ET KONGELIG MÅLTID – AFTERNOON TEA

Da vi dro til London hadde vi noen planer om ting vi hadde lyst å gjøre. En av dem var å ha en ordentlig engelsk Afternoon Tea.

Tradisjonen med Afternoon Tea er noen hundre år gammel, og stammer fra sånn ca. 1830 da daværende Hertuginne av Bedford syntes det var for lang tid mellom frokost og kveldsmat (middag), at hun ba tjenerskapet om å lage til et lett måltid hun kunne nyte om ettermiddagen. Tjenerne serverte henne da en kanne te, noen sandwicher, scones og kaker. Dette likte hun så godt, at hun også fikk det servert når hun hadde ettermiddagsgjester.

Gjestene likte også dette så godt at de innførte måltidet i sin egen husholdning, og så spredte det seg som en farsott blant de adelige, rike og berømte og ble en mote som faktisk fortsatt holdes i hevd. Men nå er dette også “tillatt” for oss vanlige dødelige da…og det er jeg glad for.

Vi skulle altså på Afternoon Tea, men vi klarte ikke helt å bestemme oss for hvor? Helt til vi en dag tok turen til Kensington Palace og Gardens. Og i paviljongen tilhørende palasset serverte de Afternoon Tea. Vi booket bord til litt utpå ettermiddagen, og kom tilbake når klokkeslettet var der, og nøt vårt måltid en Konge verdig, på kongelig eiendom ♥

Her er slottet, Kensington Palace. Det var litt kø for å komme inn og få en omvisning. Vi droppet akkurat det, selv om jeg hadde lyst. Helsa spilte ikke på lag. Så da var det jo en hyggelig overraskelse at vi i stedet kunne nyte Afternoon Tea der litt senere.
Paviljongen har jeg ikke bilde av. Den ligger til høyre for slottet, litt bak den vollen til høyre i bildet.

Jeg er veldig fascinert av Kensington Palace, siden Prinsesse Diana har bodd der. Hun var ett av mine idoler. Slottet og parken er vakkert holdt, og det var fint å tusle rundt her.

Men altså, vi skulle jo på Afternoon Tea 😉

Vi kom inn til hyggelig dekkede bord, kongelig servise med krone på og greier ♥ Og så likte jeg fargene så godt. Skulle gjerne likt å ha dette serviset i mitt eget hjem 🙂

Nette små kopper som hørte til.

Vi fikk servert vår Afternoon Tea med en kanne te hver etter eget valg. Og kannen rommet sånn ca. 3-4 kopper med te 🙂

Og her er herligheten da 🙂 Skulle jeg spist dette hver dag, sånn som hertuginnen gjorde, så tror jeg nok jeg ville blitt trillende rund 😉 Men godt smakte det. Det var 4 myke sandwicher med forskjellige smørepålegg til hver. Blant annet eggesalat, laks med kremost og et par til.

På fatet i midten lå gode scones som ble servert med jordbærsyltetøy og clotted cream. Jeg har googlet hva clotted cream er for noe, og det er altså kremfløte som er kokt inn til en luftig myk masse. Det blir nesten som en blanding av smør og vispet kremfløte. Den er veldig god på scones i alle fall 🙂

Øverst på etasjefatet troner 3 kakestykker til hver. Den røde/rosa er ostekake. Den likte jeg veldig godt. Den hvite er vel det de kaller sponge cake. Det er en slags sukkerbrød men uten all kremen og det som vi ellers pleier å ha som bløtkake. Inni var det et tynt lag med en krem, vaniljekrem eller noe sånt, og ett eller annet syltetøy. Melis på toppen. Den brune er sjokoladekake. Mektig, men lett og luftig likevel 🙂 Veldig godt.

Og her er vi, “prinsessene” fra Sandnes, som nyter Afternoon Tea i Kensington Palace ♥

Måltidet smakte godt, og inspirerer meg til både foreningsmat og selskapsmat. Så i morgen når vi skal ha bursdagsfeiring her i huset, så blir det en forenklet versjon av Afternoon Tea som blir servert 🙂

Som seg hør og bør i et slott, så har til og med toalettene passende skilter på døren. Ikke bare en dame nei….for med kronen på hodet blir hun jo en dronning eller prinsesse 🙂 En artig detalj ♥

Vårt Afternoon Tea besøk varte i ca. halvannen time, og vi koste oss. Det var fine omgivelser inne i paviljongen, men jeg kom aldri så langt som til å knipse bilder av det hele. Men så var jo vår opplevelse akkurat det som var på vår lille plass, nemlig oppdekningen, teen og maten 🙂

Har du opplevd Afternoon Tea noen gang, her hjemme eller i utlandet?

 

#reise #london #afternoontea #måltid

15 kommentarer
    1. Ojj,,, sorry Your Highness. I had absolutely no idea of your relationship with the Royal Family in the Brexit-land on the other side of the fjord. 😀

    2. Dette er en av de tingene jeg ikke har fått med meg i London eller England. Jeg har alltid hatt lyst til det, men det har aldri blitt av. Jeg har vært på cream tea en gang vi var i Stratford upon Avon. Du er ikke den eneste sommar hatt Prinsesse Diana som ideal. Jeg må fortelle at jeg så henne en gang da vi bodde i Kensington…. Hun kom kjørende i full fart ned fra Kensington Palac, og denne dama sto midt i utkjørselen å tok bilder og hoppet himmelhøyt da hun tutet på meg. Hun smilte da jeg spratt unna og hun kjørte videre. Jeg var i ekstase i flere timer etterpå 🥰

      1. Åhhhh…gjett om jeg ble misunnelig nå? 😀 Jeg hadde antakelig aldri landet etter en sånn opplevelse som du beskriver. Skulle gjerne sett henne jeg også, men får nok nøye meg med bilder 🙂 Men da kan jeg jo anbefale deg å ta en Afternoon Tea i paviljongen til Kensington Palace 🙂
        Jeg kan jo forresten fortelle en gang jeg ble i ekstase når det gjelder Prinsesse Diana. Det var da hun fødte sin førstefødte, Prins William, på min bursdag ♥ Det var stort det ♥ Og det kommer jeg aldri til å glemme, hennes sønn er min bursdagstvilling 🙂

    3. Åh, dette hørtes utrolig kjekt ut!! 🙂 Jeg har hatt sååå lyst å dra til england i mange år, og håper jeg får oppleve det:-) Så gøy det er flere her som har likt det britiske kongehuset. Jeg har vært fascinert av det også. Gøy du har bursdag når prins William. Både han og Harry virker som utrolig fine mennesker.:-)

      1. Ja, det unner jeg deg virkelig å få oppleve, å dra til England. Det er mye flott der, og jeg har veldig lyst å se mer enn London også. Foruten London har jeg vært i Brighton og Hastings også. Hastings var jeg på språkreise sånn i 16 års alderen 🙂
        Kjekt å se at flere liker de kongelige 😀 Og jeg er enig med deg ang. William og Harry, de virker veldig oppegående og flotte, fine representanter for det britiske kongehuset 🙂

    4. Jeg har aldri vært på en sånn type Afternoon Tea i alle fall! Litt moro å få vite om historien bak denne tradisjonen: Kakene ser veldig gode ut, og det er et nydelig service. Flotte omgivelser også – og til og med prinsesse på dodøra! 🙂

      1. Hihi…ja, prinsessen på dodøren var en artig detalj. Veldig kjekt med Afternoon Tea, og man går ikke sulten derfra 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg