DILLA PÅ POLDARK

I perioder har jeg dilla på serier. Og det har vært Netflix som har stått mitt hjerte nærmest. Men i det siste har jeg også funnet at serier på NRK er verdt å se.

Og den serien som akkurat nå er vanskelig å rive seg løs fra, er serien Poldark på NRK.

 

Poldark begynte jeg å se nede i kjellerstuen, og siden man ikke har egen bruker, så kan jeg ikke fortsette å se på serien på TV’en oppe i stua, for da vil jeg komme helt ut av hvilken episode jeg var kommet til. Så derfor fortsetter jeg å se den nede i kjellerstua. Oppe i stua ser jeg serien Et sted å høre til.

Men det er så utrolig koselig å sitte nede i kjellerstua. Jeg rigger meg til med noe å drikke, og gjerne noe å knaske på også, og strikketøyet. Så sitter jeg der, avskjermet fra resten av verden, og lever meg helt inn i 1700-1800 tallets Cornwall i England. Så jeg kan jo da bekrefte at kjolen som jeg strikker på, snart er ferdig, uten at jeg omtrent har sett på arbeidet mens jeg har strikket. Fordi øynene mine er klistret til TV-skjermen, flotte kostymer, spennende karakterer, dramatisk landskap og historie.

Jeg er godt i gang med sesong 4, og jeg klarer ikke å rive meg løs.

Poldark er en historisk familiesaga fra gruvemiljø i  Cornwall i England. Den starter med at Ross Poldark kommer hjem i 1783, etter å ha vært i den amerikanske frigjøringskrigen. Han finner at faren er død, og gruvedriften er satt på vent etter å ha blitt dårlig drevet. Hus og hjem er i vill uorden. Men Ross lengter etter kjæresten Elizabeth.

Ting går selvsagt ikke etter planen, og han finner at alle trodde han var død, og at søskenbarnet Francis skal gifte seg.

Og derfra er det dramatikk i mange år fremover i kjærlighet, familiefeider, gruvedrift, politikk, krig….osv. Aldri et kjedelig øyeblikk.

Det er nesten sånn at jeg lengter etter kvelden, hvor jeg kan trekke meg tilbake og gå ned i den lille hulen min og fordype meg i Poldark og all dramatikken. Et aldri så lite høydepunkt 🙂

Enkelte serier med mange sesonger blir jeg lei av, men denne her har jeg så langt ikke klart å bli lei av. Det kan kanskje ha med historikken å gjøre, og det at det foregår i en for lengst svunnen tid.

Man lærer jo litt av å se sånne historiske dramaer, selv om fortellingen i seg selv er basert på fiktive karakterer og handlinger.

Jeg kan absolutt anbefale denne serien om du liker denne tidsepoken, historie og drama.

 

10 kommentarer
    1. Å jaaa! Elsker Poldark👌🏼 Denne serien ble ikke jeg lei av heller, har sett alle episoder😄

      1. Ja, virkelig en kjekk serie, som var lett å bli glad i 🙂 Jeg ser en episode eller flere hver dag. Alt etter hvor god tid jeg har og hvilken dagsform jeg har 🙂

    2. Jeg ser i utganspunktet lite serier, men i denne langhelga hadde yngste en hun hadde sett og jeg ble også fanga av den. Men på en helt annen skala, en dealer som suser rundt på sykkel i New York i nåtid. Men den hørtes koselig ut den serien du ser på, og ikke minst bare forsvinne i sin egen hule med strikketøy. Nesten som jeg fikk lyst til å gjøre det samme nå på lyse dagen :).

      1. Hehe, ja, det må du jo gjøre, gjemme deg bort litt og rømme inn i en litt annen verden 🙂 Det er godt å koble ut litt av og til 🙂
        Den serien dere så høres spennende ut. Det er lett å bli litt oppslukt når det er litt action og noe spennende som skjer.
        Nå i dag er jeg så trøtt og sliten, og har vært veldig aktiv, så jeg tror nesten kanskje jeg legger meg uten å se serie i kveld. Sånn føles det i alle fall nå 🙂

      1. Ja, kan anbefale den, og det sammen med strikking er god og hyggelig avkobling 🙂
        En fin kveld og god uke til deg også ♥ Klemmer ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg