ER JEG URIMELIG?

Den 19. juni feiret jeg at jeg hadde vært singel i ett år. Ja, jeg feiret at jeg hadde bursdag også (et par dager senere), men det var faktisk litt viktig å markere det for meg selv, at jeg hadde vært singel i ett år. Oftest husker man de datoene hvor man ble sammen som et par. Men jeg klarer ikke å huske det noe særlig, ikke med noen tror jeg. Men akkurat denne ene datoen, da jeg ble singel i fjor, den kommer jeg nok ikke til å glemme på mange, mange år. Og grunnen til det er at jeg følte det så urettferdig, og uten noen ordentlig forklaring. Forklaringen fikk jeg kort tid etter bruddet, via omveier.

I ettertid har jeg følt at det var en lykkedag at jeg ble singel. Jeg har kanskje ikke kommet helt over det, men jeg har ikke hatt den vanlige hjertesorgen jeg har hatt ved andre brudd.
Det kan hende det kommer av at jeg var skikkelig syk i fjor. Flere måneders undring om hvor forholdet kom til å ta veien hadde brutt meg ned, i tillegg til en hel del andre ting også, bl.a covid trusselen.

 

Året som har gått som singel har vært både godt og vondt. Godt fordi jeg egentlig har nok med meg selv, vondt fordi jeg bare ble sykere, og trodde nesten ikke jeg skulle komme meg gjennom året. Så kuliminerte det med en sykehusinnleggelse også, de siste 5 dagene av året.

Nå når vi er over halvveis i det nye året, opplever jeg livet som ganske godt faktisk. Til tross for ny og alvorlig diagnose og det hele. Men det er jo rart med det man får en forklaring på, da skjønner man plutselig mer, og det er lettere å slå seg til ro.
Og jeg har ikke savnet en kjæreste. Ikke et eneste sekund.

Klart jeg savner omsorg, hudkontakt, en armkrok, og sånne elementære ting, men hvem savner ikke det nå for tiden, etter halvannet år med pandemi?

Så da har det blitt sånn at solens gode stråler har gitt meg noe av den varmen og omsorgen jeg har trengt så langt.

Men vet du hva? Det har visst ikke gått upåaktet hen å være singel. Vel og merke står det jo i min Facebook at jeg er singel. Jeg kunne jo valgt å ikke ha det der. Men jeg er jo singel, så da er det jo på sitt vis riktig.
Men selv om jeg er singel, så betyr det vel ikke at jeg er fritt vilt? Eller har jeg misforstått noe her?

Det er en del ymse mennesker fra inn og utland som tar kontakt, og ja, man kan jo forsåvidt tenke seg til motivet, prat om intime ting og morro, tidsfordriv, sånne ting. Men helt ærlig så orker jeg ikke særlig av sånt må jeg innrømme. Det var en tid da jeg hadde brevvenner fra hele verden. Og så kom internett og diverse chatte funksjoner. Og sosial som jeg er, var jeg nokså aktiv i noen år. Men nå er tiden en annen for meg. Joda, jeg har fortsatt venner rundt omkring. Men det er ordentlige venner. Ikke bare tull og fjas.

Den siste tiden har det kommet en del date invitasjoner. Det føles litt surrealistisk, men også hyggelig. Spesielt siden jeg ikke søker etter noen. For det gjør jeg ikke. Jeg har jo funnet ut at det er godt å være singel. Da slipper jeg unna ganske mye som stjeler energi. Og så er det jo sånn at jeg egentlig har nok med meg selv. Jeg har familie og venner som jeg elsker. Joda, det er en annen form for kjærlighet enn den mellom mann og kvinne, men likevel er det kjærlighet. Og ikke så enormt krevende heller. Men veldig givende ♥

 

 

Jeg har ikke noe ønske om å rote meg inn i noe som kanskje sliter meg helt ut igjen. Så derfor blir disse date invitasjonene litt vanskelige for meg. For jeg er jo som sagt en sosial person, og venner har jeg mange av. Og jeg er veldig glad i mennesker, og synes det er kjekt å bli kjent med folk. Selv om det også sliter veldig på.
Og så har jeg vanskelig for å si nei.

Det har vært 4 date invitasjoner samtidig her nå. Og jeg har sagt nei til 2 av dem. En har jeg sagt at jeg ikke er på utkikk, så ja, klart vi kan ta en kaffe, men i all vennskapelighet.
Den siste grubler jeg fortsatt litt på. Jeg lurer på om jeg skal takke nei, eller om jeg skal ta en venne-date til, rett og slett? (Der må jeg innrømme at jeg ikke aner navn, utseende, alder eller noe).

Men hvor kult er det egentlig å be en dame på date, og så plasserer hun deg i vennekategorien allerede før man har nådd å hilse på?

Alle trenger jo venner. Og nye venner er jo gjerne like hyggelig som dem man har hatt lenge. Men er jeg urimelig når jeg takker ja til en venne-kaffe, når det vedkommende egentlig inderst inne ønsker er å se om det kan bli noe mer her?
For jeg er ikke der. Ikke nå i alle fall.
Jeg gir selvsagt klar beskjed, også at de da har lov å takke nei. Men de fleste vil gjerne møtes likevel. Kanskje de håper at jeg skal snu i min agenda? Jeg vet ikke jeg.
Så jeg får tenke litt til på den jeg ikke har gitt noe svar til enda.

Har du som leser her noen innspill, tanker eller erfaringer rundt dette?

 

Tusen takk for at du kikket innom ♥

 

30 kommentarer
    1. Man må få lov til å feire at man har det bra <3

      Og så lenge du er ærlig om hva du mener om et møte for en kaffe, og de fremdeles vil treffes, så tenker jeg det er helt innafor 🙂

      1. Ja, det gjør jeg virkelig, jeg feirer at jeg har det bra til tross for alt som kunne vært bedre ♥
        Og jeg er helt ærlig. Så jeg tenker også at det er innafor. Så er vel spørsmålet om jeg overhodet burde bruke tid og energi på dette. Men så kan man jo få de mest fantastiske venner på den måten også, så alt har jo sin verdi ♥

    2. Dette er noe bare du kan finne ut av ved å virkelig kjenne etter hva som føles rett for deg. Spør du fem stykker om hva du bør gjøre, så får du kanskje fem ulike svar! Det er smigrende å få henvendelser, men så spørs det hvor seriøse disse personene er. Jeg har så vidt opplevd anonyme henvendelser fra menn i forbindelse med bloggen min. Når de ikke vil oppgi hvem de er, så er det uaktuelt for meg å si ja til et møte.😊

      1. Jeg synes det er kjempefint å få ulike svar, for kanskje er det noe jeg selv ikke har kommet på å tenke over. I min hjernetåke er det enkelte ting som av og til går meg hus forbi 🙂
        Den anonyme er faktisk gjennom en felles venn, så attestene er gode. Jeg har bare ikke brydd meg om å spørre om navn og bilde enda. Siden jeg ikke har bestemt meg helt for hva jeg skal gjøre enda. Tenker jeg tar en avgjørelse i morgen 🙂
        Gjennom bloggen har jeg aldri fått noen sånn type henvendelser faktisk. Heldigvis 🙂 Er helt enig med deg, når de på død og liv skal være anonyme, så har de vel ikke helt ærlige hensikter er min tanke 🙂

    3. Da jeg var singel møtte jeg mange, var moro. Viktigste er å kose seg og leve livet en er gitt. Såvidt vi vet så lever vi jo bare én gang. Bare kos deg du, uansett valg 😜🌹

      1. Ja, det er sant, leve livet en er gitt. Og det gjør jeg, for jeg vet bedre enn mange hvor fort livet kan snu. Men når det gjelder dater, så er jeg nok litt mer forsiktig ja. Så lever jeg heller livet ekstra mye på andre fronter 🙂
        Det er jo uansett en av singellivets fordeler, å kunne møte mange og ha det kjekt, uten at noen stiller spørsmål 🙂
        Tusen takk ♥

    4. Det er godt å høre du har det bra der du er nå. Hjertesorg er ikke noe godt å ta med. Skjønner godt du vil være singel. Egentlig har både singellivet og det å være i forhold både ting som er bra og ting med savn i. En får aldri både i pose og sekk. Men det er viktig en hører på seg sjøl og sine ønsker. For deg er det de som er viktige, ikke hva andre måtte ønske. Det er ditt liv. Du holder i “rattet”, vil du møtes som venner, ja, så er det ditt valg. Kos deg med dagen og sommeren <3.

      1. Ja, det er sant som du sier, både singelliv og forhold har både fordeler og bakdeler, så får man heller prioritere hva som er viktigst akkurat her og nå 🙂
        Ja, jeg bestemmer selv hva jeg ønsker, men kjekt å høre hva andre tenker. Kanskje har andre tenkt en tanke jeg ikke selv har tenkt, men som kan være viktig å ta med i vurderingen 🙂
        Jeg nyter sommeren, den er gull verdt ♥ Nyt dagene du også, og de små øyeblikkene ♥

      1. Takk for det ♥
        Ja, jeg synes det er aller best, at alt starter med et vennskap. Da er det avslappet og godt, så får andre ting komme hvis det skulle være en mening med det 🙂

          1. Ja, jeg velger å følge livet jeg. Og ha det godt som jeg har det. Og så tar jeg dag for dag 🙂 Så som du sier, skjer det, så skjer det ♥

    5. Her er det en del tanker. Det er litt vanskelig å ta et valg, men tenkt på helsen din. Vel, uansett forhold, må man bli kjent med hverandre først før det blir alvor.
      Du ser jo ut som du blomstrer selv om du er alene:)

      1. Takk for det 🙂 Jeg har det veldig godt alene jeg. Så jeg klager ikke. Jeg tror faktisk jeg kanskje har det best alene. For da trenger jeg ikke å bruke meg sånn opp på et annet menneske. Så kan jeg heller bruke mer på vennene mine. For de har stor verdig for meg ♥

    6. Jeg syns du er flink til å feire livet og dagene som de er😊
      Det må være lov til å feire det man har lyst til. Jeg forstår deg godt med at du trives som singel. Som du selv sier…det krever tid og energi og være i et fast forhold. Men selvfølgelig er det godt å være to også😊 Alt til sin tid tenker jeg. Kjærligheten kan dukke opp når du minst venter det.
      Date i vei det du orker😚 Kanskje er det den rette du møter. Ellers er det ikke så dumt med litt spenning i hverdagen heller😉 Du bestemmer helt over deg selv og ditt eget liv.
      Klem😙

      1. Ja, du har så rett, alt til sin tid ♥
        Og det man ikke leter etter, det finner man kanskje likevel. Men for min del håper jeg det blir lenge til, for jeg orker det ikke nå. Kan heller ta vennedater istedet jeg. Det er tryggere, og ikke fullt så slitsomt 🙂
        Spenning i hverdagen, ja, du sier noe der. Ikke så dumt det heller nei 😉 God tanke ♥
        Klem

    7. Fint det virker som at du trives som singel.. og ikke dveler for mye ved “det som var”.. Er jo hyggelig å få forespørsler …seriøse eller ikke ! jeg har jo vært med mannen siden vi var 15-16 år.. så ikke så mange råd å få fra meg på datingfronten..hehe.. Men vet at jeg ikke liker å avvise folk om jeg først har sagt “A”..så skulle nok mye til før jeg takka ja til en date.. Gjør det som føles riktig for deg.. og uansett kos deg med sommeren videre.. Ønsker deg mange gode dager fremmover.. Klem til fine deg <3

      1. Ja, jeg trives absolutt som singel nå. Jeg har vel sett verdien i å være med venner et par ganger i uka, som krever en del mindre enn om jeg skulle forholde meg til en kjæreste hver eneste dag. Så akkurat nå, hvor jeg har svært lite å gå på, så er det helt perfekt.
        Men å dra på vennedate, det er jo bare hyggelig, de dagene jeg er i form til det 🙂
        Det er en herlig sommer, og jeg koser meg med å se bilder fra folk som er på ferier her og der, både i inn og utland. Selv orker jeg lite nå, så det har blitt en tur på hytta, og et par dager i Bergen. Resten av sommeren nyter jeg hjemme ♥
        Ser at du også er så flink og er litt på tur med mannen ♥ Det er sånt som skaper gode minner ♥
        Fine sommerdager videre til deg, og god klem ♥

    8. Hmm… da blei jo du singel 2 dager etter meg…..! Jeg feiret ikke, men tenkte godt på det! Jeg er veldig fornøyd nå, og føler at jeg har landa orntlig! Har ikke fått noen date-forespørsler, men så er jeg også helt klar på at jeg vil være singel! Så lenge du er åpen om hva du ønsker, så kan du jo date – kanskje blir det noe mer en gang det klaffer 100%. Lykke til, Eva – klemmer <3

      1. Oi, ble vi single nesten samtidig? Ja, jeg visste jo at du også hadde et brudd i fjor, men ikke at det var så tett innpå mitt.
        Jeg feiret, for jeg kjente at det gjorde godt å sette et punktum.
        Ja, jeg vil også være singel, og det kommer jeg nok til å være lenge. Kan heller ha en ekstra nær og god venn som jeg kan låne en armkrok av om nødvendig 🙂
        Så blir det bare vennedater sånn ellers. For venner har stor verdig for meg ♥
        Jeg satser på at både du og jeg kan ha det bra i det livet vi velger å ha, for det er jo vi selv som skal leve det ♥ Gode klemmer ♥

    9. Så flott og tankevekkende innlegg. Rote seg inn i noe greit orker ikke jeg i hvertfall. Det stjeler energien..
      Men som jeg har sagt til meg selv, jeg har det kjempefint alene!
      Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt nei siden du har nok venner! 🙂 klemmer…

      1. Tusen takk ♥
        Nei, jeg skal ikke rote meg inn i noe greier. Den kjærligheten, den er nok ikke for meg. Må innrømme at jeg føler meg litt bitter akkurat der, og har innsett at en alenetilværelse er langt å foretrekke. Så mye greiere å kunne bruke energien min på meg selv og dem som er mine nærmeste ♥
        Klemmer godt ♥
        PS: Jeg tror ikke jeg kan få nok venner. Det finnes venner til alle slags anledninger, og jeg trenger dem alle ♥

    10. Fint du skriver om dette, for det kan være mange slags tanker om det…
      Jeg har vært singel i 10, ja ti år nå…
      og savner sjelden, men av og til å være i et forhold…
      Jeg synes du skal gå for å date igjen om det er det du ønsker mest på vektskålen…
      Ingenting å tape på det.
      Og du er jo ærlig, er det bare vennskapelighet så sier du klart i fra og dukker det opp noe annet, vel, da gjør det det…

      1. Jeg må si jeg beundrer deg som har vært singel i 10 år. Jeg tror jeg skal gå for den varianten jeg også 🙂 Men ja, helt klart, innimellom er det naturlig å savne en man kan ha det lille ekstra med. En armkrok osv. Jeg har skaffet meg en armkrok, uten at det forplikter noe mer utover rent vennskap. Jeg trenger det. Men sånn ellers, så er nok vennskap det viktigste for meg nå. Det som er så greit med venner, er at dem kan du vie oppmerksomhet til noen timer i uka, mens en kjæreste skal man forholde seg til hver eneste dag. Og det merker jeg har tæret mye på min energi. Så nå forsøker jeg singelvarianten, uten å søke etter noe mer 🙂

    11. du får bare komme over dette, og lage deg ny og fin historie. eventyr. og stoppe la helsa di begrense deg. det spiller ingen rolle. tro meg. du er for fin til å feire dagen du ble singel. klem

      1. Jeg kommer til å feire til neste år også 😉 Og sikkert året etter der også 😉 For greia er at han gjorde det slutt to dager før jeg fylte året. Så jeg kommer aldri til å glemme det 😉
        Tusen takk fine du ♥ For fin til å feire dagen som singel ja….hmm…. Tror nok det skal gå ganske bra jeg. Jeg har ikke lyst til å oppleve flere brudd jeg, så jeg feirer heller min uavhengige singel tilværelse og er glad og fornøyd med det ♥
        Men jeg vet jo ikke hvordan jeg tenker om 5 år. Da kan jeg ha fått annen inspirasjon 🙂
        God klem til deg også ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg