DET BRENNER

I går var det flere branner her i distriktet. Da jeg og datteren min kjørte fra en av strendene og hjemover, så vi i horisonten røyk fra hele 3 branner samtidig. Veldig spesiell opplevelse.

Da Pål kom til meg i kveldinga, bestemt vi oss for tur i nærheten av den brannen som er nærmest mitt hjem. Det er ikke langt borte. Men vi passet på å være på trygg avstand likevel.

Jeg hadde både kamera og mobil med meg, og tenkt jeg skulle få noen fine bilder i det minste. Men kameraet hadde nokså lite batteri igjen, så det takket for seg nokså fort. Men mobilen duger jo den også.

Vi kjørte til flere utsiktspunkter, parkerte og gikk til gode steder å kikke.

Først stoppet vi ved et badested ikke så veldig langt fra meg. Der hadde vi utsikt mot røyk, og enkelte spredte flammer. Dette bildet er tatt med kameraet mitt 

Dette er fra samme sted, og tatt med mobiltelefonen min.

Her har vi kjørt litt videre, og får se brannen på nærmere hold og mye mer flammer. Det ble mer og mer flammer mens vi sto og så på. Et helikopter var aktivt i slukkeprosessen, men det så litt ut som dødt løp da flammene begynte å forsyne seg over større område. Spennende å stå og se på, og skummelt også.

Jeg filmet litt da helikopteret jobbet på. Det var ikke så lett, da vi sto et stykke i fra, men nå har jeg gjort et forsøk på å legge inn videoklippet her i bloggen, så kan du se det om du vil 

Vi kjørte videre, for å finne mer utsikt til brannen.

Underveis kom vi til en plass som heter Høle, og der kunne vi beskue en fin solnedgang bakom fjellene. Vi parkerte bilen og gikk ned til sjøen og hadde en stille stund der. Skyen i horisonten er røyken fra brannen, da det egentlig var helt skyfritt denne kvelden.

Måtte jo så klart ha en selfie også 😉

Mørket senket seg, og da vi hadde kjørt litt til, kom vi faretruende nært brannen. Og i mørket syntes jo flammene ekstra godt. Her i dette huset ville ikke jeg har tilbragt natten i alle fall. Snakk om overhengende fare.
Vi parkerte bilen og gikk og kikket. En liten stund etter dette bildet ble tatt, slukket alt lys i huset. Så da regnet vi med at de som bodde der var på vei til et tryggere sted for natten.

Det er veldig dramatisk når man ser flammer som herjer over et stort område.

Opprinnelsen til brannen var en som skulle brenne bråte, og så kom det ut av kontroll. Brannvesenet tok pause fra brannslukkingen kl. 22.00, og satte i gang igjen tidlig i morgentimene i dag. I natt har det vært brannvakt, for å trygge bebyggelse og enda mer spredning av brannen.

I avisen i morges sto det at brannen fortsatt ikke var under kontroll, men den hadde dempet seg litt i løpet av natten.

Jeg og Pål gikk tur opp til Ulvanuten i morges, og da fikk vi utsikt sånn at vi så det fortsatt brant.

Det er bare å ta en kikk på bakken her, så ser man at det er tørt og stor fare for brann om man er uforsiktig.
Og nå er det innført forbud mot båltenning og grilling ute i naturen pga tørken og brannfaren.

Vi kjente røyklukten ganske godt, da røyken drev nokså i mot oss i vinden. Men heldigvis var vi trygge på morgenens tur 🙂

 

#brann #brannfare #flammer #røyk #slukking #brannslukking

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg