EN STK. TOPP FERDIG

Jeg skrev for en tid tilbake om at jeg holder på å strikke 2 topper. Og at jeg har bestemt meg for å gjøre ferdig i alle fall 4 prosjekter før jeg overhodet tenker tanken på å kjøpe nytt garn. For garnlageret mitt er svulmende, for å si det pent.

Her om dagen ble jeg ferdig med en av de to toppene. Og da kan jeg jo si at ett av mine 4 prosjekter er ferdig ♥

Denne toppen strikket jeg etter et mønster fra Gjestal Garn fra 1990 tallet. Veldig kjekt å kunne finne frem gamle oppskrifter og se at de fortsatt er aktuelle.

 

Garnet er tynt, Mandarin Petite fra SandnesGarn. Dette var et garn jeg har hatt liggende i årevis, i påvente av at det skulle dukke opp noe kjekt å strikke med det. Og plutselig hadde jeg lyst på en topp, så da kom både garnet fra SandnesGarn og oppskriften fra GjestalGarn til sin rett.
Men med så tynt garn er det litt vanskelig å strikke så pent synes jeg. Så heldigvis er det fine flettemønsteret der for å ta oppmerksomheten fra det litt ujevne strikket sånn ellers. Noe som vil rette seg ut etter første vask går jeg ut i fra. For jeg har ikke vasket den enda 🙂

 

Og vipps så fikk jeg en ny topp jeg kan bruke nå på tampen av sommeren. Og jeg har brukt den ja, flere ganger. Den sitter som et skudd, og jeg er veldig fornøyd.

Så da er ett prosjekt ute av verden. Jeg holder på med en topp til, men den har jeg lagt litt på vent. For plutselig kom jeg på at høsten er på vei, så nå har jeg begynt å strikke poncho 🙂 Og jeg fant ut etter å ha kommet ganske langt, at jeg hadde gjort en elementær feil helt i begynnelsen, så jeg måtte rekke opp og begynne på nytt 🙂 Men nå er jeg i gang, så kanskje det blir en frisk og fin poncho når høsten begynner. Den er lys rosa, så ikke akkurat noen høstfarge. Men jeg får da tømt litt av garnlageret mitt. Pluss at høstfargene kler jeg ikke så godt, så da går jeg heller for de fargene jeg kler sånn noenlunde 🙂

Jeg er glad i garnlageret mitt, men jeg kan jo ikke ruge på det til evig tid. Det må jo brukes til noe fornuftig, og så gi plass til noe nytt 🙂 Og jeg kan love deg at jeg har MYE garn. Så nå har jeg også gitt bort noe. Dvs. min datter har fått pent garn å strikke med. Hun har også blitt bitt av strikkebasillen nå nylig, og det gleder hennes mors hjerte ♥

Hva sysler du med om dagen?

32 kommentarer
      1. Jeg har jo sett fine og søte ting du har laget også ♥ Og små ting, eller store ting, alt er like fint, og er godt å jobbe og sysle med ♥
        Tusen takk ♥

    1. Enkelt oppsummert; jeg strikker, leser og spiller Wordfeud 🙂

      Og strikkingen er enkel, det går i sokker. Særlig liker jeg å strikke sokker med hullmønster.
      En slik flott topp som du har strikket, blir det nok ikke her 😏

      1. Samme som her da 🙂 Wordfeud falt jeg litt ut av en stund. Det ble en del andre ting som tok litt luven fra meg. Men nå er jeg vel omtrent tilbake tror jeg 🙂
        Sokker er kjekt å strikke ♥ Men jeg har aldri strikket med hullmønster. Det høres veldig fint ut ♥

    2. Toppen var helt nydelig og den satt virkelig pent på deg! Lekker var den. Mye jobb med dette tynne garnet, men resultatet er jo bare nydelig.
      Har ikke strikket siden våres jeg. Må bli høst og vinter …klem….<3

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, det tynne garnet var litt jobb, men veldig fint å strikke med på lyse sommerkvelder 🙂
        Det blir nok snart litt strikkerier på deg igjen også kjenner jeg deg rett ♥
        Klem ♥

    3. Så lekker den blei! Klart du har brukt den mye! Jeg er snart ferdig med et mintgrønt sjal, og sååå skal jeg begynne på et nytt – foreløpig hemmelig – prosjekt! Skal lage et innlegg bare jeg får kjøpt garnet! Klem <3

      1. Tusen takk 🙂
        Åhh….det høres så fint ut med det mintgrønne sjalet. Og så gleder jeg meg til å høre om det hemmelige prosjektet ♥
        Kos deg videre med sjalet så lenge. Klemmer ♥

    4. For en søt og fin topp 🙂 Jeg har selv strikket mine to første topper med hullemønster denne sommeren, og det var neimen ikke så “farlig” og vanskelig som jeg trodde hehe…
      Gøy å se hva andre strikker. Plutselig dukker det nok opp noen idéer man selv griper tak i.

      1. Tusen takk, og gratulerer til deg som har kastet deg ut i det “ukjente”. Veldig kjekt å finne ut at det ikke er så vanskelig som man tror. Så blir gleden enda større når prosjektene blir ferdige ♥
        Fint å kikke litt rundt ja, mye som kan inspirere. Jeg liker også å se hva andre strikker. Det motiverer og inspirerer ♥

    5. det var en fin topp ,du er flink med flettestrikk .
      Kjekt med et garnlager men den må brukes ja :=) jeg strikker på julegave så det legger jeg ikke ut nå ellers går det i hage og det er plommetid så nå blir det safting og sylting av plommer fremover

      1. Tusen takk for det ♥ Jeg synes fletter er vakkert. Og på denne ble de det lille ekstra 🙂
        Julegaver ja, jeg tror ikke det blir noen strikkede julegaver i år fra meg. Men man skal aldri si aldri 🙂 Lurt av deg å ikke røpe noe der ja.
        Ja, nå er jo høsttiden såvidt begynt, og da er det kos med hage og hagens skatter man kan lage mye godt av ♥ Kos deg masse med det ♥

    6. For en fin topp!
      Og jeg har nettopp startet på en genser md flette…. av restegarn. Og bestilt nytt garn i Garnius (Alpacca) som var på tilbud hihihi til en annen genser 🙂
      Av og til må man bruke opp restegarn så det ikke flyter over…. men jeg må gjøre ferdig et prosjekt før jeg starter på et nytt… klarer ikke ha mange ting på samme tid 🙂

      Lag deg en fin dag 🙂

      1. Takk for det, ja den toppen er lett og fin og passer til både skjørt og bukse 🙂
        Kjekt at du også er i gang med fletter 🙂 Det er fletter i ponchoen jeg strikker også 🙂
        Spennende med nytt garn også. Alltid kjekt å kjøpe nytt garn, og glede seg til å starte å strikke 🙂
        Jeg har dessverre selv litt for mange prosjekter på gang av og til. Så da kan noen av dem ta flere år. Men burde nok heller gjort som deg, å kun ha ett om gangen 🙂
        En herlig fin dag til deg også ♥

      1. Tusen takk for det ♥
        Jeg er ganske sikker på at hekletoppen din også blir flott. Håper vi får se når du er ferdig 🙂

    7. Så fin en topp. Og du kledde den. Jeg strikker vaskefiller om dagen, men har flere prosjekt jeg skulle ha fått ferdig. Og mye garn liggende. Men har lyst til å kjøpe nytt, litt lei av å strikke filler – sjøl om de er artige å ta fram. Stas at datteren din har begynt å strikke, har prøvd å tenne strikkelysten hos jentene mine, men har ikke lyktes ennå :).

      1. Tusen takk for det ♥ Ja, jeg likte godt den toppen. Kjekt med noe nytt 🙂
        Vaskekluter har jeg enda ikke strikket. Men har mye restegarn som ville passet, så kanskje jeg strikker noen etterhvert, når jeg får kommet meg litt gjennom garnlageret.
        Veldig kjekt at hun ville begynne å strikke hun også. Jeg har jo forsøkt å få henne til det med jevne mellomrom, men har endt opp med å strikke til henne istedet. Kjekt at hun nå fant interessen, helt på egenhånd ♥ Kanskje det kommer til jentene dine også sånn plutselig en dag ♥

    8. Så fin du ble. Koselig å strikke. Jeg har også masse garn liggende, men innen vinteren er omme, er nok det meste brukt. Kos deg i sensommeren. Klemsiklem😁

      1. Ja, du er flink da, hvis du får brukt mye av garnet, før du fristes til å kjøpe nytt. Jeg er selv håpløs på det området. Veldig flink å kjøpe nytt. Men nå har jeg bestemt meg at jeg skal være flink 🙂
        Så her strikkes i vei på kjekke prosjekter 🙂
        Nyt sensommeren du også ♥ Klemmer 🙂

      1. Tusen takk ♥
        Jeg er i besittelse av en nokså stor dose tålmodighet, så et sånt strikketøy er i grunnen perfekt for meg 🙂 Jeg blir så innbitt på at dette skal jeg klare 🙂
        Men vi er jo alle forskjellige. Så om man føler det blir for mye, så er det nok bedre med noe tykkere ja 🙂
        Jeg strikker kjoler også i sånt tynt garn, om jeg finner et mønster jeg liker. Men så har jeg jo ikke så allverdens mye annet jeg må gjøre heller, all den tid jeg går og suller her hjemme 🙂

    9. Kjempesuperfin topp! Lykke til med poncho. Tror nok rosa kler deg veldig godt, ja. 🙂 ♥ 🙂
      Jeg nyter siste rest av supervarme, vasker og rydder litt, gjør klar til hjemreise, etter 11 uker i Spania-sommer.

      1. Tusen takk ♥

        Åhh….11 uker i varmen, det har nok vært fantastisk ja ♥ Blir sikkert fint å komme hjem igjen også 🙂 Men du får nyte så mye du kan før du reiser ♥

    10. Du er så flink ❤ Den passet jo helt perfekt. Det må ha vært stor jobb med så tynt garn. Vurderer starte på ett prosjekt selv med relativt tynt garn, men jeg bruker sikkert litt lengre tid enn deg. Du er heldig som har mye garn. Er du ferdig med ponchoen? Kan du vise den når du er ferdig? 😀

      1. Tusen takk ♥
        Jeg liker godt å strikke med tynt garn. Har også strikket en kjole i tynt garn, men har igjen å hekle kantene.
        Ponchoen er godt på vei. Er verdig med bakstykket, og snart halvveis på forstykket 🙂
        Det gjør ikke noe om det tar lengre tid synes jeg. Det som er viktigst er at det blir så fint og behagelig å bruke etterpå når det er ferdig.
        Jeg skal nok vise frem ponchoen når den er ferdig, hvis jeg orker 🙂 Er litt dårlig på å blogge for tiden. Helsa er ikke medgjørlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg