ER DET OK Å SMINKE SEG SELV OM MAN “BARE” SKAL GÅ TUR?

Av og til hører og leser jeg fraser som “jeg gadd ikke å sminke meg siden jeg bare skulle gå tur”. Og ofte er dette fra mennesker som kaller seg sporty, og kanskje de ellers sminker seg, hvis de ikke bare skal på tur.

Så da begynner jo jeg å gruble litt: Er jeg usporty siden jeg sminker meg selv om jeg “bare” skal gå på tur?

Etter litt grubling har jeg funnet ut at jeg er sporty, selv om jeg er sminket og ofte på turen piffer opp leppene med litt leppestift.

Jeg er sporty fordi jeg faktisk går på tur. Jeg går toppturer, flate turer, korte turer og lange turer. Sporty har ikke noe med om man sminker seg eller ei å gjøre. Sporty har ikke noe med hvilke klær man har på seg. Sporty har med at man faktisk beveger seg.
Og når jeg tenker sånn, så er jeg jo dobbeltsporty, siden jeg faktisk går en del tur selv om jeg er kronisk syk med ME, og at jeg etter turen gjerne kan bli sengeliggende.

Leppestiften er alltid med på tur. Alltid. Over alt. Og den er flittig brukt. Hver dag 🙂
Jeg elsker leppestift, og har selvsagt mitt favorittmerke og mine favorittfarger.

Selv om jeg går på tur alene, er jeg som oftest alltid sminket og har på leppestiften. Det er ikke for andre sin del. Det er for min egen del. Da vet jeg at jeg ser fresh og “sporty” ut, selv om jeg føler meg som et vrak, og knapt nok klarer å puste ordentlig i oppoverbakkene. Jeg kan ha rødsprengte kinn etter en kjølig eller slitsom tur, men jeg vet at jeg ikke ser totalt gåen ut, selv om jeg faktisk er det.

Og det å vite det, gjør at jeg ikke føler meg grå og kjedelig. Selvtilliten får litt næring. Selv om jeg ikke møter en eneste sjel når jeg er på flere av turene mine.

På en grå og sliten dag ser jeg jo gjerne sliten ut også med sminke. Men tenk deg da hvordan jeg ser ut uten sminke? Og når jeg da uten sminke på en grå og sliten dag møter meg selv i speilet etter en tur….ja, det kan faktisk sende meg ganske ned i den mørke bølgedalen. Da føler jeg meg mislykket. Selv om jeg egentlig har prestert en liten tur til tross for at formen er redusert. Det er rart det der, at sminke skal ha så mye å si. Men for meg har det mye å si.

Så når jeg da får litt rare blikk når jeg tar frem leppestiften, så har jeg av og til følt at folk har tenkt at jeg er usporty og jålete. Men jeg er jo sporty som bare det, pluss også litt damete 😉 Jeg liker å se fresh og pyntet ut, både på toppturer og i rolige solnedganger 🙂

Jeg skjønner ikke hvorfor det er om å gjøre å se så sliten ut på turer. Jeg ER sliten. Alltid. Og derfor sminker jeg meg.
Hadde det vært en konkurranse om å se mest mulig sliten ut etter en tur, så kunne jeg latt være og sminke meg, og jeg ville garantert vunnet prisen for akkurat den bragden. Uten å gå tur først.

For meg er ikke tur “bare”. Tur er en stor anstrengelse, og samtidig en mestring og glede. Da er det jo ok å gjøre seg litt flid i forkant om man føler for det 😉

Jeg er som jeg er, og går mine turer, med leppestiften som bestevenn 🙂

Det er min stolthet og glede, og på den måten sørger jeg for at min mentale helse er så god som det lar seg gjøre med min hverdag med ME 🙂

Synes du det er upassende/usporty å sminke seg når man går tur eller trener?

 

#helse #CFS/ME #ME #tur #turglede #sminke

14 kommentarer
    1. Jeg synes folk kan gjøre som de vil og liker, jeg. Med eller uten sminke. 🙂
      Apropos det å være avhengig av leppestift; En av de middelaldrende lærerne på ungdomsskolen glemte sin knallrøde hjemme en gang for mange år siden. Det resulterte faktisk i at hun satte elevene til noe arbeid mens hun trasket hjem for å hente sin lille røde, for det var fullstendig krise for henne. ( Jada, fotgjenger, hun, men det var vel rett under halvannen kilometer en vei, så det var jo overkommelig)

      1. Enig med deg i det ja 🙂
        Hehe…artig historie da 😀 Måtte flire godt for meg selv 🙂 Jeg hadde nok klart meg en dag, selv om savnet ville vært stort. Men skjønner henne også, spesielt når hun ikke hadde så lang vei 🙂 Det hender jeg bruker fargeløs leppepommade også, men det er fargen jeg liker og trakter etter. Synes det er prikken over i’en liksom 🙂

      1. Ja, man føler seg jo ofte vel med en liten innramming av øynene. Jeg synes det er helt lovlig 🙂 Godt at jeg ikke er helt alene om dette 😉

    2. Fin dame og fine bilder! Jeg tenker det er litt opptil enhver om man vil sminke seg eller ikke før tur. Jeg sminker meg ikke alltid om jeg skal i skogen ett sted jeg sannsynligvis ikke treffer noen jeg kjenner, sålenge jeg ikke har planlagt bloggbilder eller noe jeg vil føle meg litt mer “stelt”. Leppestilft kan være kjekt, jeg tok på rosa lippgloss før jeg gikk ut idag 😉

      1. Tusen takk 🙂
        Ja, jeg synes også det er opp til hver enkelt. Men rart hvordan noen vrir det til noe negativt om man velger å pynte seg litt 🙂
        Rosa lippgloss er fint, sommerlig mykt 🙂

    3. Jeg sminker meg veldig lite, og mascara kommer på når jeg skal på jobb, eller bort andre steder. Men det er fordi jeg ikke gidder å ha det på meg sånn til daglig om jeg er “bare” hjemme, eller går tur.
      Begynte å sminke meg først i 30 åra, og det blir bare mascara og litt pudder ved ekstra pynting. 😉
      Men jeg ser veldig trøtt og sliten ut i øya så om jeg skal være sammen med andre, så hender det jeg har på mascara.
      Leppestift har jeg aldri vent meg til. Prøvde det noen ganger, men da fikk jeg spørsmål om hva jeg hadde klint på leppene, så da gadd jeg ikke det mer.
      Jeg mener alle bør gjøre det som er best for dem, med eller uten sminke. Jeg beundrer dere som orker å sminke dere daglig jeg 😉 Er så “lat” når det gjelder det.
      God påske med sminke på! Du er flott! <3

      1. Det er fint å freshe seg opp litt ekstra når man skal ut på noe, så jeg skjønner det hvis du har litt slitne øyne. Det har jeg også.
        Jeg bruker ikke lang tid på å sminke meg, det kan jeg nesten gjøre i blinde. Jeg bruker ikke masse kremer og foundation og alt det der. Det er ikke min greie. Det holder meg listt mascara, litt skygge og litt farge på leppene.
        Alle må gjøre som de synes er best. Og ingen skal kritiseres for det. Jeg tenker ikke på deg som lat selv om du ikke sminker deg til daglig. Det er liksom hver sine prioriteringer, og mennesket som betyr noe 🙂
        Tusen takk, og god påske til deg også ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg