Evas vindu er lukket for godt

 

Hjertet stoppet bare. Midt i en setning. Midt i en telefonsamtale. Så skjørt kan livet være. 

Eva satte spor. Og hun satte ord. Mange av ordene kom til uttrykk i blogguniverset, hvor hun delte oppturer og nedturer, rikt illustrert med bilder. 

Det første blogginnlegget kom i november 2011. Her forteller hun om høsten, en årstid med vidunderlige farger. Hun forteller om hvordan høsten også markerer starten på mørketiden, med alt hva det innebærer for kropp og helse. Blogginnleggene er forsiktige og utprøvende i starten. Men i desember 2011 forteller hun om depresjonen hun nettopp har gjennomgått. Hun beskriver hvordan hun kom seg ut av «boblen» etter støtte fra sin mor og fra sin beste venninne. Men kanskje viktigst av alt: Hun forteller at det å skrive om livet og dele disse erfaringene i en blogg, hjalp henne å takle tunge stunder! 

Det hjelper å skrive! Og det utrolige er at det ikke bare er den som skriver, som har utbytte av det. Også leserne har nytte av det. Noen får trøst i å lese om andre i samme situasjon. Andre henter tips og råd. Atter andre leser for å fordrive tiden eller for å utvide horisonten om ulike tema. Den som skriver, får kommentarer i retur. De fleste oppmuntrende, men også noen sårende. Det finnes «troll» i alle digitale sfærer.

Eva skrev om alt mulig de 11 årene hun var blogger. Det kunne være alt fra strikking og feriereiser til mer betente emner som ME-diagnoser og eks-kjærester. Det utrolige er at hun maktet å behandle ethvert tema med respekt. Hun skrev det hun mente, dog uten å være ufin på noen måte. Kjærligheten til hennes to barn og til familien for øvrig, lå til grunn for mange av tekstene. Hennes gode venninnerelasjoner og hennes mange «brevvenner» i inn- og utland, vies rikelig med plass. Hun deler strikke- og matoppskrifter, forteller om konserter og kinofilmer, skildrer oppussingsprosjekter og interiørstunt, beskriver spaserturer i nærmiljøet og byr på spennende skildringer fra reiser i inn- og utland. Hun delte ganske enkelt av seg selv. Bloggen fikk stadig flere følgere, og noen av innleggene ble lest av så mange at hun klatret oppover på «rankinglisten» i blogguniverset hun var en del av.

Fotografi var viktig for Eva. Fotointeressen arvet hun av sin far, som hadde mørkerom for fremkalling av bilder i kjelleren. Hennes første kamera var av typen der man må stille inn blender og lukker selv. Til og med skarpheten måtte justeres manuelt. Resultatet fikk man ikke før timer senere, i et mørkt rom, dunkelt opplyst av en rød lyspære. Det var spennende. Nærmest hypnotisk.

Hennes siste kamera var et Canon-kamera av kompakttypen, men likevel med avanserte funksjoner. Det brukte hun flittig. Hun fotograferte alt mulig, og hadde en utrolig sans for detaljer. At hun var glad i solnedganger, ga seg uttrykk i mangfoldige bilder av dette fenomenet som for så mange er dagligdags, men som for enkelte har en helt spesiell mening. Eva var spesielt fascinert av ettergløden.

Bildene delte hun villig vekk på Facebook, Instagram og i blogguniverset, til glede for familie, venner og følgere. I et blogginnlegg fra april 2019 forteller hun om bildesamlingen: 47.000 bilder digitalt på PCen. I tillegg kommer de som ligger i gammeldagse fotoalbum. Og flere ble det.

Når hun nå er borte, blir det et tomrom i sosiale medier. Hun er høyt elsket av sin familie og sine venner, og er dypt savnet. Det er så trist og sårt at det nesten ikke er mulig å sette ord på det. Men samtidig er det slik at hun takket være blogg og bilder har etterlatt seg et slags vitnesbyrd om et liv fylt av motgang og medgang, av sorger og gleder, av hverdag og fest, men mest av alt av en utrolig, ukuelig optimisme: Alt blir bra!

 

Amalie og Daniel (barn)

Tom (bror)

 

41 kommentarer
    1. Godt en ikke vet hva morgendagen bringer…
      dette er så utrolig trist at det er vanskelig å ta inn over seg. 💔 Liker ikke lukkede vinduer jeg. 😭

    2. Du er dypt savnet, Eva. Det er fint å se at du har så fin familie som stelte det så fint for deg. Du var glad i blomster og farger. Det er så urettferdig at slike snille folk som deg forlater, mens mange slemme folk blir. Det kommer jeg aldri til å forstå. Takk for alt, Eva.

    3. Jeg var så heldig at jeg fikk møte Eva i Stavanger i juli 2020.❤️ Umiddelbart fikk vi veldig god kontakt. Hun er en man blir glad i, med en gang man treffer henne. Vi hadde mange felles interesser og snakket lett sammen. Jeg chattet med henne i april. Da følte hun seg bedre og håpte hun skulle bli så bra at hun kunne komme hit til Åndalsnes på besøk. Slik skulle det altså ikke gå. Eneste trøsten er at nå sliter hun ikke mer med sykdom, men sorgen hos alle som er glad i henne blir smertefull.
      Jeg likte svært godt ordene i annonsen. Vi møtes igjen Eva. ❤️. Sender familie og venner gode tanker i sorgen.

    4. Jeg tørket en tåre etter dette innlegget, det er ikke ofte jeg gjør. Håper Eva får det bra der hun er nå.

    5. Eva var et fantastisk menneske med mye kjærlighet til de rundt seg <3 Jeg fikk aldri æren av å møte henne, da jeg bodde litt for langt unna når bloggtreffene fant sted, men vi har pratet mye opp igjennom årene siden hu først begynte å blogge, både i form av kommenterer, mail og messenger – hu har satt dype spor <3

      Hvil i fred, vakre Eva <3 Du er dypt savnet av mange <3

    6. Hvil i fred kjære Eva ❤️ Du vil bli savnet. Fulgte deg videre på Facebook da jeg selv sluttet å blogge, og fulgte din ferd her i livet med bilder og tekst.
      Nå får du hvile og følge med fra der oppe, og underholde de der oppe med din glød og glans som du utstrålte for oss ❤️

    7. Tusen takk for at jeg fikk lære deg å kjenne, ufattelig trist at du er borte ♥️
      Takk til dere som lagde dette fine innlegget om Eva ♥️
      Du vil virkelig bli savnet her i bloggblokka 🌹♥️
      Hvil i fred flotte Eva ♥️🌹

    8. Takk for en kjempekjekk blogg. Vi ble kjent da du var dagmamma for Marcus min. Det er snart 16 år siden. Takk for gode minner. ❤️❤️❤️

    9. Hvil i fred Eva. Jeg brukte forkle med bilde på, som jeg vant i en fotokonkurranse hos deg i dag, og hver gang jeg bruker det tenker jeg på deg. ❤️Så utrolig trist❤️

    10. Takk for alle stundene med deg Eva.❤️
      Det er helt uvirkelig at du er borte. Mange kommentarer har blitt sendt fram og tilbake mellom oss og nå er livstråden din blitt revet brått og brutalt av. Mine tanker går til alle dine nærmeste.❤️

    11. Det virker ikke real at du plutselig er borte. Kan fremdeles ikke tro på det. Du har virkelig satt spor. Takk for at jeg fikk lov til å bli kjent med deg.❤️
      Tankene mine er hos dine ❤️
      Hvil i fred finaste Eva❤️

    12. Utrolig trist ,Eva var en av di jeg første jeg blei kjent med på bloggen..og var så heldig å få møte på bloggtreff <3 Kondolerer til dere <3 Hvil i fred fineste Eva ..du blir savnet <3

    13. Veldig takknemlig for at jeg fikk lære å kjenne Eva, og ha kontakt med henne de siste årene. Hun var ei jordnær, flott og herlig dame, som ga av seg selv, og utstrålte varme til alle slik jeg så henne.
      Takk for et flott innlegg om Eva! Føler med dere i sorgen, og jeg savner henne her ❤️

    14. Et fantastisk menneske som definitivt har satt spor etter seg. Evas bortgang er et stort tap, og hennes positivitet, vennlighet og energi vil definitivt bli savnet.
      See you on the other side <333

    15. Could anybody tell me what happened with Eva? Sorry,but I don’t understand.I only speak,read & write Spanish and English.My name is Andrea,the only one pen pal from the 80′ in Argentina with Eva and I’ve been sending messages with no replies.I’ve found this blog now.
      Thanks who could tell me anything else.
      Andrea Coscarello
      Buenos Aires
      Argentina

      1. Hi, Andrea. I’m sorry to inform you that Eva died from a heart attack on the 14th of May this year. It came as a shock to all of us.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg