EN DAG PÅ MINE PREMISSER

I går hadde jeg en dag alene, helt på mine egne premisser. Og det er egentlig ganske sjelden. Det er ikke sjelden at jeg er alene. Men det er sjelden at jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil uten at det skal få konsekvenser som vil innvirke på ting senere i uken.

Med andre ord, jeg har en uke uten “må” avtaler denne uken. Og det er sjelden det. Jeg har faktisk to avtaler denne uken. Begge to er bursdager. Den ene er i dag. Og det er jo bare kos. Jeg skriver mer om det senere 🙂

Men siden jeg ikke har noen avtaler, ting jeg MÅ gjøre, så kan jeg faktisk gjøre akkurat hva jeg vil denne uken. Og det betyr at jeg kan gå masse tur. For det gjør ikke noe om jeg blir sengeliggende eller alt for sliten til å gjøre stort. Så om konsekvensene rammer, så går det ikke ut over noe.

Ofte er det sånn at jeg har avtaler hver dag. Kanskje ikke mer enn en avtale om dagen. Men da må jeg være så forsiktig med alt det andre jeg kunne tenke meg å gjøre, og så går det ut over andre viktige ting, som å gå tur. Og tur ER viktig for meg. Det er viktig for den mentale helsen, men også for kroppen generelt, for å forebygge andre sykdommer som selvsagt kan komme enten man har ME eller ikke.

Så altså, dagen i går ble helt på mine egne premisser, og jeg storkoste meg ♥

Jeg gikk tur ned til Sandnes sentrum. Kombinerte turen med å kjøpe bursdagsgaver og spise en sen lunsj eller tidlig middag, alt ettersom hvordan man ser det. Matlysten er på et nokså lavt nivå for tiden, så da unnet jeg meg å få i meg litt mat som andre hadde laget 🙂

Her er jeg ute og går, blid og fornøyd, og faktisk ganske sliten. Sliten fordi jeg gikk en litt tøff tur dagen før. Den skriver jeg kanskje om ved en annen anledning. Det begynte faktisk å dryppe litt da jeg gikk. 17 grader når jeg gikk ut, og 21 grader når jeg kom hjem. Svært lite sol denne dagen, men fin temperatur. Det dryppet bare en kort stund. Ble ikke våt. Og ja, jeg har briller. Nille-briller, bare for å bruke det navnet, selv om brillene faktisk er kjøpt på en helsekostforretning, og er litt dyrere.
For noen dager er synet helt på trynet. Dvs. de slitne dagene, da ser jeg særskilt dårlig. Mens på bedre dager ser jeg bedre. Så det å gå å få målt synet ser jeg på som en håpløs oppgave. Derfor er disse billigbrillene en god løsning for meg. Minusbriller, bare for å ha poengtert det.

Da jeg kom hjem satte jeg meg helt utslitt i en stol på terrassen for å hvile litt. Været er jo så rart. En dag med fint vær, 4-5 dager med dårlig vær. Men egentlig er det jo helt normalt Vestlandssommervær 🙂 Jeg må si jeg trives godt de fine dagene, og trives dårligere de kaldere og mer regntunge dagene. Tanken om en Sydentur ligger hele tiden overhengende hos meg. Egentlig trenger man vel bare dra til sørlige Sverige eller Danmark for å oppleve litt Sydentemperaturer akkurat nå. Vi er jo ikke akkurat rammet av hetebølgen her på Vestlandet, for å si det enkelt. Men 21 grader i går var absolutt til å leve med ♥

Etterhvert laget jeg meg en mojito og fant en av bøkene jeg holder på å lese, og koste meg en stund med det ♥ Liljene fikk jeg av en av barndomsvenninnene mine til bursdagen min i forrige uke. De er rett og slett nydelige ♥

Også Pus koste seg på terrassen, der han lå og døste med meg som selskap. Han er veldig selskapssyk, og nyter når jeg er i nærheten. Hvis jeg f.eks. hadde satt meg på den nederste terrassen, så hadde Pus kommet og lagt seg i trappen. Bare for å nyte selskapet 🙂

Da det led mot kveld tente jeg litt lys, men satt fortsatt på terrassen. Det var så utrolig fin temperatur helt til jeg gikk og la meg faktisk. Og siden det ikke var sol om dagen, ble ikke huset overopphetet heller. Så det var jo helt perfekt.
På min tur ned til sentrum kjøpte jeg meg også en bok på tilbud. En av mine favorittforfattere, Lee Child. Så den begynte jeg å lese på i kveldinga ♥

Her er terrassekroken hvor jeg koser meg. Det er lunt under tak, og det passet bra da det dryppet bitte litt fra oven av og til denne kveldsstunden.

For å variere litt la jeg fra meg boken når det mørknet litt mer, og fant frem strikketøyet. Her har også solcellelampene tent 🙂

For å toppe det hele, siden det er så uvanlig denne sommeren med så høye temperaturer så sent på kvelden, presset jeg meg til å sitte lenge oppe, selv om jeg burde lagt meg et par timer tidligere. Men jeg bare måtte utnytte anledningen til denne kosen, selv om jeg var fryktelig sliten og trøtt.

Jeg gikk inn i 23 tiden. Da innså jeg min besøkelsestid 😉

Jeg sov faktisk ganske lenge i dag. Våknet 9.45. Det er også ganske uvanlig. Og muskler og ledd er nokså medgjørlige 😀

I skrivende stund er det 16 grader ute, og det er den temperaturen som skal være den høyeste i dag. Overskyet er det også. Men det skal visst skinne opp. Og da vil jo 16 grader føles litt varmere. Så nå skal jeg gjøre noe jeg faktisk må….jeg må klippe plenen. Så det blir dagens tur. I dag er ikke en turdag for meg. Kroppen sier klart ifra. Melkesyresmerter og andre vemmelige indre smerter. Så selv om muskler og ledd er medgjørlige, så er ikke alt annet like bra. Men det gjør ikke noe…for i dag er bare en kosedag også…inkl. bursdagen jeg skal i 😉

Ønsker alle dere andre en flott sommerdag ♥

 

 

 

10 kommentarer
    1. 😂 Ser at boken du leser må handle om min søster som alltid flyr under radaren. Jeg flyr godt over den høyden 😂 Har kun MÅ dager jeg så nå undrer jeg veldig på å kjøpe meg 55m2 leilighet. Men, men så blir vel dagen lang da vil jeg tro.

      1. Hehe…er vel nokså godt over jeg også 😉 Men føles helt ok 😀
        Ja, kanskje du skulle investert i noe mindre. Da vil du få tid til å fylle dagene med foto, turer og annet kjekt 😀

    2. Det er bare sååå deilig med sånne dager. Jeg har en kose/lesedag i dag. I går også for det meste . Nå må jeg ta meg samnen å gjøre litt fornuftig før det blir kveld 😊
      Det er deilig temperatur ute hos meg i dag 😃
      Kos deg resten av dagen ❤

      1. Takk for det. Det er viktig med noen daffedager iblant. Selv om vi oftest har noe viktigere vi burde ha gjort 😉
        Fine dagen til deg ♥

    3. Det så og hørtes ut som en veldig koselig dag. Så koselig du har det på verandaen også, ikke rart du koser deg der 🙂
      Flott bilde av deg! ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg