EN GLATT OG ISKALD OPPLEVELSE

I går kveld byttet jeg sengetøy da det var tid for det. Og da tok jeg for første gang i bruk sklilakenet jeg fikk av Hjelpemiddelsentralen.

Sklilaken høres så sterilt og institusjonelt ut, så fra nå av skal jeg kun kalle det for silkelaken. For det er jo det det er. Silke!

Hele lakenet er ikke silke. Det ville sikkert vært litt upraktisk. Men det feltet hvor man hviler største kroppstyngden på er ren tykk silke, sydd oppå en god kvalitets bomulls-stretch. For meg som er en ektre “prinsessen på erten”, så var jeg veldig spent på akkurat det…den sømmen mellom silken og bomullen.
Jeg er nemlig der at jeg kan kjenne og irritere meg over de mest mikroskopiske støv og sandkorn som måtte havne i sengen. Ganske frustrerende faktisk.

Det er noen år siden jeg gikk over til satenglaken, for de er glattere og nupper ikke like lett som et rimelig bomullslaken kan gjøre.

Men da jeg gikk og la meg i går kveld, støtte jeg på et nytt problem som jeg ikke hadde kunnet tenke meg på forhånd før jeg la det på.

Vi hadde jo et par uker med varmt og nydelig vær. Men nå har temperaturene sunket nesten til vintertemperaturer igjen. Så når jeg skulle legge meg, fikk jeg nesten kuldesjokk. Det var iiiiiiskaldt å legge seg nedpå det lakenet. Brrrr…..jeg hakket faktisk tenner en stund.

Jeg er jo en ordentlig frysepinn, så dette her var ikke positivt. Og faktisk lå jeg i et par timer før jeg fikk såpass varme i kroppen igjen at jeg fikk til å sovne. Så da gikk kanskje vinninga opp i spinninga?

For poenget med lakenet er jo at jeg ikke skal bruke så mye energi om natten når jeg snur meg i søvne og våkner lett, og dermed få en bedre søvn. Men hvis jeg nå skal ligge å fryse i et par timer før jeg sovner, så er jeg jo like langt.

Men…. Da jeg først fikk varmen, så var det helt nydelig å ligge på ♥ Sømmen var ikke plagsom, den er nesten usynlig flat, og ikke til sjenanse. Dette var jo uvant da, det lakenet, så jeg våknet noen ganger i løpet av natten. og jeg er stuptrøtt i dag. Men jeg blir nok vant til det etterhvert. Jeg skal jammen høre om jeg også kan få et varmelaken. For det har jeg ønsket meg i mange år om vinteren. Jeg har varmepute. Det kan skimtes gjennom lakenet her 🙂 Men i dette tilfellet her var det langt fra nok.

Jeg tror nok dette vil være ypperlig på varme sommernetter. De kommer nok de også, håper jeg 🙂
Og så blir jeg nok vant til det hele, og finner en måte å tilpasse meg på 🙂

En glatt og kald opplevelse denne første natten, og på sikt blir det nok bra 😀

 

#hjelpemidler #laken #sklilaken #silkelaken #iskaldt #glatt

8 kommentarer
      1. Det går seg til. Nå har jeg hatt to netter uten å våkne flere ganger om natten, og det er jo ny rekord 🙂 Herlig, rett og slett 🙂

      1. Hehe 🙂
        Jeg var litt redd for det jeg også, men jeg har ikke den følelsen. Nå når jeg har blitt mer vant til det, synes jeg det er herlig 🙂

      1. Jeg lukket vinduet tidlig på dagen, så da ble det mye bedre. Vi fikk jo tross alt vinteren tilbake akkurat samtidig med at det lakenet kom på, så da lærte jeg noe om det. Nå har jeg hatt to netter hvor jeg faktisk har klart å sove gjennom hele natten uten å våkne en eneste gang, og det er ny rekord 🙂

    1. Ta godt vare på det! Bare vent til hetetoktene begynner for alvor…:)
      Jeg har silkeputetrekk jeg er helt avhengig av, er bare helt nydelig å ligge på
      Må huske å pakke det ned når jeg skal reise i morgen…

      1. Jeg er ikke akkurat plaget med hetetokter, men ser for meg at jeg får dem en gang jeg også. Moren min hadde det, så regner med jeg ikke unnslipper. Jeg er mer plaget av å fryse, og det har ikke blitt bedre etter jeg ble syk. Så jeg får vel nyte det mens jeg kan 😉
        Jeg husker du har snakket om silkeputetrekkene. Kanskje jeg skal skaffe meg det også etterhvert 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg