DET GODE LIV

For meg har det blitt viktig å nyte livet, å finne gledene i tilværelsen, små og store. Viktig å ikke la helsa tynge, og å grave seg ned i det som kan være negativt. Det er best å holde fokus på det som er godt og positivt i tilværelsen.

Det gode liv, handler om å leve i nuet er min tanke. Det å være bevisst på at ingen kjenner morgendagen. Legg gjerne planer for fremtiden, men ha i bakhodet at ting kan skje som du ikke hadde kontroll på, og dermed kan fremtiden plutselig inneholde helt andre ting enn de planene du la.

Mine fremtidsplaner ble helt anderledes enn hva jeg hadde planlagt. Ikke visste jeg at jeg skulle bli skilt, ikke visste jeg at alvorlig sykdom skulle ramme meg.
Men når disse tingene skjedde, som jeg ikke engang hadde drømt om i mine verste mareritt, så har jeg likevel kommet dit at jeg nå feirer livet….og det gjør jeg mye sterkere enn tidligere.

For tidligere, så tok jeg livet som en selvfølge. Nå har jeg lært at livet er en gave. Det er ikke opp til meg alt som skjer i livet, men jeg kan velge å leve det. Og det valget har jeg nå virkelig tatt. Jeg vil leve livet, som best det er mulig.

Jeg har strevd for å komme dit jeg er i dag. Motgangen har vært nokså tøff. Men etter jeg fikk diagnosen MS (Multippel Sklerose) i januar, har jeg vært skikkelig i tenkeboksen. Vil jeg fortsette å streve og legge mye oppmerksomhet på det som ikke er så bra, eller vil jeg ha det så bra som det er mulig i min situasjon?
Nå synes jeg at jeg har vært flink å ikke fokusere for mye på det negative tidligere også. Men inni meg har jeg nok grublet ganske så mye, og det har ikke vært så lett å se utenpå. Og gruble kan jeg fortsatt gjøre. Men nå er grublingen mer i positive baner.

Å få diagnosen MS var skremmende, og jeg undrer meg og frykter litt av og til for hva fremtiden vil bringe? Men frem til den dagen kommer, har jeg tenkt å utnytte alle gode dager på mest mulig positivt vis. Jeg vil leve og feire livet. For jeg elsker livet og alt det gode det inneholder, og det er ganske mye. Nå har jeg blitt så tøff at jeg faktisk unner meg ting jeg ikke ville gjort tidligere. Kanskje jeg har blitt litt mer ego?
I alle fall har jeg nok mye mer igjen for det, enn å være et ja-menneske på fulltid, som jeg var tidligere. Det er viktig å ta vare på seg selv. Det har jeg lært på den tøffe måten. Og samme hva, så ville jeg nok fått MS uansett. Men når situasjonen faktisk er sånn, og jeg har de utfordringene jeg har, så må jeg leve deretter. Det handler om balanse, om å aktivitetsavpasse, om å ta vare på de gode stundene, om å være med dem jeg er glad i, om å nyte stundene alene, og å omfavne kjærligheten jeg er omgitt av ♥

Jeg skulle gjerne vært foruten en alvorlig diagnose. Jeg skulle gjerne vært i stand til å ha en jobb, jeg skulle gjerne så mye. Men jeg har min diagnose, og jeg skal leve godt med den. Jeg velger å leve godt med den. Da tar jeg hver dag som den kommer, og tilpasser meg etter det. Og nyter alle gode ting som dagene inneholder, enten det er gode dager eller dårlige dager. Alle dager har noe godt i seg, uansett. For jeg lever jo ♥

Jeg sier som mitt forbilde Marilyn Monroe:

 

Sånn velger jeg å se på det nå ♥

10 kommentarer
    1. God morgen! Et innlegg med livsglede. Herlig 🙂 Håper sykdommen blir bremset og du får nyte det du ønsker både lenge og vel! Lev livet med bobler og familie og venner. Det hjelper sjelden å grave seg ned! God klem fra meg.

      1. God morgen ♥ Og tusen takk for fine ord. Jeg er optimist og gleder meg over hver dag. Og det er helt sant som du sier, at det sjelden hjelper å grave seg ned. Men jeg tillater meg det også i ekstra tunge stunder, en liten time out.
        Fine søndagen og god klem til deg også ♥

    2. Veldig inspirerende innlegg. Slik opptar mine tanker for tiden med ulike diagnoser og mye slit med livet. Hvordan kan jeg best utnytte det.
      Takk for at du inspirerer:)

      1. Så hyggelig at jeg kan være til inspirasjon med mine tanker og skriverier. Jeg kan nok si at jeg vet ganske godt hvordan du har det, for jeg har forstått at du har litt å stri med.
        Ta godt vare på deg selv, og ha en nydelig søndag ♥

    3. Du er ei tøff dame! Det er viktig å tenke positivt og leve det gode liv – akkurat samme konklusjon som jeg har kommet til! Bare å kose seg – mest mulig! Være en livsnyter….! Klemmer <3

      1. Tusen takk for det, så fin kommentar å få ♥
        Ja, tenke positivt og leve det gode liv. Det burde vi alle gjøre. Glad du har funnet ut av det du også ♥ Klemmer ♥

      1. Tusen takk for det ♥ Ja, det er veldig viktig å tenke positivt, da har man det beste utgangspunkt 🙂
        Klem og fineste kvelden til deg ♥

    4. Sterke, varme, glade og vemodige ord på en gang. Nok en gang fikk du fram klumpen i halsen på meg.
      Så utrolig bra skrevet, og jeg beundrer deg for din livsglede og mot.
      Du er et flott forbilde! 🥰
      Tusen takk for at du deler med oss 🙂💕 God klem ❤🌹

      1. Tusen takk for denne fine og gode kommentaren ♥ Jeg vet nok du kjenner på mye selv for tiden, og har sikkert gjort det lenge ♥ Trøsteklemmer ♥ Jeg er glad jeg kan være et forbilde. Motgang gjør sterk heter det. Kanskje det er sant? Jeg føler det litt sånn selv i alle fall 🙂 Jeg gir meg ikke så lett 🙂
        Gode klemmer til deg også ♥♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg