EN NY FAVORITT

Jeg elsker å lese. Men jeg leser ikke så mye som mange andre gjør. For jeg elsker å strikke også. Så jeg må fordele all denne kjærligheten mellom disse to.

Oftest leser jeg eldre bøker. Ikke fordi akkurat DET er en spesiell favoritt, men fordi jeg har et stort bibliotek med arvede bøker, som jeg forsøker å lese meg gjennom.

En gang i blant kjøper jeg meg en ny(ere) bok. For liksom å forsøke å henge litt med.

Nylig fikk jeg to bøker av min datter, som har begynt å jobbe på bokhandel. Hun hadde fått disse bøkene, utgaver som ikke var for salg.

Begge bøkene var nye og i kategorien Krim. Den nyeste var faktisk utgitt samme måneden jeg fikk den. Men altså, akkurat det eksemplaret jeg fikk, var ikke korrekturlest (jeg fant ingen feil), så den var ikke for salg. Men de selger nok i bøtter og spann av den boken med den riktige utgaven, som kom ut 16. september. Og det kan de trygt gjøre, for etter å ha lest den boken der, så har jeg fått meg en ny favoritt i alle fall.

Bakdelen med å ha som mål å lese gjennom alle de gamle bøkene mine først, er at jeg blir litt sent ute med å finne nye favoritter. Så her med denne boken som er splitter ny ute i salg, og den 13. boken i serien, så har jeg litt å ta igjen. For dette var en bok jeg virkelig likte.

Om Dommen

En lørdag i mai blir seks år gamle Alexander borte mens han er på tur med familien. Det blir satt i gang en storstilt leteaksjon, uten resultat. En pedofil overgriper ble sett i turområdet like før gutten forsvant. Fjellbergpostens nye og skruppelløse redaktør legger ut informasjon som røper hvem overgriperen er. Ole Vik og Cecilie Hopen kjemper forgjeves mot lynsjestemningen som brer seg. Så forsvinner også læreren Lisen Berg. Flere aner en sammenheng, men de tør ikke si noe. Ole Vik og Cecilie Hopen arbeider mot en raskt tikkende klokke da en dom faller i lagmannsretten og snur opp ned på alt. Ole Vik blir oppsøkt av en ukjent italiener som kommer med et uhyrlig krav. Hvis ikke Ole gir etter, vil Marte dø. Også for Ole holder tiden på å løpe ut.

 

Historien er et plott alle foreldre tenker som sitt verste mareritt, nemlig når et barn forsvinner sporløst. Og som forelder kan man lett sette seg inn i frykten foreldrene til lille Aleksander føler på mens tiden går og ingen finner den lille gutten deres.
Når teorien om en pedofil kommer ut, så vrenger det seg i min mage i alle fall.
Flere mennesker forsvinner, og Ole Vik, som etterforsker saken jobber på spreng for å nøste opp i alle trådene som har floket seg sammen.

Ole Vik og Cecilie Hopen høres ut som helt fantastiske mennesker. Ja, faktisk ser det ut til å være et veldig godt arbeidsmiljø ved denne etterforskningsenheten. Folkene bryr seg om hverandre, og ingen murer seg inne på et slitent og mørkt kontor, smådeprimerte mens de nipper til en konjak eller whiskey, og sutrer over hvordan livet har blitt. Denne boken var blottet for sånne mørke infall. Noe jeg synes var herlig forfriskende.

Så ja, jeg må nok lese tidligere utgitte bøker om Ole Vik og co. For Jørgen Jæger skriver virkelig bra, og man blir fort glad i menneskene. Han skriver med varme, og det fenget meg veldig.
Jeg har fått en ny favorittforfatter, og en ny favoritthelt 🙂

Og boken, den anbefaler jeg gjerne ♥ Dommen av Jørgen Jæger.

 

Om du liker å lese, så meld deg gjerne inn i bokgruppen min Leseglede på Facebook. Der er det titt og ofte tips til gode bøker. Og kjekt om man kan få til en fin dynamikk 🙂

 

10 kommentarer
      1. Ja, jeg fikk med meg det om krimhelgen 🙂 Og så har jeg nok tenkt at du sikkert har lest alle. Men en liten trøst er det i det at du også bare har lest en 😉

          1. Ikke alltid at den teknologiske verdenen vår fungerer helt perfekt.
            Ja, så mange bøker som finnes på markedet, så skulle det være rart om du hadde nådd over alle 🙂

    1. Jeg må innrømme at jeg leste mye mer før om årene, nå blir det en bok i ny og ned. Ofte leter jeg opp bøker på Storytel for da kan jeg gjøre to ting samtidig, hekle og høre på boken. Det går mest i krim, så takk for tipset 🥰

      1. Jeg leste nok litt mer før jeg også, før jeg fikk hus, hjem og unger 🙂 Lurt med Storytel, jeg har tenkt litt på det. Men sliter med å lytte og få med meg alt på den måten. Og så elsker jeg å selv lese. Jeg føler nok jeg har mer kontroll da, til å gå i dybden. Men jeg tror nok at akkurat det er noe man blir vant til 🙂
        Krim er min favoritt også, så kjekt å kunne tipse ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg