ER DET INNAFOR MED KUNSTIGE PLANTER?

Jeg er ikke den med de grønneste fingrene, men jeg har da klart meg nokså godt når det gjelder stueplanter. I alle fall sukkulentene 🙂

I det siste synes jeg det har kommet så mange fine kunstige planter i handelen. Og en gang i blant har jeg handlet en og annen liten kunstig plante. Da med tanke på å ha i vinduskarmer som ikke er så romslige. Men også til å supplere med sammen med de andre og mer levende plantene jeg har. 

Så er det noen ganger da, man kanskje overhører en samtale på en kafé eller lignende, hvor de som prater sammen virkelig uttrykker sin forakt over kunstige planter. Eller kanskje man prater med noen man kjenner, og kommer i prat om planter, hvor da kanskje en eller annen uggen og foraktfull kommentar om kunstige planter kommer inn. Da har jeg pleid å tie om mine kunstige planter. 

Men hvorfor har jeg gjort det? Jeg skammer meg ikke over å ha kunstige planter. De er fine, de holder seg uten at jeg vanner dem og prater med dem, og man trenger egentlig bare å tørke litt støv en sjelden gang. Utrolig takknemlig spør du meg!

Når jeg har ligget langvarig syk, er de levende plantene gjerne blitt mer døde enn de kunstige plantene. For da har jeg ikke hatt mulighet til å stelle og dulle med dem. Og så har det blitt sånn at jeg har forelsket meg mer og mer i de kunstige. 

Så nå tier jeg ikke mer. For meg er kunstige planter et pluss. I alle fall når de ser ekte ut. Så jeg har en lett blanding av levende og kunstige planter i mitt hjem.

Dette bildet tok jeg i går da jeg gikk en liten kveldstur. Det er soveromsvinduet mitt. Ja, jeg vet, det trenger en overhaling. Jeg henger etter med det meste. Hele soverommet trenger også en oppussing. Men den jobben har ikke jeg tenkt å gjøre. Det får neste eier ta seg av. Plantene i vinduet derimot, gjør at rommet får et hyggelig preg når jeg kommer inn dit. Og det ser ikke så ille ut utenifra heller 🙂 Orkidéen er vel den som man med det helt blotte øye kan se er kunstig. Så en vakker dag ryker den ut. Men enn så lenge kan den bare stå der. De andre to kjøpte jeg nylig. Og jeg er veldig fornøyd med dem 🙂

Også i kjøkkenvinduet har jeg et par kunstige planter. Jeg synes den i forgrunnen her ser så utrolig ekte ut, at jeg kunne ikke la være å kjøpe den da jeg var på tur med en venninne en søndag. Disse plantene er begge to små, og passer helt perfekt i kjøkkenvinduet.

I stua har jeg en kunstig plante. Resten er levende, og så og si samtlige er sukkulenter. Men her på bildet vises bare den kunstige.

Og her har du alle i dette vinduet, både de levende, og den ene kunstige 🙂 Jeg har en liten jobb foran meg med ompotting. Og det skal jeg gjøre når helsa har blitt enda mer oppegående.

Jeg tror de fleste har en mening om kunstige planter. Men spørsmålet er: er det innafor? Hva tenker du? Du kunne kanskje ikke tenke deg å ha kunstige planter, men synes du det er ok at andre har noen?

For meg er det i alle fall kjekt med en liten blanding. Og så synes jeg det er lettere å stelle de levende plantene nå. Akkurat som at jeg må stå på litt for å holde en sånn noenlunde vakker balanse 🙂 Det er rett og slett litt mer motiverende 🙂

18 kommentarer
    1. Blanding går helt greit. Mange av de kunstige er då virkelighetstro at du må kjenne på dem for å se forskjell.
      Gamle Gubben Grå kjøpte en plante en gang, og satte den et sted på trammen med lite sol og under tak. En dag observerte han at jeg vannet plantene på tramnrn, og også den. Han påpekte at “Den trenger du da ikke vanne!” Selv om det var en type plante som kanskje ikke trenger så mye vann protesterte jeg selvsagt. Vel, var svaret. Den er SV plast….

      1. Ja, det er helt sant. Noen kunstige ser nesten mer ekte ut enn de som faktisk er ekte. Det er kvalitet det.
        Måtte flire godt av historien om planten på trammen 😀 Jeg har faktisk tenkt sånn selv, at hvis jeg drar på ferie, og noen skal vanne planter for meg, må jeg kanskje merke av dem som ikke trenger vann 😉

    2. Her har vi flest kunstige planter. For her har vi ikke hatt muligheten til å vanne jevnlig, og det sto planter i Huset før vi tok over. Dessuten har jeg kjøpt flere selv, og hadde en blanding av ekte og kunstige på Flatåsen. Naboen som vanna for oss, tok feil til å begynne med, og hun er god på planter 😉
      Så hvorfor ikke ha kunstig? Veldig kjekt synes jeg, og ikke minst hos svigerfar på sykehjemmet. Han er så lei å få ekte planter, for han klarer ikke å vanne dem. Artig at du skrev om det, for jeg har tenkt å skrive et innlegg om kunstige planter selv, men ikke kommet så langt enda 😀

      1. Jeg er så glad for å høre sånt 🙂 En blanding synes jeg faktisk er helt flott. Ja, det er visst sunt for innemiljøet med ekte planter, men å blande med noen kunstige må jo bare være fint. Hehe, kan godt skjønne naboen tok feil. Jeg har tenkt det selv, at om noen skal vanne for meg, bør jeg nok merke av dem som ikke trenger vann 😉
        Hehe, kjekt det da, at vi er to om å ønske å skrive om dette. Det er jo ganske aktuelt, da det faktisk er veldig mye kunstige planter på markedet nå. Og veldig mye av det er enormt naturtro.

    3. Dette må bli opp til den enkelte, tenker jeg. Inn i mors hus har kunstige planter begynt å få en plass. Og jeg hadde en gang julestjerner som skulle stå i et vindfang i et skikkelig kaldt hus…men de så nokså kunstige ut. 🙂

      1. Ja, helt klart er det opp til hver enkelt. Men likevel er det noen som har “sterke” meninger om temaet. Det er nokså mange eldre som tar til seg kunstige planter, og det skjønner jeg godt. Det blir nesten likt som med meg, som ikke har helse eller krefter til å holde levende planter i live. Men mange har ikke grønne fingre, og da er det jo kjekt med kunstige planter som ser ekte ut.
        Jeg har selv i mange år hatt to kunstige julestjerner som kommer frem hver jul. Og jeg har fått mye skryt for dem. For alle tror de er ekte 🙂 De ser skremmende ekte ut ♥

      1. Hehe….ja, det er derfor jeg har adoptert sukkulenter, for de er ikke så enormt tørste, så jeg skjønner deg godt jeg. Men jeg liker planter rundt meg, så derfor er det fint med noen kunstige også.

    4. Så bra at du har slutta å tie om at du har kunstige planter.. for seriøst, det må da virkelig være opp til hver enkelt..
      I utgangspunktet har jeg bestandig vært glad i – og flink med – levende blomster, men av praktiske grunner for en farende fant som meg, har jeg gått over til kunstig (trur jeg har 2 levende som jeg tvinger guttungen til å vanne når jeg er boret lenge, hehe)
      Har fått litt pes i tidligere år om at jeg har valgt kunstig – men når jeg svarte folk med at jeg var ikke lysten til å ta liv, sjøl om det var “bare” en blomst, ja da blei det faktisk stille på dem, hehe 😉
      Håper du får en riktig fin kveld videre.💖 Klemmerz

      1. Hehe….en veldig god grunn. Den skal jammen jeg også bruke hvis noen skulle finne på å kritisere ♥
        Og er man mye på farten, så er det jo enda vanskeligere med ekte planter, som faktisk trenger stell.
        Ha en herlig fin onsdag ♥ Klemmer ♥

    5. Det er absolutt innafor, og jeg synes det går fint å blande kunstige og levende planter. De kunstige varer jo også mye lenger! 🤗

    6. Jeg syns absolutt det er helt greit med kunstige planter og mannen syns absolutt det hadde vært best. Særlig når vi har hatt det litt hektisk og noen levende planter har strøket med.😅
      Det fins så mange fine kunstige planter, som ser skikkelig ekte ut.🤗

      1. Ja, har man en hektisk hverdag, så skal det noe til å holde liv i levende planter, som gjerne fort blir glemt i all travelheten. Sånn har det vært for meg før i tiden 🙂
        Veldig mange fine kunstige planter. Og ikke trenger de dagslys heller, og kan stå i rom som er uten vinduer ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg