EN DALENDE STJERNE / A FALLING STAR

Nå har jeg begynt å dale på bloggtopplisten 🙂

Now I have started falling at the blog toplist 🙂

I mange uker, har jeg ligget så langt oppe som på 30- og 20-tallet. Det har vært en ren fornøyelse. På det høyeste, som jeg selv så i alle fall, lå jeg på 28. plass. Men nå har jeg begynt på veien nedover igjen. Akkurat som jeg forutså. Og det er forventet, og slett ingen krise.
I lengre tid nå har jeg slitt veldig med helsa, og jeg har ikke klart å lage så mange blogginnlegg som jeg kunne ønske. Kanskje ville jeg vært enda høyere på lista da, hvis jeg hadde vært mer aktiv. Men jeg har ikke klart det. Jeg har hatt mange sengeliggende dager i det siste. Alt for mange.

For many weeks, I have been as far up as the 30s and 20s. It has been a pure pleasure. At the highest, which I myself saw at least, I was in 28th place. But now I have started on the road down again. Just like I predicted. And it is expected, and no crisis at all.
For a long time now I have struggled a lot with my health, and I have not been able to create as many blog posts as I could wish for. Maybe I would have been even higher on the list then, if I had been more active. But I didn’t make it. I’ve had many bedridden days lately. Too many.

 

Været har blitt mer høstlig etterhvert, men i varme øyeblikk nyter jeg fortsatt en kaffe eller te ute på terrassetrappa. Jeg har gått noen få turer. Men helsa skranter skikkelig for tiden. Det som skjedde tidligere i sommer har bidratt til at helsen min har blitt redusert. Sakte men sikkert. Nå skal det lite til før jeg må ha en solid pause i etterkant. Og de pausene blir oftere, lengre og mer tiltrengt. De siste ukene har jeg hatt flere sengeliggende dager i uka. Og det skremmer meg, skikkelig! Så jeg ser jo nå hva det virkelig menes med at ME er en anstrengelsesutløst sykdom, og at man faktisk kan bli mye sykere i lang tid om man ikke passer på.
Det som skjedde tidligere i sommer var at jeg først fikk avslag på min ufør-søknad. Og deretter, midt oppi alt følelseskaoset, valgte min daværende kjæreste å gjøre det slutt med meg. Og disse tingene på en gang, det ble nok for tøft. Og det betaler jeg prisen for nå.
Ganske bittert når jeg tenker på det. Men det kunne vanskelig unngås. Det var jo ikke noe jeg gjorde. Så tusen takk til NAV og til ekskjæresten! 🙁

The weather has become more autumnal over time, but in hot moments I still enjoy a coffee or tea out on the terrace stairs. I have gone for a few walks. But health is really getting worse at the moment. What happened earlier this summer has contributed to my health being reduced. Slowly but surely. Now it wont take much before I have to have a solid break afterwards. And those breaks are becoming more frequent, longer and more needed. In recent weeks, I have had several bedridden days a week. And it scares me, really! So I see now what it really means by that ME is an exercise-triggered disease, and that you can actually get much sicker for a long time if you do not take care.
What happened earlier this summer was that I was first denied my disability application. And then, in the midst of all the emotional chaos, my boyfriend at that time chose to end it with me. And these things at once, it was probably too tough. And I’m paying the price for it now.
Pretty bitter when I think about it. But it could hardly be avoided. It was not something I did. So thank you so much to NAV and the ex boyfriend! 🙁

 

Jeg har blitt tvunget til mer stillesitting de periodene jeg ikke ligger til sengs. Og da er det strikking, eller serie på TV jeg holder på med. Noen turer har jeg fått gått og. Og da er det rett i seng rett etterpå, eller dagen etter. Men jeg orker ikke å slutte med turer fordet. Jeg vil jo leve litt og. Og turene hjelper jo for andre ting, tross alt. Så jeg håper bare at dette er en periode som går over etter en stund. Det er vanskelig å bli vant til dette, men kroppen sier så ettertrykkelig ifra at det er vanskelig å gjøre annet enn det den vil.
I dag har jeg gått tur med to venninner. Og nå når jeg sitter her og skriver, føles det som jeg har fått rundjuling. Jeg håper det går over i løpet av natten. Turen var kjekk, og jeg fikk tatt mange bilder. Kanskje orker jeg å skrive om turen litt senere 🙂 Eller i morgen.
Nå skal kvelden nytes sittende, med strikketøyet, og kanskje litt serie. Og imens har jeg en kompis her, som hjelper meg med litt oppussingsarbeid i kjelleren 🙂 Jeg ser frem til at det blir ferdig, for det blir så mye triveligere å gå ned dit da 🙂
Jeg ønsker alle sammen som titter innom her en riktig god kveld ♥

I have been forced to sit still more during the periods when I am not in bed. And then there’s knitting, or series on TV I’m doing. I have had a few walks too. And then it’s right to bed right afterwards, or the day after. But I can not bear to stop with trips and hikes. I want to live a little too. And the hikes help for other things, after all. So I just hope this is a period that passes after a while. It is difficult to get used to this, but the body says so emphatically that it is difficult to do anything other than what it wants.
Today I went for a hike with two friends. And now when I sit here and write, it feels like I’ve been beaten. I hope it passes during the night. The hike was nice, and I got to take a lot of pictures. Maybe I can write about the hike a little later 🙂 Or tomorrow.
Now the evening should be enjoyed sitting, with the knitting, and maybe a little series. And meanwhile I have a friend here, who helps me with some renovation work in the basement 🙂 I look forward to it being finished, because it will be so much more pleasant to go down there then 🙂
I wish everyone who stops by here a really good evening ♥

22 kommentarer
    1. Håper du tar deg inn til i morgen 🙂 Man MÅ ut litt, se folk, møte venner, siden det er psykisk påfyll. Det er jo viktig også for resten av kroppen 🙂

    2. Får håpe du kommer deg litt til i morra! Må være fryktelig tungt for både kropp og sinn! Viktig å komme seg ut – men når alt blir så håpløst…. hmmm…. mange varme klemmer til deg <3

    3. Håper du blir i bedre form igjen snart, Eva. Men det høres ut som du er i en periode med mye behov for hvile, av ulike årsaker. ME virker inn på fysisk form både med fysiske og mentale overanstrengelser i forhold til tålegrense. Jeg merker også at høsten har kommet, forresten. Den terrasseplassen din ser skikkelig koselig ut! 🙂 Du trenger jo ikke stresse med bloggen, for du kan komme sterkere tilbake senere. 😉 😀

      1. Ja, jeg håper også at jeg snart blir i bedre form igjen, men merker veldig godt at jeg har hatt en nedadgående form den siste tiden. De siste ukene har det blitt mye sengeleie.
        Og jeg har hatt mye mentalt stress tidlig i sommer. Og det betaler jeg dyrt for nå.
        Høsten er ubønnhørlig på plass ja. Og terrassen er god uansett vær, heldigvis 🙂
        Jeg stresser ikke med bloggen nei. Jammen bare kos, når jeg orker 🙂

    4. Håper dagene blir bedre og bedre.
      Kjenner meg litt igjen….. må ty til sofaen disse dager, og ligger noen timer……. og det er ikke meg i det hele tatt. Det er slitsomt. Og jeg blir frustrert og sint på min situasjon.
      Men så er det bare vi selv som kan gjøre noe med det!! Så jeg kjemper 🙂

      Det er ikke noe godt å få avslag fra NAV og at kjæresten ikke vil mer….. men.. livet må gå videre… og jeg håper for din del at NAV snur snart…. forstår ikke NAV i det hele tatt for å være helt ærlig.

      GOD BEDRING!

      klem

      1. Huff, så leit at du også sliter for tiden 🙁 Det er frustrerende, og mange ganger bittert synes jeg, men best å tenke positivt ja ♥ Synes du er mer enn god jeg ♥
        Det som skjedde tidlig i sommer er nok det jeg betaler for nå for tiden, og jeg håper det går over.
        NAV er ikke lette å forstå seg på nei. Jeg skjønner ikke noe jeg. Og sånn er det med den saken.
        Tusen takk ♥ Klem ♥

    5. F… ME!
      Føler virkelig med deg, – det er så utrolig frustrerende når hodet egentlig vil, men så sier kroppen bare nei…
      Selv om mine plager er av annen art, så “straffes” jeg også av å gjøre for mye en dag, da er det hvile som gjelder.
      Nå er jeg heldigvis inne i en god periode, kan jo håpe at den varer og varer🤞🥰🤞
      Håper trenden snur for deg snart, Eva❤
      Uansett er det viktig for psyken å komme seg ut og treffe litt folk innimellom. Så får du heller ta litt ekstra hviledager i etterkant.

      God klem til deg med ønske om at du får en fin dag❤

      1. Ja, enormt frustrerende situasjon. Men det nytter ikke å henge med hodet fordet. Heller gjøre det beste ut av situasjonen.
        Ja, mye som kan være likt selv om vi har forskjellige diagnoser. Og frustrasjonen er jo den samme uansett hva vi ikke får til. Er glad for å høre at du har en god periode. Jeg krysser fingrene for at den perioden varer i laaaang tid ♥
        Litt sosialt og litt bevegelse og frisk luft er bra, samme hva 🙂
        Gode klemmer til deg også ♥♥

    6. Jeg har også ME, og kjenner meg dessverre altfor godt igjen. For tiden kan jeg heller ikke si at hodet vil, men ikke kroppen, for her kjennes hodet som det kun er fyllt med bomull…
      Men jeg skal ikke klage, jeg fikk innvilget ufør, og mannen har jeg hatt siden 1976❤️

      Sitter stort sett i godstolen ; strikker litt på en sokk, leser noen sider i en bok, drikker en kaffekopp, spiller litt Wordfeud og sover/ligger på sofaen, ser tomt ut i lufta, og slik går nå dagene😏

      Jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke er sykere, jeg blir nesten kvalm når jeg tenker på de som ligger inne på et mørkt rom det meste av døgnet!
      Så jeg håper på bedre dager for oss begge, og jeg håper inderlig at nav snart snur!
      Ha en fin dag videre💕

      1. Så leit å høre at du også sliter med ME monsteret 🙁 At du har fått innvilget ufør er jeg glad for å høre. For å være alvorlig syk og styre med NAV på samme tid er slett ikke noe som gjør en friskere. Tvert imot. Og det å ha støtte i an god mann, det må være uvurderlig ♥♥
        Høres egentlig ut som du gjør det som jeg også gjør, til og med wordfeud 🙂 Må jo holde de små grå skjerpet så godt det lar seg gjøre 🙂
        Jeg har fått mye følelsen med hvordan det må være å ligge på et mørkt rom mye. Den siste tiden er omtrent halvparten av dagene mine sånn. Og jeg ender nok opp med det i dag også, ikke hele dagen, men deler av den. Forsøker å holde meg oppe litt, sånn at jeg i alle fall får følelsen av å ha litt dag 🙂
        En fin søndag ønskes deg, ja ikke bare søndagen forresten…alle dager så klart ♥ God klem ♥

        1. Jeg er inger1959 om du vil spille wordfeud, forresten 😉
          Håper du får en bedre uke, klem til deg❤️

          1. Så kjekt at du vil spille med meg 🙂 Jeg er EvaG68 🙂 Skal gå og starte et spill med en gang.
            Jeg er på 2. PEM-dag etter konfirmasjonen jeg var i, så jeg håper på bedre dager fra i morgen av 🙂
            En god uke til deg og ♥ Klem ♥

    7. Det er ikke enkelt å få nederlag i livet og kjærlighetssorg. Men livet er opp og ned og likens bloggverden.
      Du er fortsatt blant det beste. Jeg kommer ikke blant de hundre en gang uansett hvor mange innlegg jeg legger ut:)
      Lykke til videre.

      1. Med nytt navn, kanskje det hjelper? Det tok en stund før det gikk opp for meg at du hadde byttet navn her. Jeg har litt mye hjernetåke for tiden, så får ikke med meg alt.
        Jeg holder meg visst der på lista enda, så får nyte det så lenge det varer 🙂 Tusen takk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg