett er det visuelle også viktig, så derfor lar jeg det være sånn.

 

Jeg har valgt å holde treet i en høyde som gjør at jeg når opp til alle eplene om høsten. Og siden jeg ikke er så stor, så blir det jo litt lave grener 🙂 Men epletrær kan man jo forme som man vil. Noen bruker de som hekk også. Jeg tror ikke jeg ville hatt mange epler da, for den fristelsen ville nok blitt for stor med tanke på alle som går forbi 🙂

 

Frodig og fint, og gir løfter om mye fin frukt 🙂

 

Det hersker en travel aktivitet innimellom og i alle blomstene nå om dagen. Og dette er jo viktig for at det faktisk skal bli frukt av disse fine blomstene. Nå er det meldt fint vær i et par dager, så da regner jeg med at innsatsstyrken setter inn, og at det blir enda travlere i treet. Jeg vet at det er flere bønder ikke langt fra her, som har storproduserende bier, og det er jeg glad for. Det er nok derfor dette treet alltid gir så rikelig med frukt om høsten.

 

Så nå er det bare å glede seg til eplehøsten i Evas oase. Men først vil vi ha en fin sommer ♥

 

16 kommentarer
      1. Ja, denne årstiden er så fin synes jeg, til tross for pollen og allergi 🙂
        Her nytes hver dag, på forskjellig vis. Klemmer ♥

    1. Frodig og vakkert tre..og nyyyydelige bilder 🙂 Av og til kan jeg savne hagen vi hadde og epletreet som hadde veldig gode epler.. men hagearbeide er det greit å slippe..hehe.. Litt småpusling er jo hyggelig da… Ha en fin kveld <3

      1. Tusen takk for det ♥ Ja, jeg tror faktisk den dagen jeg flytter herfra, så vil jeg savne treet jeg også, og plenen. Men hagearbeid, den tiden er forbi for meg. Det blir veldig sporadisk 🙂 Men vi har jo lov å savne det fordet 😀
        Gode dagen til deg ♥ Klem

      1. Ja, spesielt vakkert når det blomstrer ♥ Det er en pryd i min hage i alle fall 😀
        Glad jeg fikk beholde det.
        Klem ♥

      1. Tusen takk for det ♥ Ja, når jeg går forbi ute på veien, så må jeg alltid stoppe og beundre litt 🙂 For selv om det ikke er en prydhage, så er jeg jo stolt av det jeg faktisk klarer å få til 🙂
        Klem ♥

    2. epletrær i full blomst er vakkert ja,vi har 3 epletrær,men bare det ene gir skikkelig avling,det ene er urgammelt og var her lenge før vi flyttet hit og vi beholder den kun for blomstringen :=) har et tre med summered,men det blir ikke noe til epler,små og med masse skurv,men den er en god pollenart til det siste som gir rikelig med fine epler,men her ser vi bare såvidt knoppene ennå,krysser fingrane for att det bare blir finere og varmere dager fremover så alt får en blomstring nå

      1. Ja, blomstrende epletrær er vakkert. Jeg vet et sted i USA, eller kanskje flere steder over there, hvor de har apple blossom festival, eller noe sånt. Og det kan jeg forstå 🙂
        Høres ut som dere har fine trær ja, og at de kanskje hjelper hverandre, sånn som jeg forstår deg. Og dere har sikkert plass til det også 🙂
        Nå skal jo temperaturen bedres veldig, så da håper jeg at dine trær spretter i yr glede 😀 Det vil nok bli et vakkert syn ♥

    3. Nydelig tre. Du skulle lært meg, hvordan det gjøres :). Men du aner ikke hvor forskjellig vi er kommet med årstiden. Jeg var å kikka på mitt tre i dag, knapt nok knopper av blad…men det kommer etter hvert. Men beskjæring kan jeg ikke. <3

      1. Ja, årstiden er visst veldig forskjellig, og sånn er det jo bare i vårt langstrakte land.
        Beskjæring, jeg kan gi deg noen veldig enkle tips sånn til å begynne med:
        På senvinteren (jeg gjør det i februar), klipp av alle kvister som vokser rett opp. De vil ikke gi avling, og de sperrer for lyset som eplene lenger nede trenger. Klipp langt ned på kvisten, sånn at det ikke er noe særlig igjen av den. Du kan gjøre dette nå også. De vokser fort ut igjen, så av og til tar jeg en runde om sommeren også.
        Sag av grener du ikke har bruk for. Altså grener som enten stikker for langt ut, eller av en eller annen grunn kanskje også sperrer for lys eller gjør det for trangt og bare er i veien. Du kan i praksis forme treet akkurat som du lyster. Og siste tipset, hold treet i en høyde hvor du selv kan nå opp til eplene uten å risikere liv og helse.
        Mye kvist som ikke gir avling, har likevel mye løv, og løvet stenger for lyset, og eplene trenger lys. Så dette var enkle kjøreregler som jeg håper du kan dra nytte av. Trenger ikke ta alt med det samme, men litt nå, og så ser du hvordan det blir, så kan du ta mer litt senere. Alt etter hvordan du føler det.
        Jeg hadde ikke greie på dette da jeg satte i gang for første gang. Men jeg har visst gjort det riktig, sier ekspertene 🙂

    4. Wow, for et fantabulastisk tre! Vakkert og flott! Vel verdt å ta vare på, ja 🙂 Nydelige blomster! Og vakre bilder. Blir glad av å se på et slikt underverk 😀

      1. Tusen takk for det ♥ Ja, det treet er rett og slett hagens pryd 🙂 Og man blir virkelig glad av å se på sånt ja 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg