ER JEG FRU ELLER FRØKEN?

Jeg kom plutselig på å tenke på dette, om jeg skal tituleres Fru eller Frøken?

Jeg har jo vært gift. Og da var jeg selvsagt Frue. Og da het jeg Fru J……. .
Men så ble jeg jo skilt for flere år siden. Og jeg tok tilbake mitt pikenavn, Gaudland. Så var det en som her om dagen kalte meg Mrs. Gaudland. Og det var da jeg kom til å tenke på det….skal jeg tituleres Fru eller Frøken når jeg er skilt og har tatt tilbake pikenavnet mitt?

Er det noen som vet?

 

 

Det er jo et av livets store spørsmål dette, hehehe 😀

20 kommentarer
    1. Hihi…. samme her…. jeg var også fru J…..! Men har tatt tilbake pikenavnet mitt, ov mener sjøl jeg nå er frøken….. jeg er iallfall ikke fru, så da må jeg jo være frøken da???? Klem 😘

      1. Ja, det er kompliserte greier dette her. Synes jo Frøken er fint jeg da…..føler meg nesten som en ungpike av og til 😉 Og det bør jo være Frøken, men så har jeg jo vært gift. Gammelfrøken kanskje? 😮 Huff nei….nei, nei. Det lyder ikke bra. Frøken….holder meg til det jeg, enn så lenge 🙂
        Klem ♥

      1. Hehehe 😀 Fruken ja 😀 Ler høyt her jeg sitter 😀
        Ikke godt å si, kanskje det burde bli laget en egen tittel til de skilte 🙂 Jeg kan ikke si at jeg er enkefru heller. Det var jo ikke så vanlig å skille seg før i tiden, så da var det så mye enklere med disse titlene 🙂

      1. Madam faktisk 😀 Hehe….Madam Gaudland. Hmm….Høres fortsatt veldig gift ut synes jeg 🙂 Må tenke litt på den 🙂
        Lurt å google. Jeg tenkte om jeg skulle gjøre det, men fant ut at det kunne være interessant å høre hva andre tenkte om saken. Og jeg hadde ikke kommet på madam 🙂
        Artig 😀

    2. Fra googlesøk; “Miss, frøken, er en tittel for ugifte kvinner og for gifte kvinner som beholder pikenavnet sitt. I stedet for Miss og Mrs. brukes nå ofte Ms., som ikke sier noe om sivilstand.” (Store norske leksikon)

      Men flere andre søk virker som de mener frøken er for ugifte (aldri gift), men at ugifte skilte blir det som på engelsk er ms. At mrs er gift, og ms er ugift..

      Jeg har aldri tenkt på problemstillingen. Og jeg kan jo ikke få meg mann jeg med det bloggnavnet mitt) ;p

      1. Leste at Ms er en tittel som kan brukes til å referere til en kvinne uavhengig av hennes sivilstand. Mens frøken og fru viser til sivilstand.

        (Interessant spm)

      2. Hehe, ja, bloggnavnet ditt kan jo by på en aldri så liten utfordring. Men du kan jo få deg mann, du må bare finne på noe lurt hvis du blir gift 🙂
        Men ja, det med tittel, det er litt komplisert på en måte. Og jeg tenker på norsk, om noen tiltaler en sånn ansikt til ansikt, så hva ville vedkommende si hvis det skal være Ms.? For Ms kommer jo fra den engelske tiltaleformen. Det blir som om forskjellene viskes ut.

    3. I Tyskland hadde du vært frue, du er frøken inntil du gifter deg eller få barn. Og barn har du jo til tross at du blei skilt

      1. Du er ei fin Frøken du…Frøken Karidansen ♥
        Jeg synes i alle fall ikke jeg passer som Frue. Ikke så lenge jeg ikke har noen mann å henvise til. Men jeg er jammen usikker av og til. Og i min alder, så blir man jo kalt for Fru uansett 🙂 Hehehe 😀

      1. Nei, du har rett. Nå om dagen er de formelle tiltaleformene omtrent ut. Men de oppstår likevel en gang i mellom. F.eks. hvis man skal fylle ut et skjema eller gjøre en bestilling. Jeg velger Frøken jeg da. Men usikker på om valget egentlig er riktig 🙂

      1. Ja, jeg er den jeg er, og du er den du er. Og det er jo viktigst 🙂
        Men i enkelte sammenhenger kommer dette med tittel opp, og det er da jeg blir usikker. Det gjør ikke noe med identitenten min, men likevel så hadde det vært kjekt å vite hva som var riktig 🙂

      1. Det er visst ganske delte meninger om dette 🙂 Jeg spurte min bror nå i helgen, hva han tenkte om saken? Han var kontant og sa at jeg nå var Frøken. For jeg har aldri giftet meg til mitt pikenavn, så det vil være feil å tittulere meg Fru foran det navnet som opprinnnelig er mitt fra fødselen av. Så hva som er riktig, får vi nok aldri helt svaret på tenker jeg 🙂
        Kanskje lurest å ikke gifte seg da liksom, bare for å være sikker på å få beholde både navn og tittel 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg