ELENA FERRANTE HISTORIA OM DET NYE NAMNET

Denne boken, og de andre bøkene i serien om Lila og Lenu, har fått strålende kritikker. Den hylles opp og ned og i mente.

“Historia om det nye namnet” er bok 2 i serien. Serien starter med “Mi briljante venninne”. Den leste jeg i fjor, og jeg synes den var veldig god. Til tross for at den er oversatt til nynorsk. Jeg må legge til at jeg til vanlig synes det er tungt å lese nynorsk, selv om mye av nynorsken ligner på min egen dialekt. Jeg synes også det er tungt å lese min egen dialekt, bare så det er sagt 🙂

Bok nr. 2 er også oversatt til nynorsk. I bok 1 handlet det om jentenes oppvekst. I bok 2 handler det om at jentenes veier splittes, og de har hver sine liv, hver sine kriser, de krangler og er uenige, og likevel finner de alltid sammen igjen tross alt som har skjedd. De har hverandre i hjertet, selv om det ikke alltid virker sånn. Dette foregår i 60 tallets Italia.

I denne boken ble nynorsken for tung for meg. Jeg klarte ikke å bli vant til å lese nynorsk, og i tillegg var historien så preget av drama, fattigdom, sjalusi, dominante herreskikkelser og depresjon, at jeg ble for preget. Det hjalp ikke å lese noe sånt når jeg selv kjemper mot depresjonens klør. Men så er jeg sta, og så har jeg jo lyst å vite hvordan det ender, så jeg kjempet meg videre med lesingen.

Når jeg til slutt nærmet meg siste side, tenkte jeg at endelig kan jeg snart begynne på en ny bok. Og hva skjer? Jo, siste side, avslutter sånn at min interesse ble skjerpet. Jeg MÅ jo bare lese neste bok også 😀

Jeg må jo le litt når jeg tenker på det. Som jeg har slitt med å lese, og så klør jeg etter å begynne på den 3. boken i serien. Men nei, nå skal jeg lese noe annet først. Noe som pirrer andre sanser enn de som utløser depresjon 🙂

Boken er helt klart god. Den mestrer å fange leseren og det føles nesten som man kjemper samme kampen som personene i boken. Man dras inn i historien, og kan omtrent kjenne luktene. Mye hadde blitt bedre for meg om boken var oversatt til bokmål. Og den er nok briljant for dem som har vokst opp med nynorsk som hovedspråk i skolen. Uansett kan den leses av alle de som hadde bokmål på skolen. For vi har vel alle vært innom nynorsken også 🙂

Hadde jeg visst at denne boken hadde en litt tung og deppressiv handling, så hadde jeg ventet med å lese den til min egen stemning var blitt lysere. Og det skal jeg ha i bakhodet når jeg skal begynne på bok nr. 3 om noen måneder 🙂

Jeg nevner også at jeg har en bokgruppe på Facebook. Bli gjerne medlem der om du har leseinteresse 🙂
Link: Leseglede 🙂

 

#bøker #bokomtale #anbefaling #leseglede #lesehest #bokorm

 

6 kommentarer
    1. Bøker på dialekt/nynorsk er litt mer tungt fordøyelig for meg også. Nå leser jeg jo ikke stort mer enn et par bøker i året etter jeg ble syk(pga nakken), men hørte en del på lydbøker en stund. Nå har vi ikke fått til å laste ned..må få ordna med det igjen..for det passa meg bra..og med en god fortellerstemme syns jeg det ble vel så bra som å lese selv.. Hørte bl.a på de seks bøkene til Knausgård Min kamp på den måten..di likte jeg godt ! Tunge og triste bøker er ikke det jeg velger meg.. Fint med noen boktips..eller “advarsler”… Ønsker deg en fin kveld <3

      1. Tunge og triste bøker er ikke mitt første valg heller. Men det er ikke alt jeg klarer å tolke via omtaler og omslaget. Så nå skal jeg velge meg noe lettere ja 🙂 Er glad i krim, så vurderer å lese det nå. Få noe annet å gruble på enn hverdagens trivialiteter 😉
        Lydbøker er det mange som er glad i, så det må du jo få ordnet 🙂 Jeg klarer ikke å konsentrere meg om det jeg, må liksom lese det selv. Og etter jeg ble syk har jeg lest mye. I perioder. Knausgård har jeg ikke lest. Kanskje jeg burde lese det også en dag. Får sette det på lista 🙂
        Fine kvelden til deg også ♥

    2. Ja, litt bedre med oppløftende bøker om man har det litt traurig selv 😮 Jeg leser lite selv. Orker ikke pga øynene.. klem til deg <3

      1. Absolutt bedre med noe oppløftende, eller noe som kan ta tankene bort fra egne ting en stakket stund 🙂
        Skjønner deg godt hvis det sliter på øynene å lese. Du leser jo blogg, og det er jo godt lesestoff det synes jeg 😀
        God klem ♥

      1. Åhh…hadde du nynorsk på barneskolen ja? Men kanskje ikke på ungdomsskolen? Jeg hadde nynorsk som sidemål, og syntes det var litt vanskelig. Men moren min kunne alltid hjelpe meg, siden hun hadde hatt nynorsk som hovedmål. Men hun brukte kun nynorsken som hjelp til sine små….selv skrev og leste hun kun på bokmål, selv om nynorsk var hennes skolelærdom 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg