EN UTING I BUTIKKEN

Jeg var akkurat en tur i butikken for å handle litt nødvendige ting. Og det endte med å bli en del ting, siden jeg benyttet anledningen til å handle i tilfelle karantene eller sykdom.

En ting som da irriterer meg veldig når jeg er i butikken, er når man legger varene på kassabåndet, og før man er ferdig, begynner kunden bak meg i køen å legge på sine varer. Det skjer, oftere enn man skulle tro faktisk.

Jeg har mange ganger tenkt at neste gang skal jeg si ifra. Men oftest blir det bare til at jeg kaster et surt blikk på vedkommende, som da ikke skjønner bæret, og slett ikke tar hintet.

 

Bildet fant jeg på google, men skal sørge for å få tatt egne bilder for sånne situasjoner i ettertid 🙂

I dag skjedde det igjen.

Jeg var omtrent halvveis nedi min egen handlevogn og lastet opp på båndet for harde livet. Jeg kan legge til at jeg ikke liker å gå alene å handle mye. Men det gjorde jeg i dag. Og når jeg til og med er ganske utmattet, som jeg er i dag, så jobber jeg jo ikke med lynets hastighet. Det er jo tross alt en grunn til at jeg faktisk ikke går på jobb.

Så altså, da jeg var halvveis nedi vogna, og plukket med meg et lass varer, så snudde jeg meg, for å legge det på båndet. Men vet du hva? Båndet var plutselig fullt, av en annen persons varer! Mine varer lå helt fremst, og personen bak meg hadde bare lastet på sine egne varer, uten å ta hensyn til at jeg ikke var ferdig enda. Skillepinnen lå mellom mine og den personens varer, men jeg sto jo klar til å legge på mer av mine egne varer. Jeg burde vel egentlig bare lagt mine varer oppå alle frossenpizzaene som denne personen hadde lagt på båndet, og så burde jeg takket pent for at vedkommende ville betale for mine varer også 😉

Men jeg gjorde ikke det. Jeg sto med favnen full av varer, snudde meg mot vedkommende, og kikket irritert på henne. Utenlandsk dame denne gangen, men denne utingen er like utbredt blant norske har jeg merket meg. Hun sa unnskyld, og strakk seg fremover for å hente tilbake alle pizzaene hun tydelig skulle ha. Hun tok i alle fall hintet.

Men jeg var for alvor blitt sur. Og det er i grunnen ikke så ofte at jeg blir sur. Så jeg sa at neste gang kunne hun være så vennlig å vente med å legge på sine varer, til personen foran var ferdig.

“Jeg sa unnskyld”, stotret hun. “Ja, det er greit”, svarte jeg, “men neste gang…..!”
Hun svarte med et knapt hørbart ja.

Jeg tipper at når hun kommer hjem og forteller sine hva som skjedde, så forteller hun nok om hun der sure norske dama som kjeftet på henne og aldri ble ferdig med å legge varene sine på båndet 😉

Så saken har helt sikkert mange sider. Men jeg mener det ligger mye respekt i å vente til personen foran er ferdig å laste på.

For meg ble dette en skikkelig stressete situasjon, og jeg fikk hodepine, og faktisk også vondt i ryggen etterpå. Som jeg har nevnt for noen dager siden, så setter stress seg ofte i ryggen hos meg nå for tiden. Men nå i dag fikk jeg vondt både i hodet og i ryggen.

Opplever du ofte at personen bak deg i køen har det så travelt at h*n ikke kan vente til du er ferdig?

 

Så nå har jeg stablet alle varene mine her hjemme. Og da fortjener jeg en kopp te. Og te kan helt sikkert hjelpe til å roe nervene litt, både de som har med Corona viruset å gjøre, og de som har med utålmodige butikkunder å gjøre 🙂

Ha en fin resten-av-dagen ♥

 

16 kommentarer
    1. Både Rema, Kiwi og Coop xtra her jeg bor har sånne pinner kunden kan legge på tvers av rullebåndet der varene hennes slutter, så kan den bak fortsette å legge på sitt uten at noe blandes. Kanskje du skal bytte butikk?

      1. Jeg skjønner hva du mener, men pinnen var ikke problemet her. For pinne var det. Men jeg var ikke ferdig å legge på mine varer før personen bak begynte å legge på sine. Da ble det jo ikke plass til mine varer, siden båndet ruller 🙂 Ergo, ikke butikken sin feil, men kunde bak meg som ikke hadde tid til å vente.
        Jeg pleier forøvrig alltid å legge på pinnen når jeg er ferdig. Men her var det dama bak meg som la på pinne, uten å vente til jeg var ferdig.

    2. Da hadde du likt å hatt meg som kunde bak deg, for jeg hadde gitt kunden forann meg så god space som mulig. Og ja det der er irriterende. Men nå handler jeg bevisst på tidspunkt som det gjerne er minst mulig folk, og jeg slepper ofte folk forbi om de ser stressa ut. Så er en stund siden jeg har opplevd det.Men det er veldig stressende, for da havner jo alt i en klynge og man må legge varene på i stressende tempo.
      Men rart om folk legger varer på før man er ferdig nå? Jeg trodde man skulle holde over en meters avstand fra folk nå jeg?

      1. Jeg venter også respektfullt til den foran meg er ferdig. Så jeg synes jo det er litt rart når folk bare setter i gang, og jeg enda har halvfull handlevogn.
        Jeg handler helst ikke 😉 Men noen ganger må jeg. Og da gjør jeg det når jeg føler at jeg orker.
        Det er faktisk ikke alle som respekterer den 1 meters regelen heller. Veldig leit, spør du meg. Må nok forsøke å ikke ha så alt for mange butikkturer fremover.

        1. Jeg har aldri opplevd at noen legger varene på båndet før jeg er ferdig… Vet ikke om jeg misforsto deg, men var det sånn at du allerede hadde lagt på skillepinnen? For den legger jeg aldri på før alle mine varer ligger på båndet…. Det jeg syntes er litt, nei veldig stressende, er at hvis jeg har handlet mye å ikke har fått pakket ned varene mine innen personen i kassa begynner å kjøre en ny kundes varer oppå mine. Jeg er ikke treg når jeg pakker, men har man mye varer tar det jo tid…

          1. Jeg legger aldri pinnen på før jeg er ferdig. Det var hun dama bak meg som la på pinnen og selv begynte å legge på sine varer, mens jeg sto og hentet opp varer fra min egen handlevogn.
            Jeg synes også det er stressende hvis jeg har storhandlet, og ekspeditøren er utrolig rask med de neste kundene. Da føler jeg meg som ei sinke 🙂 Mye varer tar tid, rett og slett. Så der er vi nok ikke alene om den følelsen.

      1. Ja, dette her er en skikkelig uting. Jeg har besluttet at jeg fra nå av alltid skal si ifra. For det stresser, og er totalt unødvendig. Snakket nokså surt til hun dama i dag, så hun glemmer nok ikke dette med det første 😉

    3. Huff, høres stressende ut. Tror aldri jeg har opplevd det, eller kanskje jeg bare ikke har lagt merke til det… Men skjer det, skal jeg sannelig ta bort pinnen til jeg er ferdig å legge opp mine varer 😀
      Det er alltid gode grunner til å drikke te, men jeg tviler sterkt på at det hjelper mot koronavirus 😉

      1. Ja, det var veldig stressende må jeg innrømme. Og neste gang skal jeg vurdere å legge varene mine sammen med den bak sine, så kan vedkommende kanskje betale for mine varer i samme slengen? 😉
        Jeg opplever det der ofte.
        Tror ikke heller at te hjelper, men det kan kanskje roe ned “nervene” litt 🙂

    4. Hmmm – pleier ikke å være noe problem der jeg handler, men skjønner godt at du blei irritert! Det er jo bare helt unødvendig rett og slett. Klem <3

    5. Jeg har et lurt triks for å unngå akkurat det.
      Det har i alle fall ikke skjedd meg mer etter at jeg begynte med det.
      Jeg har å problemer med ryggen å prøver ofte å få tak i en sånn rød handlevogn som ikke er dyp.
      Men så til poenget mitt da
      Jeg legger alle varene opp med strekkoden mot meg, det blir MYE lettere for den som sitter i kassa, og døm blir som regel veldig blid og glad.
      Ofte takker døm meg for at jeg gjør jobben lettere for døm.
      Så da unngår jeg jo å stresse meg sjøl, når det sitter en med et kjempe stort smil der.
      Og døm bak meg i køen gir bare opp og bytter kasse kø, eller så står døm og venter å ser at jeg og den i kassa får en kjempe fin prat/dialog😊
      Detta gjør jeg jo egentlig mest for meg sjøl for at jeg merker at jeg unngår stress.
      Ja å du veit jo hva som skjer når jeg stresser 😉

      1. Hmm…ja, det var slett ikke dumt. Da vil andre skygge banen og vel så det 🙂 Og spesielt med tunge ting så er det nok mye lettere for den som sitter i kassen når alt er tilrettelagt. Min mamma var kassadame, og jeg vet at hun slet tungt noen ganger.
        Dessverre så vil nok jeg bruke unødig mye energi med å lete etter strekkoden for hver ting som legges på båndet, så mulig jeg må finne en annen og like møysommelig variant 😉
        Kassadama i går oppfattet min irritasjon fort, så hun stoppet båndet til jeg hadde fått lagt på alt mitt, mens hun bak meg i køen pent måtte vente.
        Jeg skal uansett bli flinkere til å si ifra, men dumt at vi må oppdra andre voksne til takt og tone. Det burde slett ikke være nødvendig.
        Handlevogner ja…der har jeg også kriterier. Jeg foretrekker handlevogn, de store altså, som har et lite rom fremst. For da slipper jeg å bøye meg så veldig for å få tak i tingene når jeg legger dem på båndet.
        Ja, jeg vet jo hvordan du har det, så stress liker vi ikke nei.
        Tusen takk for tipset Eva….må prøve det en gang, på en god dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg